InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Hoe gaat papa om met de zwangerschap?

Hoe gaat papa om met de zwangerschap?

De zwangerschap van een vrouw is een bijzonder gebeuren. Voor haar zijn er intense veranderingen opkomst. Haar lichaam is zich aan het voorbereiden op de komst van een kind. Welke veranderingen zijn dit? Hoe kan men hier als toekomstige ouder mee omgaan? Wat betekent dit voor de toekomstige vader?

De zwangerschap

Het is zover, je partner is zwanger. Deze zwangerschap brengt veranderingen met zich mee. Niet alleen verandert haar uiterlijk, naar mate de zwangerschap duurt. Maar ook door de invloed van zwangerschapshormonen, zijn er geestelijke veranderingen.

Een aantal van die uiterlijk en geestelijke veranderingen zijn:
  • Lichamelijke veranderingen
  • Stemmingswisselingen
  • Eet patroon

Lichamelijke veranderingen

Het uiterlijk van je vrouw of vriendin is bezig met een metamorfose. Het lichaam bereidt zich voor op de komst van een kind. Deze lichamelijke verandering, kan van invloed zijn op het liefdesleven tussen jullie beiden. De gedachten dat er leven in de buik groeit, is voor menig man de reden om het liefdesleven op een laag vuur te zetten. Als je partner een gezonde zwangerschap ondergaat zonder complicaties, betekent dit niet dat haar begeertes afnemen. Het is zelf zo dat de drive bij haar tijdens een gezonde zwangerschap kan toenemen. Medisch gezien is het dan ook gewoon toe gestaan. Het wordt zelfs geadviseerd. Misschien is het voor de man tijdens de zwangerschap moeilijk om de daad uit te voeren. Maar beiden hebben jullie het wel nodig, hierdoor wordt de band met elkaar versterkt.

Stemmingswisselingen

Voor de man is het misschien een vreemd fenomeen. Samen zit je op de bank en plotseling begint je partner te huilen. Of jij maakt een opmerking en opeens gaat zij door het lint. Als man zijnde dien jij hier mee om te kunnen gaan. De aanmaak van zwangerschapshormonen in het lichaam, heeft invloed op haar geestelijke gesteldheid. Ga geen discussie met haar aan, geef haar gewoon gelijk. Jij dient te zorgen voor rust tussen jullie beiden. Rust is zeer belangrijk tijdens de zwangerschap, van rust groeit het kind, geen stress is beter voor moeder en kind.

Het eetpatroon

Het eetpatroon van je partner ondergaat ook een verandering. Dit komt doordat er in haar lichaam, nog een leven groeit. Het soort eten waar zij eerst dol op was, lust zij opeens niet meer. De kleine bepaalt nu al, wat hij of zij wil eten en ook wanneer. Op de gekste tijden kan zij verlangen naar diverse soorten van eten. Is het eten waarnaar zij verlangt niet aanwezig? Zorg ervoor dat het er komt, al is het laat in de avond. Niet je vrouw of vriendin heeft stevige trek, maar jouw kind heeft honger.

Papa

Voor de toekomstige vader verandert er ook het één en ander. Tijdens de zwangerschap hebben wij mannen nog niet het besef, dat er veranderingen op komst zijn. Vooral aan het begin van de zwangerschap is het moeilijk om dit te begrijpen. De sterke band die zij al met het ongeboren kind heeft, zullen wij als man zijnde nooit kunnen ervaren.

Wat verandert er voor de toekomstige papa?

De levensstijl van voor de zwangerschap, zal gaan veranderen. De uitjes met vrienden zul je moeten gaan beperken. De hobby's of dingen waar je veel tijd en geld aan uit besteed, zal je moeten aanpassen naar jouw toekomstig gezin. Jij komt nu als man zijnde op de derde plaats. Jullie hebben samen de keus gemaakt om een gezin te stichten en dat brengt de nodige verantwoordelijkheid met zich mee. Geef je vrouw of vriendin en haar ongeboren kind wat meer aandacht, zij gaan voor op dit moment. Misschien is die stap maken best moeilijk voor sommige mannen, maar het zal zich later uitbetalen. Jij krijgt er het mooiste wat je kan overkomen voor terug.

De veranderingen zijn voor de man dan niet lichamelijk. Maar ook voor hem zijn er veranderingen en dan met name op het gebied van levensstijl en verantwoordelijkheid. Daar zal de toekomstige moeder ook een beetje begrip voor moeten tonen. Je bent uiteindelijk samen in blijde verwachting.

Lees verder

© 2013 - 2019 Frans224, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe noemt je kind jouw nieuwe partner?Hoe noemt je kind jouw nieuwe partner?Na een verbroken relatie blijf je soms achter met je kinderen, of je hebt een bezoekregeling met je kinderen. Vroeg of l…
De vader in verwachtingDe vader in verwachtingHoewel je als vader het kindje niet letterlijk bij je draagt, ben je vanaf het eerste begin voor de rest van je leven ve…
Vaderdag, 3e zondag in juniDe derde zondag in juni is het weer zover, vader staat in het middelpunt want het is vaderdag. Hij wordt lekker verwend…
Vaderdag: gedichten en versjesVaderdag: gedichten en versjesVaderdag, wanneer is het Vaderdag en waardoor is Vaderdag ontstaan? Vaderdag valt in Nederland op iedere derde zondag in…

Reageer op het artikel "Hoe gaat papa om met de zwangerschap?"

Infoteur: Frans224
Laatste update: 31-08-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Vaders
Schrijf mee!