InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > Fluitend door de brugklas

Fluitend door de brugklas

Fluitend door de brugklas Je gaat je basisschool verlaten en naar de brugklas. Spannend! In de brugklas krijg je boeken mee naar huis. Ook heb je een agenda nodig. Soms word je gepest op je nieuwe school. Maak maar lekker veel vrienden dan krijg je ook een hele leuke vriendengroep.

De brugklas

Je gaat je basisschool verlaten en naar de brugklas. Spannend! Een nieuwe school, nieuwe kinderen. Eerst was je schoolverlater, nu word je ineens brugklasser. Soms noemen ze je een brugpieper of een brugsmurf. Rare namen he? Eerst was je de oudste van de school, nu ben je ineens weer de jongste en dat is dan wel even wennen. De brugklas is de eerste klas van je nieuwe school. In de brugklas leer je de school kennen, je nieuwe leraren, je nieuwe klasgenoten. Maar ook leer je om te gaan met huiswerk en je krijgt ineens hele andere vakken. Spannend, maar ook wel eng.

Huiswerk en boeken

In de brugklas krijg je boeken mee naar huis. Deze boeken hebben je ouders moeten kopen of huren, of soms mogen je ouders de boeken ook lenen. Wees er dus zuinig op! Om te zorgen dat de boeken niet zo snel kapot gaan, moet je ze kaften. Meestal moet dit ook van de school. Kaftpapier kan je kopen bij de boekhandel, maar ook bijvoorbeeld bij de schoolcampus van de V&D. Ze hebben echt leuk kaftpapier, zoek er maar eens naar! Ook heb je een agenda nodig. Misschien is het leuk om dezelfde agenda als je kaftpapier te hebben. Of je wilt iets anders. Koop ook gelijk schriften, klappers, pennen en nog veel meer. Je krijgt van je school een lijstje met wat je moet kopen. Op je nieuwe school krijg je ook huiswerk. Misschien was je dat al gewend, maar je zult zien dat het huiswerk een beetje meer is dan je andere school, en dat het ook soms moeilijker is. Je moet je huiswerk ook op tijd af hebben. Schrijf daarom in je agenda wanneer het huiswerk klaar moet zijn. Kijk iedere dag in je agenda en maak je huiswerk. Als je het huiswerk echt heel moeilijk vindt, kan je je ouders of je broer of zus een vragen of ze willen helpen. En op school mag je aan de leraar ook vragen wat je niet snapt.

Ben ik stoer?

Soms word je gepest op je nieuwe school. Dit doen de kinderen omdat je nieuw bent. En ze willen kijken of jij snel boos wordt of gaat huilen. Wanneer je gepest wordt, zeg dan gewoon iets stoers zoals: nu weet ik tenminste met wie ik niet moet omgaan dit jaar, bedankt! Of ga heel erg staan gapen en zeg dan: oehhhh die was echt grappig! Verzin maar iets waarvan ze hun mond wel zullen houden. Je kan ook gewoon net doen alsof je het niet gehoord hebt, en dan loop je fluitend door. Gelukkig ben je niet de enige brugklasser, dus andere brugklassers begrijpen heus wel hoe jij je voelt. Ga maar eens met die andere brugklassers erover praten en lachen. Maak maar lekker veel vrienden dan krijg je ook een hele leuke vriendengroep. Ga niet rennen door de gangen, dat ziet kinderachtig uit. En je wilt niet kinderachtig zijn, want er zitten allemaal oudere kinderen op je school. Sommige kinderen zijn al vijftien jaar. Probeer ook leuke kleding aan te doen. Vraag je ouders of je nieuwe kleding mag kopen. Als je ouders niet zo veel geld hebben, kijk dan eens in een outlet winkel of bij de C&A, daar hebben ze ook stoere of mooie kleding voor weinig geld. Kijk maar eens naar de oudere kinderen op je nieuwe school, wat zij aan hebben. Misschien zie je iets leuks ertussen, wat je ook wel wilt hebben. Je kan het ook best aan hen vragen, dan zeg je: he vette broek zeg, waar heb je die gehaald? Zo weet je gelijk waar je die broek kan kopen en misschien maak je ook wel weer nieuwe vrienden.

De leraar moet mij niet!

Soms vindt een leraar jou gewoon niet leuk. Dat komt dan omdat je bijvoorbeeld nooit je huiswerk maakt, of altijd heel erg druk bent in de klas. Of heel vaak te laat komt. Leraren houden daar niet zo van. Probeer daarom wel op tijd te komen en je huiswerk te maken. En wees rustig in de klas. Je mag best eens een beetje lachen of een grapje maken met iemand, maar probeer wel op te letten en de leraar niet boos te maken. Want de leraar wil jou nieuwe dingen leren. En dat is best belangrijk. Ga ook niet heel veel je best doen in de brugklas. Iedere keer je hand opsteken is ook niet goed. Daardoor zullen andere kinderen je een stuud of een nerd gaan noemen. Gewoon even kijken of andere kinderen ook hun hand opsteken. Wees ook niet brutaal tegen de leraren. Dan krijg je veel vaker straf. Wees gewoon aardig tegen de leraren, ook als ze niet leuk tegen je doen. En als je thuis bent, dan mopper je maar lekker op de leraren. Want dat horen ze dan toch lekker niet!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Brugklas

Reageer op het artikel "Fluitend door de brugklas"

Reacties

Ilenen, 28-08-2013 10:42 #4
Nadine je kan best gelijk gepest worden. Ik kwam de klas binnen en was gelijk het pispaaltje dus dat kan best.

Nadine, 15-11-2012 23:30 #3
Pff wat een onzin de brugklas is helemaal niet eng… Je wordt heus niet meteen gepest en als dat wel gebeurt moet je gewoon negeren of voor jezelf op komen. Wacht maar gewoon af hoe het gaat.

Robin, 23-08-2012 09:27 #2
De brugklas vind ik helemaal niet eng. En nog een tip nooit vragen waar iemand iets heeft gekocht want als jij dat ook koopt vindt diegene je een vette na-aper en gaat dus niet met je om. En meestal zeggen ze ook brugmug komt er aan bbbzzz… Ik vond dat altijd zo grappig dus lachte ik altijd mee en zo had ik wel grotere vrienden dan vrienden uit mij eigen klas.

Sieska, 09-06-2011 20:01 #1
Ik vind dat je niet moet zeggen dat kinderen naar andere moeten kijken of die hun hand op steken. Je moet altijd bij je eigen mening blijven en als je iets weet mag je dan gerust je hand opsteken als anderen het niet weten. Reactie infoteur, 05-07-2011
Goed dat je voor je mening opkomt, Sieska.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-04-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Reacties: 4
Schrijf mee!