InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Pesten, wat doet dit met een kind

Pesten, wat doet dit met een kind

Pesten, sommige kinderen doen dit om erbij te horen, maar zij denken er niet aan wat dit kan doen met het kind dat gepest wordt. Voor sommige kinderen heeft het ernstige gevolgen.

Waarom pest iemand?

Kinderen pesten om verschillende redenen. Het ene kind pest omdat het bang is om zelf zondebok te worden. Een ander doet het omdat hij/zij denkt dat het stoer is om te pesten. Of omdat hij/zij er beter van wordt, bijvoorbeeld door een beloning.

Ook kunnen er verschillende dingen in de klas gebeuren :
  • Als het respect in de klas onvoldoende is, weten kinderen niet hoe ze met elkaar om moeten gaan.
  • Als een docent erg streng is en de kinderen geen eigen mening laat tonen kan deze frustatie leiden tot pesten.
  • Als een docent kinderen vaak vergelijkt dat de een het beter doet dan de ander kan dit leiden tot agressies.

Al die frustaties en agressies kunnen ervoor zorgen dat het ene kind het andere gaat pesten.

Verschillende soorten pesten

Pesten kan in meerdere soorten, dit wil niet zeggen dat het ene minder erg is dan het andere.
Pesten zal altijd een blijvende schade toebrengen aan het kind.

Cyberpesten

Cyperpesten is pesten via internet of mobiel. Via dat stuurt de pester vervelende dingen. Dat doen ze vaak om te kijken hoeveel ze te zeggen hebben over het slachtoffer. Je noemt het pas cyberpesten als de pester bedreigen of andere vervelende dingen stuurt. Het wordt ook wel online pesten of digitaal pesten genoemd.

Van cyberpesten zijn er verschillende mogelijkheden:
  • Uitschelden of belachelijk maken via msn of e-mail
  • Een 'haatsite' maken over iemand, dus een site tegen het slachtoffer
  • Een blog waarbij je dingen over iemand vertelt, en foto's plaatst
  • Dreigmailtjes sturen
  • Roddelen
  • Iemand pesten tijdens een computergame, bijv. blokkeren, de hele tijd aanvallen.

Lichamelijk pesten

Lichamelijk pesten is vaak duwen, schoppen, slaan en trekken.de gevolgen van lichamelijk pesten is dat de slachtoffers vaak wonden krijgen. Of ze worden heel bang. Ze worden dan vooral bang voor het feit dat de pesters verder gaan dan alleen slaan of schoppen.

Geestelijk pesten

Geestelijk pesten bestaat vaak uit de volgende punten:
  • Vernederen
  • Dreigen
  • Roddelen
  • Belachelijk maken
  • Uitlachen
  • Schelden
  • Vervelende bijnamen
  • Onaardige (dreig)brieven

Wat doet dit met een kind?

Als een kind gepest wordt zal het kind het eerst proberen te ontlopen, dit zal steeds in een ergere vorm voorkomen.Zo kan het bijvoorbeeld beginnen met de pauze doorbrengen op de wc, en kan het zo ver oplopen dat het kind niet meer naar school durft of zelfs het huis niet meer uit durft.Het kind zal s'morgens vaak aangeven dat het zich niet lekker voelt en te beroerd is om naar school te gaan.In de ernstigste gevallen kan pesten ertoe leiden dat een kind een einde zal maken aan zijn/haar leven.

Een kind durft er meestal niet over te praten met ouders of leraren als het gepest wordt.Dit kind zal namelijk denken dat het pesten dan alleen maar erger zal worden, omdat ze dan weer een reden hebben om extra te pesten.

Na loop van tijd als het gepest over is, zal het kind zich beter gaan voelen maar schijn bedriegt!Bij de meeste kinderen komt er namelijk een terugval als alles weer normaal is.Het kind kan dan angstaanvallen krijgen, terugblikken en bang worden dat als het iets verkeerds doet of zegt het gepest terug zal komen.

Het beste is daarom om een kind wat gepest is altijd te laten praten met een deskundige.
© 2010 - 2019 Chrissie90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pesten veroorzaakt blijvende schadePesten veroorzaakt blijvende schadeIn de hoogste klassen van de basisschool en op de middelbare school worden kinderen vaak gepest. Dit kan de gepeste kind…
Hoe herken je of je kind gepest wordt?Een gepest kind draagt de littekens van het pesten bijna altijd met zich mee. Pesten moet stoppen en ouders hebben hier…
Wat kun je doen om pesten bij kinderen aan te pakkenWat kun je doen om pesten bij kinderen aan te pakkenPesten gebeurt niet alleen door lichamelijk geweld. De meeste gevallen van pesten gebeurt door schelden, vloeken of uits…
Gepest op FacebookGepest op FacebookCyberpesten is een vorm van pesten dat steeds vaker voorkomt onder kinderen en/of jongeren. Ook op Facebook houden kinde…
Pesten - Tips om het te voorkomenPesten is een vervelende gedragsvorm waar veel kinderen op jonge leeftijd (basischool) mee te maken krijgen. Kinderen va…

Reageer op het artikel "Pesten, wat doet dit met een kind"

Infoteur: Chrissie90
Gepubliceerd: 29-10-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!