InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Monogamie. Is de mens monogaam?

Monogamie. Is de mens monogaam?

Over het algemeen mogen we stellen dat de mens monogaam is. Wereldwijd in de meeste culturen leven man of vrouw samen met 1 partner. Dat wil echter niet zeggen dat beide partners trouw zijn aan elkaar en aan de relatie. Monogamie en trouw zijn binnen een relatie zijn twee totaal verschillende zaken. Wat is monogamie? Wat verstaan we eigenlijk onder monogamie en monogaam zijn? Een overzicht:

Wat is monogamie?

Monogamie (Grieks: `monos` = enkel, `gamos` = huwelijk)
Oorspronkelijk betekent monogamie (letterlijk) het volgende:
  • De voorwaarde waarbij iemand slechts eenmaal in een leven trouwt.
  • De voorwaarde waarbij iemand slechts met één persoon tegelijkertijd getrouwd is.
  • De situatie waarin iemand één enkele seksuele partner tegelijkertijd heeft.
Monogamie betekent letterlijk het hebben van een echtgenoot.

Wat verstaan we tegenwoordig onder monogamie?

Tegenwoordig verstaan we onder monogamie: het aangaan van een relatie uit liefde voor een persoon, je partner. Monogamie zegt dus niets over vreemdgaan of over hoeveel seksuele relaties man en vrouw hebben buiten hun vaste partner om. Trouw zijn en monogamie zijn twee heel verschillende zaken. Sterker nog, je zou kunnen stellen dat je voor overspel en vreemdgaan een monogame relatie nodig hebt.

Monogamie en trouw zijn

Ondanks dat monogamie en trouw zijn aan elkaar twee heel verschillende zaken zijn, gaan velen er van uit dat monogamie en trouw zijn dezelfde betekenis hebben. Dit veroorzaakt, ongetwijfeld, de nodige onduidelijkheden binnen een relatie. Verwachtingspatronen van partners die ze hebben aangaande hun relatie, kunnen hierdoor verschillend zijn.

Trouwen en trouw

Als we goed kijken zien we in het woord: “trouwen” het woord: “trouw” zitten. Als je “trouwt” beloof je elkaar “trouw” te zijn. Huwelijken nemen af, samenwonende nemen toe. Als je samenwoont “beloof” je elkaar niets.

Mens is niet monogaam?

Invloed van oa opvoeding, cultuur, geloofsovertuiging, genen en de behoefte aan liefde, genegenheid en waardering, zal de ene mens zich meer monogaam gedragen binnen een relatie dan een ander.

Charles Darwin

Charles Darwin gaf in 1879 aan in zijn: ”The origin of species” dat polygamie een van de belangrijkste voorwaarden is voor een gunstige evolutie van een soort. Ook van de mensensoort. Zijn conclusie is: De mens is van nature niet monogaam. In dit geval zou je moeten lezen: trouw. De mens is van nature niet trouw.
(Polygamie: Polygamie betekent letterlijk het hebben van meerdere echtgenoten gelijktijdig.)

Tegenstanders

Tegenstanders vinden de theorie en de conclusie van Darwin ronduit flauwekul. Zij stellen dat de vele jaren van evolutie niet zomaar opzij kan worden gezet. De mens zou “geleerd” moeten hebben om monogaam (trouw) te zijn. Een kwestie van karakter, zo stellen zij.

Wetenschappelijke interpretatie:

Monogamie is een product van de intelligentie en niet van het instinkt.

Algemene interpretatie:

Je gelooft niet of wel in monogamie; je KIEST er voor, bewust. Of niet. Feit blijft dat mensen over het algemeen monogamie zien als het hoogste goed.

Natuur en monogamie

De natuur heeft een krachtig middel ontwikkeld om te zorgen dat de mens voor een (korte) periode monogaam (lees: trouw) is: verliefdheid. De periode van verliefdheid is een uitstekende gelegenheid om voor nageslacht te zorgen.

Opinie van biologen

Volgens de opinie van biologen (over het algemeen) is seriële monogamie een van ons meest natuurlijke drang en instinct.

Seriële monogamie

Je bent verliefd, je gaat een relatie aan en je hebt alleen met je partner een sterke emotionele band en seksuele activiteiten. Na (gemiddeld) een jaar of vier ebt de verliefdheid en liefde die je voelt voor je partner weg. Je gaat vreemd of je beëindigd de relatie en gaat op zoek naar een nieuwe partner. Zodra je weer verliefd wordt, ga je opnieuw een relatie aan en de cyclus herhaalt zich. Tegenwoordig zien we deze seriële monogamie veelvuldig voorkomen.

Relatie beëindigen, uit elkaar gaan, scheiden. En dan?

In Nederland zouden per jaar gemiddeld zo´n 110.000 stellen, getrouwd of samenwonend, uit elkaar gaan. Een kleine 60.000 kinderen (per jaar!) zijn bij dit (voor hen een enorme) drama betrokken. De negatieve gevolgen op sociaal, maatschappelijke en op financieel vlak zijn enorm. Niet alleen voor de kleine, maar ook voor de ouders.

Toch lijkt het of we geen keus hebben. Niet veel mensen hebben nog het idee oud te gaan worden met hun huidige partner Zodra de verliefdheid en de liefde over is, gaan we op zoek naar een nieuwe (seksuele) partner en/of relatie. Volgens (oa) biologen is dit een van ons meest natuurlijke drang en instinct: seriële monogamie. We willen allemaal hetzelfde, zonder uitzondering: ons geliefd en gewaardeerd voelen. Vinden we dat niet meer binnen onze huidige relatie, dan gaan we (massaal) op zoek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe natuurlijk is monogamie?Hoe natuurlijk is monogamie?En hoe gaan we er mee om… Zijn we monogaam van nature of niet? De een zegt dat een stof dit in het lichaam veroorzaakt e…
Vreemdgaan vreemd?Vreemdgaan vreemd?Helemaal niet! Dat blijkt uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken. Deze onderzoeken laten ons zien dat vreemdgaa…
Vreemdgaan: ontlading tijdens het verwerkingsprocesVreemdgaan: ontlading tijdens het verwerkingsprocesEr zijn echtparen die vrezen dat ze het vreemdgaan nooit kunnen verwerken. De agressie en de kwaadheid die bij de vaste…
Emoties en vreemdgaanEmoties en vreemdgaanEen buitenechtelijke affaire binnen het huwelijk roept de nodige emoties op bij de partners. Zowel de ontrouwe partner d…
Beginfase vreemdgaan, de voor- en nadelenBeginfase vreemdgaan, de voor- en nadelenOpmerkelijk dat de partner die verliefd is geworden op een ander zo gemakkelijk vreemd kan gaan zonder goed de voor en n…

Reageer op het artikel "Monogamie. Is de mens monogaam?"

Reacties

Lucas, 24-08-2014 16:46 #5
Alles wat gebeurd in de wereld is onderdeel van het leven. Alle zaken die frequent voorkomen maar we liever anders hadden, worden moreel gezien als "probleem".
Het zit in de mens om problemen te willen oplossen als zij daar beter van worden, echter over het algemeen gaat ons dit minder goed af dan ze veroorzaken. Zeker als de veroorzaker in onze genen zit. Tegen hormonen valt over het algemeen lastig naar normen en waarden te rationaliseren. Het feit dat zoveel mensen buitenechtelijke seks hebben is hiervan een perfecte illustratie. Dat heeft niks met zwakte te maken, maar sociaal gezien met een valkuil en lichamelijk gezien met voortplantingsdrift.

Economische afhankelijkheid van elkaar zorgt ervoor langer bij elkaar te blijven, en omdat we dat doorhebben gaan we minder trouwen. Er is, denk ik, een angst economisch afhankelijk te moeten zijn terwijl sociale afhankelijk een belangrijk facet is in ons leven.
Gemiddeld gezien willen we 4 jaar samen blijven. Sociale belangen spelen echter een enorme rol in dat verlengen. Iets sociaal-economisch gezien fantastisch samen hebben opgebouwd is een heerlijk gevoel en een catastrofe om in te moeten leveren.

Dan gaan we nog liever vreemd.

Nicow, 26-01-2014 23:05 #4
De mens is noch monogaam noch polygaam. De mens stelt zich in op de plaatselijke omstandigheden, puur om te overleven. Is het er zodanig armoedig, dat een vrouw meer mannen nodig heeft om haar te onderhouden, dan ontstaat polyandrie. Zijn de omstandigheden zo, dat de hele groep alle kinderen opvoed, dat zal de vrouw bij elke zwangerschap de beste man kiezen; wij zouden dat promiscue noemen. Zijn de omstandigheden zodanig, dat veel mannen in de jacht omkomen, dan zal de groep voor de vrouw zorgen, of zal een krachtige man voor meer vrouwen zorgen. Dat noemen wij polygynie. Zijn de omstandigheden zo, dat men afhankelijk is van land, en dat dat geërfd wordt; dan ontstaat vrouwenonderdrukking. Voor elke set omstandigheden ontstaat vanzelf een oplossing. Om dat aan te kunnen, is de mens biologisch zeg maar: flexigaam.

Jack, 19-01-2014 20:55 #3
Mensen zijn wel monogaam, enkel mensen die geen keuzes kunnen maken zijn het niet.
Ik ben al 30 jaar met dezelfde vrouw en zijn nog steeds verliefd en gelukkig met elkaar. Ook klagen wij niet over ons sexleven en hebben 3 prachtige kids grootgebracht. Als je echt van iemand houdt, dan is het onmogelijk deze te delen met iemand anders? totale waanzin. Sex is iets dat je doet uit liefde en dit zijn twee samenhangende dingen.
er is ook onderzocht dat monogame mensen meer rust hebben en ouder worden en gelukkiger zijn. Ook zijn zij vaak rijker omdat monogame mensen keuzes kunnen maken. Een leuk en stabiel gezin opbouwen doe je o.a. door geen buitenechtelijke relaties te beginnen. Mensen doen er in tegenstelling tot dieren wel 20 jaar over om je kinderen groot te brengen om vervolgens veel aanloop en gezelligheid ervoor terug te krijgen. Ook hebben wij meer emoties dan beesten en leven wij in en huis met daarbij veel materiële eigendommen iets wat beesten niet hebben. Ik ben trouwens niet gelovig.

Rebecca, 03-08-2013 11:04 #2
Dennis: wat een zever man. Steek het maar op het individu en niet de aard van het individu. Mensen zijn inderdaad niet monogaam, dit heeft niets met karakter te maken of zwakte. Mensen zijn simpelweg niet gemaakt om de rest van hun leven met 1 persoon door te brengen. Zoals het artikel zegt duurt dit meestal een paar jaar. Monogamie is er gekomen door de monotheïstische godsdiensten. Moesten mensen monogaam zijn dan zouden we ook monogaam zijn. Denk je dat monogame dieren bij elkaar blijven omdat ze 'karakter' hebben? Monogame dieren hebben een verhoogde aanmaak van het hormoon 'ADH'. Mensen hebben dit niet. Als je nu nog niet genoeg bewijs hebt…

Dennis, 24-03-2013 15:09 #1
Tja wetenschappers zien zichzelf waarschijnlijk als de middelste bron en denken niets anders dan de waarheid te weten op basis van wat modules en schetsjes.Ik denk zeker wel dat het nog steeds kan bestaan dat je voor de rest van je leven samen gelukkig kan zijn, maar in mijn ogen spelen andere aspecten hierbij een rol oa: heeft je partner dezelfde visie als jij of iets wat er op lijkt (hoe je in een relatie staat)interesses, gedachten gang, chemie, hobby"s, nadenken voordat je in de gelegenheid komt om vreemd te gaan door bij jezelf de vraag te stellen :als ik van mn vriend of vriendin houd zou ik dan al die tijd en energie weg gooien voor een paar minuten spanning en een orgasme… veel mensen hebben achteraf spijt maar meer omdat ze zelf moeite hebben om te erkennen dat ze zwak zijn als je het mij vraagt.Als je echt ooit iemand tegen komt denk dan goed na stel jezelf open naar diegene en leer open te zijn en je ziel bloot te geven alleen dan kun je echt ooit van iemand houden denk ik, maar uiteindelijk is een deel belangrijk wat ik vooral uit eigen ervaring mis bij bepaalde vrouwen… karakter.

Infoteur: Roberta
Laatste update: 05-06-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Reacties: 5
Schrijf mee!