InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Ramadan: antwoord op de belangrijkste vragen

Ramadan: antwoord op de belangrijkste vragen

Ramadan: antwoord op de belangrijkste vragen Als uw Turkse collega plotseling niet meer met u naar de kantine wil, verbaas u daar dan niet over. Alle moslims worden elk jaar enige weken opgeroepen tot de Ramadan. Maar waarom vasten moslims nu eigenlijk een maand lang? De belangrijkste vragen worden hier beantwoord.

Wat is de Ramadan?

De Islamitische vastenmaand herinnert aan de eerste openbaring aan de profeet Mohammed. Het tijdstip wordt bepaald door een eeuwenoude maandkalender en wisselt elk jaar.

De Ramadan gaat ieder jaar namelijk 10 dagen terug. Vooral veel jongere moslims vinden het dan ook steeds moeilijker om de Ramadan te vieren. Toen zij ermee begonnen, was de Ramadan nog in de winter. Dan mag je na 5 uur 's middags al weer eten. Maar als het zomer is, mag je van 4 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds niet meer eten.

De ramadan is ook een tijd waarin de eenheid en saamhorigheid binnen en buiten het gezin centraal staan. De banden met familie en vrienden worden aangehaald.

Is de Ramadan een verplichting?

Ja, voor mannen en vrouwen wel, tenminste voor zover ze daartoe fysiek in staat zijn. Kinderen beginnen vanaf ongeveer hun twaalfde met vasten. De Ramadan behoort naast de geloofsgetuigenis, gebed, de armenbelasting en de bedevaart naar Mekka tot de plicht van alle Moslims. In de koran staat 'Ik heb de Barmhartige gelofte gedaan te vasten” (Hoofdstuk 19, vers 26).

De verplichting om te vasten geldt zoals gezegd niet voor kinderen, terwijl ook ongeneeslijk zieken, zwangere vrouwen en mensen die wegens hun werk moeilijk kunnen vasten zijn vrijgesteld.

Welke andere verplichtingen kent de Islam?

Het vasten tijdens de ramadan is slechts één van de vijf verplichtingen van de moslim, ook wel "de 5 zuilen van de islam" genoemd.
  • De geloofsbelijdenis: er is geen god dan Allah en Mohammed is zijn dienaar en profeet;
  • Het gebed: vijf maal per dag verplichte gebeden met het gezicht naar Mekka gericht;
  • De armenbelasting: aalmoezen (geld, kleding of voedsel) aan de armen geven;
  • Het vasten: tijdens de ramadan tussen zonsopgang en -ondergang;
  • De bedevaart: minstens één keer in het leven een bedevaart maken naar Mekka.

Eten moslims dan helemaal niets tijdens de ramadan?

Toch wel, het vastengebod geldt alleen tussen zonsopgang en zonsondergang. Ook drank, sigaretten en sexueel verkeer zijn gedurende die tijd ongewenst.

Welke gebruiken behoren zoal tot de Ramadan?

  • Een voedzaam ontbijt vóór zonsopgang, en bij voorkeur samen met de andere gezinsleden;
  • ‘s Avonds is er een feestmaal, gevolgd door gebeden in de moskee;
  • Ter afsluiting is er een driedaags feest, ook wel “Suikerfeest” genoemd.

Kan men ondanks de vastenperiode toch normaal werken?

In beginsel wel, maar in veel bedrijven wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de moslimgebruiken: men mag soms eerder naar huis gaan en wordt vrijgesteld van zware lichamelijke arbeid. Ook bij het inroosteren van personeel wordt met de Ramadan rekening gehouden.

Mag je een moslim feliciteren met de Ramadan?

Ja. Bij aanvang kan men hen een gezegende Ramadan en een aangename vastenmaand toewensen, bij afloop een gelukkig en gezegend feest.

Afvallen tijdens de Ramadan

Tijdens de Ramadan val je niet af. 's Avonds eet je veel. En dat avondeten bestaat vooral uit zoetigheden. Dat eten wordt niet verbrand. Ook het ontbijt is zeer uitgebreid. Tijdens de Ramadan gaat men ook veel op bezoek bij familie en anderen, waarbij massaal zelfgebakken koekjes worden uitgewisseld. Nadeel van de Ramadan is voor veel Moslims dan ook dat ze enkele kilo's bijkomen.

Suikerfeest: hoe vieren moslims het einde van de Ramadan?

Moslims vieren het einde van de vastenperiode met het Suikerfeest. Afhankelijk van de religieuze stroming begint het Suikerfeest op de avond van 30 of 31 augustus en duurt 3 dagen.

Tijdens het Suikerfeest dragen moslims feestelijke kleding met nette pakjes en jurkjes voor de kinderen. Men bereidt feestmaaltijden en geeft elkaar cadeaus zoals een lekker luchtje. Wat dat betreft is het Suikerfeest vergelijkbaar met Kerstmis in de christelijke wereld.

In winkels en supermarktketens is er een toenemende vraag naar Suikerfeestproducten. Winkeliers spelen daar tegenwoordig nadrukkelijk op in:
  • Lidl neemt in de week vooraf extra producten in het assortiment op zoals Baklava, mejou dadels, halal, en halal pizza;
  • Winkelketen Plus zet producten als bladerdeeg, chocolade, donuts en soepen zoals harira en chorba extra in het zonnetje.

Ramadan-journaal, wat is dat?

Het ramadan-journaal verschoon in 2011 voor het eerst op televisie en wil mensen op een sfeervolle, luchtige manier informeren over de ramadan, de belangrijkste maand voor moslims. De makers van het programma beklemtonen nog eens dat het voor hen een maand is om tot bezinning te komen, gekenmerkt door het doen van extra gebeden, verzoening en solidariteit.

Het ramadan-journaal voorziet kennelijk in een grote behoefte. Weliswaar kan men in de media elk jaar weer horen, zien of lezen dat de Ramadan begint, maar doorgaans volstaat men daarmee. Met het ramadanjournaal willen de makers voortaan een positieve bijdrage te leveren aan het onderling begrip.

Bankieren volgens de wetten van de Islam

Lezers van deze bijdrage zijn wellicht ook geïnteresseerd in het artikel Bankieren volgens de wetten van de Islam. Kern van het Islamitische bankbedrijf is het renteverbod; Rentedragende kredieten mogen om die reden geen object van het Islamitisch bankbedrijf zijn. En speculatie en gokken zijn evenmin toegestaan. Zeer interessante materie voor iedereen die cultuur en de gebruiken van de Islam beter willen doorgronden.
Gerelateerde artikelen
Hoe werkt de Ramadan?Tijdens de Ramadan vasten moslims een maand lang tussen het opgaan van de zon en het ondergaan van het hemellichaam. In…
De bijzondere dagen juli 2012: roze zaterdag, ramadan enzDe bijzondere dagen juli 2012: roze zaterdag, ramadan enzElk jaar zijn er weer genoeg bijzondere dagen. Ook in de maand juli van 2012 zijn een aantal dagen te noemen waar een be…
De Ramadan en het SuikerfeestMoslims over de hele wereld doen mee aan de Ramadan. Dat is een maand van vasten, iedere dag van ruim voor zonsopgang to…
Ramadan op het werkRamadan op het werkElk jaar zullen er moslims zijn die meedoen aan de Ramadan, een periode van vasten. Het kost voor hen veel inspanning om…
Ramadan: een maand niet eten en drinkenRamadan: een maand niet eten en drinkenElke keer als de ramadan begint betekent dat voor alle moslims een periode van bezinning, zuivering en vasten. Dat is la…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ramadan: antwoord op de belangrijkste vragen"

Reacties

Hamza, 06-06-2016 20:07 #5
Mag je nou na fadj niet meer eten? Of tot schorouq?

Aa, 14-07-2015 03:18 #4
Ik ben niet akkoord dat ze zeggen dat moslims een feestmaal eten en zich volproppen. Ten eerste wij mogen niet veel eten tijdens de ramadan want dan heeft het geen nut van de maand ramadan als je je volpropt en dan zogezegd denken aan de armen. Nee we moeten onze ziel reinigen we moeten helder kunnen nadenken en veel gebeden en smeekbedes doen. Wie zoiets doet heeft de ramadan helemaal verkeerd begrepen je moet je meer richten naar Allah en minder in de keuken staan. Ik bijvoorbeeld drink voldoende water en eet mijn fruit en groeten en dat is het je bent goed tot de volgende iftaar (het verbreken van het vasten) en we komen zeker niet bij ik val juist 4 tot 7 kilo af als ik vast.

Rosanne, 20-06-2015 00:55 #3
Waarom proppen moslims zich voor zonsopgang en na zonsondergang weer vol? En zelfs met een feestmaal? Zo denk je toch niet aan de arme kinderen als je je savonds toch weer voleet?

Rafik, 01-08-2011 01:20 #2
Ik vroeg me af of je kauwgom mag kauwen in de ramadan als je die smaak niet doorslikt.

Karima (infoteur), 20-07-2011 19:29 #1
Ik heb dus gelezen en tijdens de maand ramadan moet je dus als familie bijeenkomen en gezamelijk het maaltijd te eten met vreugde en ik ben ook zwanger en ik ben dus vrijgesteld om niet te vasten en bijdeze haal ik het na mijn bevalling dus na 40 dagen in om alsnog te vasten. En ik heb dus de onderwerpen gelezen en ik ben ermee eens want zo leven als moslims in de realiteit.

karima alkahja
bergen op zoom

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 25-03-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Reacties: 5
Schrijf mee!