InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Filosofie > Feng Shui, Yin en Yang

Feng Shui, Yin en Yang

Feng Shui, Yin en Yang Yin en Yang kunnen we zien in alles rondom ons heen. Het moment dat er licht valt op een voorwerp, is er zowel verlichting als schaduw. De Chinese karakters voor Yin en Yang beelden het efffect van zonlicht op een heuvel uit. De ene zijde baadt in het licht en de andere ligt in de schaduw. Beide karakters bestaan uit verschillende componenten.

Yin en Yang

Yin bestaat uit een heuvel, een wolk aan de hemel en mensen verzameld onder een dak.
Yang bevat de heuvel, de zon en het gevoel van bewegende energie.
Yin geeft uitdrukking aan het subtiele gevoel dat we hebben als we de schaduwzijde van de heuvel bekijken. De stemming die bij Yang hoort is die van een heuvelzijde in het heldere zonlicht. Uit deze metafoor komt naar voren dat we bij Yin in het algemeen aan duisternis en schaduw denken en dat Yang samengaat met helderheid en licht.

Chinese karakters geven echter aan veel meer uitdrukking dan enkelvoudige zakelijke verklaringen van dingen en gebeurtenissen. Ze roepen allerlei gevoelens op. Doordat het spel van het zonlicht op een heuvelzijde een veranderlijke en kortstondige kwaliteit laat zien, kunnen we hier uit de eerste hand de interactie tussen Yin en Yang ondergaan. De stand van de zon verandert voortdurend. De wolken die hun schaduw op de aarde laten vallen zijn ook steeds in beweging. Wat zich nu in de schaduw bevindt, lag misschien een uur geleden nog in de zon en wat nu, bij dag, wordt verlicht, zal bij het vallen van de avond donker zijn.
Er wordt ook gezegd dat de nacht Yin is en de dag Yang. Er wordt op dat moment niet alleen over de eigenschappen van de dag en de nacht op dat moment gesproken, maar heeft men het ook over de voortdurende cyclus van verandering, omdat ze beiden onverbiddelijk in elkaar overgaan.

Elk moment kunnen we de vluchtige kwaliteit van Yin en Yang onderscheiden bij alles wat we ondervinden. Steeds wanneer we de eigenschap van iemand of iets wat ontvankelijk is waarnemen, zien we Yin, de kracht van voeden en leven schenken. Aan de andere kant is Yang, de leidende, krachtige activiteit. U ziet hieronder hoe deze krachten op vele manieren zichtbaar wordt.

YinYang
aardehemel
maanzon
nachtdag
schaduwlicht
materieelimmaterieel
rustactie
stilstandbeweging
samentrekkinguitzetting
laaghoog
neerwaartsopwaarts
zachtstevig
koudheet
watervuur
moedervader
dochterzoon
achterkantvoorkant
onderkantbovenkant
zuurzoet
verdrietigkwaad

De Yin Yang theorie is het model van het voortdurend proces van veranderingen. Yin Yang geven op elk moment slechts twee punten aan in de transformatie van energie. Niets is fundamenteel Yin of Yang in en van zichzelf. Er bestaat niet wat afgescheiden is van de rest van het universum. Zelfs als we iets zouden kunnen afzonderen van de rest, zouden we niet kunnen verhinderen dat dat ook verandert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Feng Shui inrichten van je woon- en slaapkamerHet Feng Shui inrichten van je woon- en slaapkamerFeng Shui is een veelgehoorde term, maar wat wordt er eigenlijk mee bedoeld? Feng Shui is een eeuwenoude Chinese leer, d…
Feng Shui toepassen in je huisFeng Shui toepassen in je huisFeng Shui is een Chinese leer die staat voor ruimte en rust, dus een opgeruimd huis waaruit alle overtollige spulletjes…
Feng Shui, licht en kleurLicht is energie in een van zijn duidelijkste vormen. En wat we als kleur ervaren is eveneens licht. Feng Shui beschouwt…
Feng shui in de winterFeng shui in de winterDe winter is het seizoen waar in het koude weer en de nattigheid ervoor zorgen dat alles er veel somberder uitziet. Het…
Feng Shui in de tuinFeng Shui in de tuinDe meeste mensen weten wel dat Feng Shui uit het oosten komt, maar voor veel mensen stopt de informatie daar dan ook. Da…

Reageer op het artikel "Feng Shui, Yin en Yang"

Reactie

Nikoz, 13-03-2008 15:23 #1
Hallo, hoe kan het zijn dat als yin, het witte (met een beetje zwart) duisternis en nacht is
en dat het duistere gedeelte (met een beetje licht) het licht en overdag is? Het zou toch juist andersom moeten zijn?
Veel duisternis (beetje licht) = duisternis & nacht
Veel licht (beetje duisternis) = licht & overdag

alvast bedankt! Reactie infoteur, 16-03-2008
Beste Nikoz,

Bedankt voor je reactie.
Zoals in het artikel vermeld is Yin het zwarte gedeelte, wat staat voor de nacht. En Yang is het witte gedeelte, wat staat voor de dag.

Groetjes, Jootje

Infoteur: Jootje
Laatste update: 16-08-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Filosofie
Reacties: 1
Schrijf mee!