InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Filosofie > Feng Shui, de Vijf Dieren

Feng Shui, de Vijf Dieren

Feng Shui, een oud Chinees geloof. Eén van de krachten van Feng Shui zijn de Vijf Dieren. De Draak, de Phoenix, de Tijger, De Schildpad en de Slang. De mens is altijd op zoek naar harmonie op lichamelijk en geestelijk vlak. Teneinde ons leven in harmonie te brengen met onze omgeving, vertrouwen Feng Shui beoefenaars op verschillende kaarten van de geest, die dan worden gebruikt om raad te verschaffen bij het nemen van de meest alledaagse beslissingen.

De principes van Feng Shui kunnen nauwkeurig als op een zeekaart worden afgebeeld, met één cruciaal verschil. Op een Feng Shui kaart bepaalt de plaats waar de mens zich op een bepaald moment bevindt de richtingen en de relaties ten aanzien van de rest van de hem omringende wereld. Een van de meest algemene kaarten is de kaart die gewoonlijk aangeduid wordt met de naam ‘De Vijf Dieren’. Hij lijkt mythologische eigenschappen te bezitten, maar bij nader onderzoek laat zien dat u hem als ‘model’ en richtsnoer kunt gebruiken om een opmerkelijke reeks verschijnselen van te kunnen begrijpen en te beoordelen.

Het uitgangspunt bij Feng Shui is de kant waar de spreker met zijn gezicht naar toe staat. De Vijf Dieren staan afgebeeld in een cirkel, met in het midden de Slang, omringd door de Draak, de Phoenix, de Tijger en de Schildpad.

Overzicht van de Vijf Dieren van Feng Shui

De Draak

De draak is een schepsel dat niet in de natuur voorkomt. Net als de phoenix ziet hij ver vooruit en bezit hij spirituele eigenschappen De draak ontvangt informatie die door de vogel wordt verzameld, denkt daar over na en neemt vervolgens belangijke besluiten. Hoewel hij zich hoog boven de grond verheft, is het kenmerkend voor hem dat hij in de wolken rust: een beeld van stabiliteit. Hij heeft verbazingwekkende kracht en is het zinnebeeld van het aspect van wijsheid.

De Phoenix

De onsterfelijke mythische vogel, die ver vooruit vliegt, waarbij hij voortdurend het landschap en de wijde verten afzoekt. Hij symboliseert ons vermogen om door middel van onze zintuiglijke informatie omtrent onze omgeving en de dingen die daarin gebeuren, visie op de toekomst te ontwikkelen. De prachtige phoenix schept intense opwinding en eeuwige inspiratie.

De Tijger

Door de enorme fysieke kracht en het geweld dat hij kan oproepen, kan de tijger zowel verdedigen als aanvallen. Dit is van wezenlijk belang om te kunnen overleven, maar dit vermogen moet zorgvuldig worden beheerst. Altijd paraat, kan hij elke dreiging ontdekken. Maar hij symboliseert het gevaar van het geweld dat we allen in ons hebben.

De Schildpad

Uitgerust met en enorm sterk schild, wordt de schildpad gekarakteriseerd door stabiliteit. Hij brengt een gevoel van grote veiligheid met zich mee. Zijn juiste positie is aan de achterzijde waar hij, net als een schelp, veiligheid, beschutting, lange levensduur en onbezorgdheid voor een aanval van achteren verschaft.

De Slang

In elkaar gerold in het centrum, op zijn hoede, standvastig en gereed direct in actie te komen, wordt de slang beschermd door de vier figuren om hem heen, maar is tegelijkertijd in staat hen te leiden. Als een generaal ontvangt hij informatie en kan daardoor een beroep doen op elke speciale kwaliteit van de legergroepen waarover hij het commando voert om tijdige en wijze beslissingen te nemen.

Kenmerken Vijf Dieren

DraakPhoenixTijgerSchildpadSlang
Richting Richting het oostenRichting het zuidenRichting het westenRichting het noordenIn het midden
Kleur GroenRoodWitZwartGeelachtig bruin
Seizoen LenteZomerHerfstWinterDraaide om de seizoenen
Element HoutVuurMetaalWaterAarde

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Feng Shui inrichten van je woon- en slaapkamerHet Feng Shui inrichten van je woon- en slaapkamerFeng Shui is een veelgehoorde term, maar wat wordt er eigenlijk mee bedoeld? Feng Shui is een eeuwenoude Chinese leer, d…
Feng Shui toepassen in je huisFeng Shui toepassen in je huisFeng Shui is een Chinese leer die staat voor ruimte en rust, dus een opgeruimd huis waaruit alle overtollige spulletjes…
Feng Shui in de tuinFeng Shui in de tuinDe meeste mensen weten wel dat Feng Shui uit het oosten komt, maar voor veel mensen stopt de informatie daar dan ook. Da…
De slaapkamer feng shui inrichten voor een betere nachtrustDe slaapkamer feng shui inrichten voor een betere nachtrustHoe de slaapkamer is ingericht, speelt een belangrijke rol om ontspannen te kunnen slapen. Feng shui is een oude Chinese…
Feng Shui, de slaapkamer en hoofdpijnDe meesten mensen brengen minimaal een derde van hun leven in de slaapkamer door, waarvan het grootste deel geslapen wor…

Reageer op het artikel "Feng Shui, de Vijf Dieren"

Reacties

Ilena, 16-10-2015 20:06 #4
Mijn geboorte jaar is 1964 het jaar van de Draak ik had graag geweten welk mijn beschermdier is
en mijn man zijn geboortejaar is 1979 het jaar van de Geit en hij had ook graag geweten welk zijn beschermdier is

mijn dochter haar geboortejaar is 1998 het jaar van de Tijger welk is haar beschermdier?
Alvast bedankt
groetjes ilena

Renate, 21-10-2013 09:19 #3
Mijn geboorte datum is 18-03-1980 in het jaar van de aap. Klopt het dan dat mijn elementen oosten, hout, groen en lente zijn, en dat ik dan de draak ben? Alvast bedankt.

Gon, 03-12-2012 09:46 #2
Ik ben geboren in het jaar van de draak (1952). Welk dier is dan mijn beschermdier?

Paulus, 02-12-2012 22:57 #1
Vraag: Als je in 1965 geboren bent, en je symbool is de slang, van welk dier moet je dan een afbeelding bij je dragen…?
MvGrtz van Paulus

Infoteur: Jootje
Laatste update: 16-08-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Filosofie
Reacties: 4
Schrijf mee!