InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Pyromaan en seriemoordenaar: Ottis Toole

Pyromaan en seriemoordenaar: Ottis Toole

Ottis Toole was een Amerikaanse pyromaan en zelfverklaard seriemoordenaar. Samen met Henry Lee Lucas bekende hij meer dan 100 moorden die ze tussen 1978 en 1983 gepleegd zouden hebben. Later trokken ze de meeste verklaringen weer in. Hij werd berucht, omdat hij de moord op Adam Walsh zou hebben gepleegd. Zijn vader, John Walsh, begon het progamma America's Most Wanted. Later trok Toole deze bekentenis weer in. Hoewel officieel de zaak Adam Walsh is gesloten, blijven er veel vragen bestaan.

Biografie

Ottis Toole werd op 5 maart 1947 geboren in Jacksonville, Florida. Hij was de jongste van 9 kinderen. Zijn vader was een alcoholist die de familie verliet vlak na de geboorte van Ottis. Zijn moeder was een religieuze fanaticus terwijl zijn oma een satanist was. Al op jonge leeftijd nam zijn oma hem mee naar begraafplaatsen om lichamen op te graven voor haar satanistische rituelen. Toole verliet school op zijn twaalfde en was bijna analfabeet.

Hij begon al op jonge leeftijd met brand stichten. In zijn tienerjaren stak hij verschillende verlaten huizen in brand. Zijn eerste moord pleegde hij op zijn veertiende. Hij overreed een deur-aan-deur verkoper met zijn eigen auto nadat deze hem had misbruikt. Er is echter nooit bewijs gevonden voor deze moord.

In 1964 werd Toole voor het eerst opgepakt voor prostitutie. Dit zou nog vaker voorkomen in de toekomst. Hoewel hij al vanaf jonge leeftijd wist dat hij homoseksueel was en soms zich ook verkleedde als vrouw, trouwde hij toch in 1975. Zijn vrouw vertrok echter al na enkele dagen toen ze erachter kwam dat haar man homoseksueel was. Toole was voornamelijk een zwerver, die soms bij zijn moeder woonde en soms wekenlang rondtrok. Hij verdiende zijn geld voornamelijk door zich te prostitueren.

Henry Lee Lucas

In 1976 ontmoette Toole, Henry Lee Lucas bij een daklozenopvang. De twee werden geliefden en begonnen, zoals ze zelf verklaarden, de ene moord naar de andere te plegen. In 1978 trok Lucas bij Toole en zijn moeder in. Lucas werd verliefd op het 10-jarige nichtje van Toole, Becky Powell. Lucas zou later naar haar refereren als zijn vrouw.

Toen Lucas werd gearresteerd begon hij Toole te noemen als zijn handlanger in vele moorden. Toole zat intussen vast voor brandstichting en moord; een oude man was gestorven gedurende de brand. Toole bevestigde de verhalen van Lucas en voegde er nog wat moorden aan toe die hij op eigen houtje had gepleegd. Over heel het land kwamen rechercheurs om Toole en Lucas te interviewen. Net als Lucas werd ook Toole meegenomen op meerdere reisjes naar verschillende plaatsen delict. Het is zeer waarschijnlijk dat Toole doorging met bekennen door alle aandacht die hij erdoor kreeg; aandacht die hij daarvoor nooit kreeg.

Adam Walsh

In 1983 bekende Toole dat hij Adam Walsh had vermoord. De vermissing van de zesjarige Walsh was in 1981 groot nieuws, maar er was nog nooit iemand voor opgepakt. Opvallend is dat zijn bekentenis een dag na een uitzending over de verdwijning van Walsh kwam. Toole had een televisie tot zijn beschikking in zijn cel. Daarnaast suggereerde hij dat Lucas medeplichtig was aan deze moord. Zeer waarschijnlijk nam hij wraak op Lucas, nadat deze had bekend Becky te hebben vermoord. Later trok hij deze verklaring weer in en het fysieke bewijs raakte de politie kwijt. Er kan dus nooit met zekerheid worden gezegd of Ottis Toole verantwoordelijk was hiervoor.

Ottis Toole werd uiteindelijk tot levenslang veroordeeld voor de moord op de man die tijdens de brandstichting van zijn huis omkwam en later voor de dood van een 19-jarige vrouw in Tallahassee, Florida. Later bekende hij nog vier moorden en kreeg hij nog vier levenslange gevangenisstraffen. Hij stierf op 15 september 1996 aan leverfalen.

Lees verder

© 2012 - 2019 Lovesgreens, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Henry Lee Lucas: Ergste seriemoordenaar ooit of...?Henry Lee Lucas werd geboren op 23 augustus 1936 in Blacksburg. Waarschijnlijk de seriemoordenaar met de meeste moorden…
Overzicht van alle Bond Girls: vrouwen in James Bond filmsOverzicht van alle Bond Girls: vrouwen in James Bond filmsVoor fans van James Bond is 2015 het jaar van Spectre, de 24ste film uit de 007-reeks waarin Daniel Craig in de huid van…
Filmrecensie: Henry´s CrimerecensieFilmrecensie: Henry´s CrimeHenry’s crime is een kleine Hollywood productie met bekende namen. De kleine romantisch komische productie deed het niet…
Stille tijd op weg naar PasenStille tijd op weg naar PasenVolgens verschillende mensen is Jezus Christus niet de zoon van God. Jezus zou ook niet zijn opgestaan uit de dood. Petr…
Recensie speelfilm "The Watcher", de seriemoordenaarrecensieRecensie speelfilm "The Watcher", de seriemoordenaarSpeelfilm The Watcher van regisseur Joe Charbanic is een ietwat afwijkende film als het gaat om de standaard seriemoorde…
Bronnen en referenties
  • Ottis Toole-Biografie: http://www.imdb.com/name/nm0867491/bio
  • Ottis ELwoord Toole: http://www.amw.com/missing_children/brief.cfm?id=39830&refresh=1

Reageer op het artikel "Pyromaan en seriemoordenaar: Ottis Toole"

Infoteur: Lovesgreens
Gepubliceerd: 01-04-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!