InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Redenen om een samenlevingscontract te maken

Redenen om een samenlevingscontract te maken

Redenen om een samenlevingscontract te maken Het laten opmaken van een samenlevingscontract is om meerdere redenen belangrijk voor samenwoners. Bij overlijden of verbreken van de relatie blijkt het belang. Een samenlevingscontract regelt de onderlinge rechten en verhoudingen tussen samenwoners. Een samenlevingscontract zorgt ervoor dat samenwoners ook officieel partners genoemd kunnen worden. Zonder een dergelijk contract zijn partners voor de wet nog geen partners. Het biedt ook duidelijkheid op het moment dat de relatie verbroken gaat worden. In dit artikel treft u een aantal goeie redenen aan om een samenlevingscontract op te stellen.

Wie krijgt wat?

Bij het verbreken van de relatie, zullen er gezamenlijke eigendommen verdeeld moeten worden. Van veel zaken is duidelijk van wie het is, maar dat geldt zeker niet voor alle eigendommen. Een struikelblok wordt vaak gevormd door het huis. Wie blijft er in het huurhuis wonen of wie gaat de eigen woning en de daaraan gekoppelde hypotheek overnemen? Dit zijn zaken die geregeld moeten worden op het moment dat de relatie verbroken gaat worden, maar vooraf kunt u al duidelijkheid scheppen door het op te nemen in het samenlevingscontract.

Wie betaalt wat?

De maandelijkse lasten moeten door beide partners gedragen worden. Hierover kunt u afspraken vastleggen in een samenlevingscontract. Door het vast te laten leggen kunt u voorkomen dat er later discussie over gaat ontstaan.

Zorgen voor fiscale partnerschap

Door de samenleving officieel te maken, ontstaat er ook een fiscale partnerschap. Dit kan onder andere voordelen bieden bij het toekennen van aftrekposten aan de partner met het hoogste inkomen.

Partners volgens de erfrecht

Samenwoners die geen samenlevingscontract hebben worden wat betreft de erfrecht in veel gevallen niet gezien als partner volgens de successiewet. Indien u aan een aantal vereisten voldoet worden samenwoners wel gezien als partners. Door een samenlevingscontract op te stellen, voldoet u in ieder geval aan de vereisten. Dit is van belang om van de partnervrijstelling gebruik te kunnen maken in het geval één van de partners komt te overlijden. De vrijstelling voor erfbelasting bedraagt voor niet-partners: 2.012. Voor partners bedraagt de vrijstelling 603.600 (2012). Daarnaast is er ook nog een groot verschil in de hoogte van de heffing. Partners betalen 10 tot 20 procent belasting over de verkrijging, bij niet partners bedraagt de heffing 30 tot 40 procent.

Onterecht wordt vaak gedacht dat door een samenlevingscontract de partners ook elkaars wettelijke erfgenamen worden, maar dat is niet het geval. Om van elkaar te erven moet er nog een testament worden opgemaakt.

Recht op nabestaandenpensioen

Bij overlijden van één van de partners, keert de pensioenregeling van de overledene vaak een nabestaandenpensioen uit. Ook samenwoners hebben hier in de meeste gevallen recht op, met als vereiste dat er officieel sprake is van een partnerschap. De samenleving moet dus vastgelegd zijn in een samenlevingscontract.

Gebruik maken van de deskundigheid van een notaris

Het is niet wettelijk verplicht om een samenlevingscontract vast te leggen bij een notaris, maar het is wel aan te raden. Het voordeel van een bezoekje aan de notaris is ook dat u tips kunt krijgen over zaken waar u zelf niet bij stil staat. Wat is bijvoorbeeld verstandig om te regelen als één van de partners al een eigen woning heeft? Of als één van de partners een groot vermogen heeft. De notaris kan het samenlevingscontract ook goed afstemmen op uw situatie en uw toekomstbeeld.
Gerelateerde artikelen
Vereisten om partner te zijn volgens het erfrechtVereisten om partner te zijn volgens het erfrechtDoor de hoge vrijstellingen van partners en de lagere heffing aan erfrecht, is het belangrijk om als partner gezien te w…
Het samenlevingscontractHet samenlevingscontractEen samenlevingscontract is een contract waarin twee levenspartners allerlei zaken regelen en vastleggen met betrekking…
Samenwonen met samenlevingscontractSamenwonen met samenlevingscontractJe besluit te gaan samenwonen én samen een huis te kopen. Het samen kopen van een huis om te gaan samenwonen is een leuk…
Bronnen en referenties
  • Successiewet

Reageer op het artikel "Redenen om een samenlevingscontract te maken"

Reactie

M. J. J. Kiela, 29-10-2016 16:19 #1
Mijn man is overleden op 3 mei 2016. Wij hebben in 2004 een samenlevingscontract laten opstellen door een notaris. Daarin staat: Partijen wijzen elkaar over en weer aan als gerechtigde voor partnerpensioen. Heb ik nu recht op een nabestaandenpensioen? Mijn man kreeg pensioen van Ohra en het SFB., later veranderd in Cordares.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 01-04-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!