InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Henry Lee Lucas: Ergste seriemoordenaar ooit of...?

Henry Lee Lucas: Ergste seriemoordenaar ooit of...?

Henry Lee Lucas werd geboren op 23 augustus 1936 in Blacksburg. Waarschijnlijk de seriemoordenaar met de meeste moorden op zijn naam. Alhoewel het tot de dag van vandaag nog niet duidelijk is, of deze moorden allemaal waar zijn. Een rechercheur beweerd hij dat in de periode 1975-1983 een onvoorstelbaar aantal van 3000 moorden zou hebben gepleegd, dat is ongeveer 1 per dag.

Vroegere leven

Hij is geboren in arme omstandigheden in een één-kamer schuurtje in Blacksburg. Hij heeft 1 volle broer en 7 half broertjes en zusjes. Henry heeft zijn moeder zelf omschreven als een geweldslustige prostitué. Ze heeft een keer Henry zo hard geslagen, dat hij drie dagen lang bewusteloos was. Zijn vader was machteloos om zijn moeder in toom te houden. Voor de neus van Henry ontving zijn moeder haar klanten en moest hij er naar kijken. Op deze manier heeft hij geen normaal besef gekregen van seks.

Het halve oog van Henry is gekomen door een ruzie met zijn broertje. Ze waren aan het spelen in de tuin en zijn broertje had een mes in zijn hand. Henry heeft zijn broertje op de een of andere manier kwaad gemaakt en het broertje heeft uitgehaald met het mes. Hierdoor is zijn oog verminkt geraakt. Hij leefde op als een jongen zonder doelen en mogelijkheden, een soort van onkruid. Het liefste wilde Henry zijn moeder uit zijn leven hebben en op het moment dat zijn vader kwam te overlijden in 1950, is hij weggerend van huis op weg naar een leven vol criminaliteit.

Hij zei dat hij toen begon met het martelen en vermoorden van dieren, branden te stichten en nog meer criminaliteit. Op 18 jarige leeftijd werd hij veroordeeld voor 4 jaar gevangenisstraf. Je zou zeggen dat dit zwaar zou zijn voor hem, maar verbazingwekkend genoeg deed hij het juist heel goed achter de tralies. Hij kreeg aandacht, regelmatige maaltijden en voelde zich erg op zich gemak hier. Na zijn vrijlating verliet hij zijn staat.

Op 11 januari 1960 kwam Henry helaas zijn moeder weer tegen in een bar, uiteindelijk na veel geruzie heeft Henry zijn moeder diezelfde nacht omgebracht. 5 dagen later is hij opgepakt en veroordeeld voor doodslag. Het meest bizarre aan de moord was dat hij seks heeft gehad met zn moeder, nadat hij haar had omgebracht. Hij zei hierover ook dat hij alleen van seks met doden hield en niet met levenden. Vanaf dat moment ging men wel serieus kijken naar de psychologische kant van de jonge Henry.

In 1970 kwam Henry weer vrij doordat de gevangenis te vol zat. Slechts een jaar later zat hij alweer in de problemen, hij werd opgepakt voor een poging tot kidnapping. In de gevangenis werd hij grondig onderzocht door psychologen en deze concludeerden dat hij een grote emotionele behoefte had. De politie vond echter dat hij gevaarlijk manipulatief was, hij kon namelijk alles verklaren waarom en hoezo hij iets moest doen.

Op een gegeven moment werd er aan zijn behoefte voldaan en kreeg hij een brief van een familie vriend. Ze bleven brieven schrijven na elkaar, na zijn gevangenisstraf, trouwden ze in 1975. De vrouw had ook nog twee dochters en een daarvan, die heeft verklaard dat Henry aan haar heeft gezeten 's nachts terwijl ze lag te slapen. De komende 2 jaar waren een hel voor de meisjes, Henry heeft ze constant seksueel misbruikt. Hij dreigde hun moeder te vermoorden als ze er iets van zouden zeggen, dus hielden de meisjes hun mond. Op een dag durfde het meisje zich wel te verdedigen tegen Henry en de dag erna is hij vertrokken en heeft nooit meer iets van zich laten horen.

In 1975 leerde Henry Ottis Toole kennen, dit werd zijn latere partner in crime. Ottis was een grote, zeer homoseksuele man, maar bovendien ook erg gemeen. Deze man was wellicht nog vreemder dan Henry zelf. Samen zouden ze groot aantal vrouwen willekeurig vermoorden. Henry heeft verklaard dat hij nog nooit een man heeft vermoord, dat als er man zou zijn vermoord dat Ottis dat zou hebben gedaan.

De veroordeling

In de winter van 1983 begon Henry met bekennen, zelf de meest ervaren politieman was van sommige bekentenissen werkelijk geschokt. Henry zei zelf dat hij 350 moorden heeft gepleegd. Tijdens de bekentenissen was hij er al zeker van dat hij zijn leven achter de tralies zou doorbrengen, want hij was al voor 2 moorden veroordeeld. Door een van de zaken waarbij ook seksueel geweld en moord kwamen kijken, kreeg Henry te maken met de doodstraf. Alleen de feiten in de zaak werden van alle kanten ernstig in twijfel getrokken.

Het opmerkelijke aan de bekentenissen van Henry was dat hij voordat hij zijn bekentenis moest afleggen de dossiers en foto's mocht bekijken. Op die manier kon hij ook veel gedetailleerde informatie geven. Ze vlogen met hem naar allerlei plaatsdelicten en daar gaf hij de gewilde bekentenissen. Voor Henry was dit een erg fijne tijd, hij was nooit gewild, maar nu kreeg hij van iedere aandacht en stond hij echt in de belangstelling.

Uiteindelijk probeerden ze hem te veroordelen voor 174 moorden. Het OM probeerde hoe dan ook hem ter dood te laten veroordelen. De verdedigingsadvocaten gingen juist voor het feit dat Henry een leugenaar zou zijn. Dit was niet wat dat Henry wilde, hij was eindelijk iemand en dat zou zomaar ineens weg kunnen gaan. Op 13 april 1984 werd Henry Lee Lucas schuldig bevonden en ter dood veroordeeld voor de moord op een ongeïdentificeerde lifter, bekend als "orange socks". De hele zaak beruste op de bekentenissen van zichzelf en het kwam aan het licht dat Henry mogelijk eerder een pathologische leugenaar was dan een seriemoordenaar.

Het hele proces en de veroordeling was gebaseerd op enkel en alleen Henry's eigen bekentenissen, geen enkel ander bewijsstuk was aan de orde. 214 moordzaken werden hierna voorgoed gesloten en als niet opgelost bestempeld. Op 26 juni 1998 zette de gouverneur van Texas, George W. Bush, de doodstraf van Henry om in levenslang. Op 12 maart 2001 is Henry Lee Lucas in de gewone gevangenispopulatie gestorven aan hartfalen.
© 2009 - 2019 Desertrose88, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pyromaan en seriemoordenaar: Ottis TooleOttis Toole was een Amerikaanse pyromaan en zelfverklaard seriemoordenaar. Samen met Henry Lee Lucas bekende hij meer da…
Recensie speelfilm "The Watcher", de seriemoordenaarrecensieRecensie speelfilm "The Watcher", de seriemoordenaarSpeelfilm The Watcher van regisseur Joe Charbanic is een ietwat afwijkende film als het gaat om de standaard seriemoorde…
Jack the Ripper, s werelds bekendste seriemoordenaarJack the Ripper was in de tweede helft van 1888 actief in de Londense wijk Whitechapel. Daar vermoordde hij prostituees.…
The Silence of the LambsThe Silence of the LambsDeze klassieker kwam in 1991 uit en geeft het verhaal weer van seriemoordenaar Hannibal Lecter die FBI agente Clarice St…
Seriemoordenaar of Leugenaar: Henry Lee LucasHenry Lee Lucas werd in 1985 opgepakt voor de moord op een oudere vrouw. Hij bekende haar vermoord te hebben, maar voegd…

Reageer op het artikel "Henry Lee Lucas: Ergste seriemoordenaar ooit of...?"

Infoteur: Desertrose88
Gepubliceerd: 17-02-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!