InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Tips voor meer zelfvertrouwen

Tips voor meer zelfvertrouwen

Veel mensen zijn onzeker, hoewel het soms niet zo lijkt heeft iedereen er weleens last van. Bij sommige mensen is er zelfs absoluut niets van te merken terwijl ze wel onzeker zijn. In dit artikel vindt u tips om meer zelfvertrouwen op te bouwen. Het zit iedereen wel eens tegen, maar blijf er niet in hangen er is wat te doen aan uw onzekerheid.

Uiterlijk

Met uw uiterlijk kunt u twee kanten op gaan. Het kan zijn dat u zich lekker voelt in bepaalde kleding die niet iedereen kan waarderen, op het moment dat u het aandurft voelt u zich waarschijnlijk zekerder omdat u toch aan durft te trekken waar u zich echt goed bij voelt.
U kunt er ook voor kiezen juist nieuwe kleding aan te schaffen, kies dan eens voor dat shirtje wat eigenlijk teveel zou kosten, zo heeft u bij de aankoop al een trots gevoel. Met nieuwe kleding gaat men over het algemeen zuinig om en u zult zich mooier voelen. Daarbij kunt u overwegen een mooi lingerie setje aan te schaffen of eens een lingerie setje aan te trekken die u normaal gesproken niet aan doet. Ook al ziet niemand het toch geeft het vaak meer zekerheid doordat u het zelf weet.
Het kan ook zijn dat het helpt om eens wat make-up op te doen, het hoeft niet eens voor andere te zijn het kan ook thuis. Vaak voelen mensen zich automatisch een stuk knapper met make-up. Hetzelfde geldt voor een ander kapsel, wellicht dat een nieuw model u weer kan verblijden ook omdat vele er een opmerking over zullen maken in positieve zin.
Zo kunnen kleine veranderingen aan uw uiterlijk al wat doen voor uw gevoel van zekerheid.

Flirten

Natuurlijk wordt u zelfverzekerder als er met u geflirt wordt, maar misschien is het de moeite waard het zelf eens te proberen. Het geeft een gezonde spanning in het lichaam en het hoeft niet altijd te persoonlijk. Een glimlach naar een mede-filerijder kan ook weer een glimlach op iemand anders zijn gezicht verwekken. Geef is een complimentje aan een vreemde. Iedereen voelt zich beter door het ontvangen van een compliment en daardoor zult u zich ook beter voelen. U heeft iemand die dag een goed gevoel gegeven, u heeft het gedurfd en zult ook zekerder worden.

Laat ze maar lachen

Net als flirten kan het ook goed helpen om iemand aan het lachen te maken. Probeer het niet opzettelijk te vaak, dan worden de grappen vaak minder leuk. Uitgelachen worden is niet leuk, maar iemand aan het lachen maken zeker wel. Lachen maakt ook in het algemeen gelukkiger zelfs als u een lach nadoet komt er toch een stofje vrij waarna u echt een wat beter gevoel krijgt.

Doelen stellen

Schrijf alles op wat u ooit zou willen doen, dit hoeven niet verplicht extreme dingen te zijn, maar het kan ook iets zijn als gaan hardlopen. Als u een doel heeft, ook al is het niet eens echt een leuk doel, dan geeft dat vaak voldoening. U heeft iets gehaald dat u van plan was te gaan doen. Als er ook altijd iets op zo'n lijst staat dan heeft u ook altijd iets om naar uit te kijken of een doel om te bereiken.

Vechtsport beoefenen

Vaak geeft het volgen van een vechtsport een onbewuste zelfverzekerdheid. Het zal een tijdje duren voor u er wat van merkt vooral omdat u in het begon nog niks van de sport kan. Echter zult u na trainingen merken dat u zelfverzekerder over straat gaat en wellicht ook dat u minder snel bang zult zijn, dit terwijl de mensen die een vechtsport beoefenen zelf vaak minder snel geweld gebruiken.

Gun uzelf de tijd

Plan af en toe in wat u wilt doen op een dag en plan daarbij niks wat u vervelend vind. Kies eens voor een weekendje weg alleen of ga lekker naar het bos met de hond. Zorg dat u uzelf de moeite waard vind om voor uzelf tijd vrij te maken. Zet het in de agenda en laat het niet in de weg staan. Laat uzelf niet wegcijferen door altijd voor andere klaar te staan, maar sta ook af en toe klaar voor uzelf.

Een boek bijhouden

U kunt een boek maken waarin u de volgende dingen kunt plakken/noteren:
  • complimentjes die u heeft gehad
  • foto's waarvan u vind dat u er goed opstaat
  • foto's van u waarbij andere complimentjes hebben gegeven
  • doelen die u behaald heeft
Zorg dat er alleen maar positieve ervaring in staan waardoor u als het even niet mee zit het boek erbij kunt pakken om weer zelfvertrouwen op te bouwen.

Onthou

  • dat ieder mens uniek is
  • dat het leven te kort is om dingen te laten
  • hoe mooi u bent
  • welke leuke dingen u allemaal gedaan heeft en wat er nog komen gaat
  • dat u de moeite waard bent
Gerelateerde artikelen
Onzekerheid, is er iets tegen te doen?Onzekerheid, is er iets tegen te doen?Als je onzeker bent dan voel je je vaak niet prettig. Je bent bang dat anderen je zullen afwijzen, raar vinden of niet a…
Flirten als je verliefd bentFlirten als je verliefd bentIs een originele openingszin tijdens het flirten als je verliefd bent belangrijk? Of is de lichaamstaal tijdens het flir…
Flirten: Een luchtig spelletje of een poging tot versieren?Flirten: Een luchtig spelletje of een poging tot versieren?Flirten in een communicatievorm tussen mensen waarin op een speelse manier seksuele interesse wordt getoond en met sensu…
In een handomdraai zelfvertrouwen krijgen met flirtenIn een handomdraai zelfvertrouwen krijgen met flirtenSommige mensen lijkt het geen moeite te kosten om te kunnen flirten. Andere mensen daarentegen krijgen al plankenkoorts…
Persoonlijke vaardigheden: zelfvertrouwen opbouwenPersoonlijke vaardigheden: zelfvertrouwen opbouwenMaar liefst acht op de tien mensen zou graag meer zelfvertrouwen willen hebben. Wie zelfvertrouwen heeft, heeft voldoend…

Reageer op het artikel "Tips voor meer zelfvertrouwen"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 06-08-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!