InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Flirten als je verliefd bent

Flirten als je verliefd bent

Flirten als je verliefd bent Is een originele openingszin tijdens het flirten als je verliefd bent belangrijk? Of is de lichaamstaal tijdens het flirten belangrijker? Als je verliefd bent, is flirten dan een manier om contact te leggen? Heeft flirten ook een sociale functie? Hoe maak je het eerste contact?

Wat is flirten?

Flirten is een manier om te laten weten dat je de ander leuk vindt. Flirten is een speelde manier om aan te geven dat je de ander leuk en aantrekkelijk vindt. Flirten is een manier waar jullie positieve signalen met elkaar delen als jullie elkaar leuk vinden. Flirten terwijl je niet verliefd bent, is speels. Dan zijn er geen bedoelingen in het spel. Flirten kan dan uitlopen tot een leuk gesprek, een korte ontmoeting. Verder hoeft flirten niet te gaan. Maar kan je ook flirten als je verliefd bent?

Ben je verliefd?

Ben je verliefd? Dan hoop je dat het flirten met de ander uitloopt op een relatie. Als je verliefd bent is flirten een manier om contact te maken. Door het flirten maak je de ander duidelijk dat je hem of haar leuk en aantrekkelijk vindt. Als de ander positief reageert, kunnen jullie langzaam naar elkaar toe schuiven. Om direct te zeggen dat je verliefd bent, schrikt af. Door te gaan flirten laat je blijken dat je de ander leuk vindt. Als jullie naar elkaar toe groeien tijdens het flirten, kan je na een tijdje aangeven dat je verliefd bent.

Sociale functie

Flirten heeft nog een functie: een sociale functie. Door het flirten met anderen kan je je sociale vaardigheden oefenen. Flirten kan een goede manier zijn om andere mensen te leren kennen en is een goede oefening om ooit de ware te veroveren. Door met anderen te flirten kan je zelfvertrouwen toenemen.

Openingszin

Er zijn verhalen waar het versieren van de ware als vanzelf ging. Toch zoeken de meeste mensen naar een originele openingszin, omdat zij het gevoel hebben dat ze tijdens het flirten alles uit de kast moeten halen.

Lichaamtaal

Eigenlijk is de beroemde openingszin tijdens het flirten helemaal niet zo belangrijk. Je lichaam communiceert. Doordat je verliefd bent, gaan de hersenen over tot de productie van het chemische stofje PEA. Zodra je verliefd bent zal je lichaamstaal aangeven dat je de ander leuk vindt. Flirten gebeurd voornamelijk door lichaamstaal, zo´n 70% van het flirten bestaat uit non-verbale communicatie.

Non-verbale communicatie

Als je verliefd bent, kom je soms niet meer uit je woorden, je stottert en bloost. Door de aanmaak van PEA tijdens de verliefdheid, gieren de hormonen door je lichaam waardoor je niet meer uit je woorden komt als je in de nabijheid bent van je geliefde. Non--verbale communicatie tijdens het flirten als je verliefd bent, is 5 keer effectiever dan verbale communicatie. Welke non--verbale communicatie, of lichaamstaal, is belangrijk tijdens het flirten?
  • Oogcontact, hebben jullie geregeld oogcontact met elkaar?
  • Glimlachen, wordt er tijdens jullie oogcontact veel geglimlacht?
  • Gedrag, blijf altijd jezelf maar wees vrolijk en spontaan,
  • Lachen, lachen jullie veel naar elkaar?
  • Grapjes, maken jullie veel grapjes met elkaar?
  • Stralen, stralen jullie als jullie elkaar zien?
  • Spiegelen, spiegelen jullie elkaars lichaamshouding en bewegingen?
  • Complimentjes, maken jullie kleine maar oprechte complimentjes?

Contact maken

Als tijdens het flirten duidelijk is dat de ander jouw ook leuk vindt, doordat hij of zij met je mee flirt, komt er een moment dat het tijd is voor echt contact. Beroemde openingszinnen zijn niet nodig, door het positief flirten met elkaar, hebben jullie non-verbaal al aangegeven elkaar leuk te vinden. Korte vragen stellen is eigenlijk al voldoende, zoals:
  • “Hoi, hoe gaat het?”
  • “Wat is het toch een herrie hier, vind je ook niet?”
  • “Wat een warme dag vandaag, vind je ook niet?”
  • “Wat een gave spijkerbroek, van welk merk is het?”

Wat heel belangrijk is tijdens het contact maken, is dat je het niet steeds over jezelf praat. Stel vragen aan de ander, toon oprecht interesse in de ander. Iedereen vind het fijn als er interesse getoond wordt. Stel een vraag en laat de ander vertellen. Daar kan je zelf op reageren door een ervaring te vertellen. Stel weer een vraag en zeg iets aardigs. “Wat een leuke lach heb jij,” is vaak al voldoende. Kijk de ander geregeld aan en lach. Wees vrolijk. Zoek zoveel mogelijk naar overeenkomsten en haak daar op in. Het eerste contact is gemaakt!
Gerelateerde artikelen
Openingszin: in een kroeg of in een briefOpeningszin: in een kroeg of in een briefEen openingszin is de eerste inleidende zin die men in een (sollicitatie)brief vindt, of die voorafgaande aan een gespre…
Flirten: van A tot ZFlirten: van A tot ZWie heeft er nog nooit van flirten gehoord? Men zegt dat het iets natuurlijks is, iets dat niet te leren is. Toch zijn e…
Goede versiertipsHet versieren is voor veel mannen lastig. Vandaar dit artikel over versieren van vrouwen. Het belangrijkste hierbij is z…
De vakantieliefdeDe vakantietijd staat weer voor de deur en met de vakanties duikt ook de vakantieliefde op. Wie heeft er niet ooit zijn…
Verliefd en contact, waar draait deze relatie op uit?Verliefd en contact, waar draait deze relatie op uit?Je bent verliefd, je hebt staan flirten en jullie hebben het eerste afspraakje achter de rug. Er bloeit iets, waar draai…
Bronnen en referenties
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/relatie-en-huwelijk/32133-kenmerken-verliefdheid.html
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/man-en-vrouw/55235-is-de-ander-verliefd-op-jou.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/seksualiteit/72586-hoe-je-iedereen-verliefd-op-je-kan-laten-worden.html
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/levensvisie/68536-echte-liefde-is.html
  • http://www.ebookpoint.nl/verliefd/

Reageer op het artikel "Flirten als je verliefd bent"

Reactie

Max, 07-07-2014 19:02 #1
Je hebt me echt goed geholpen! Ik heb allemaal van dit soort tips gelezen en laat ik eerlijk zijn: ze hebben gewerkt! Oftewel: ik heb een vriendin! Ik wil je echt bedanken voor deze goede tips en ik ga ze aanraden aan m'n andere verliefde vrienden. Je hebt me heel goed geholpen!

Infoteur: Roberta
Laatste update: 04-06-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 1
Schrijf mee!