InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Konijnenpootje voor geluk

Konijnenpootje voor geluk

Een konijnenpootje wordt in het bijzonder vooral in Amerika beschouwd als een talisman. Het brengt geluk. Waarom en hoe is niet met zekerheid vast te stellen. Er zijn verschillende theorieën. Wat ook de geschiedenis is, voor velen is het genoeg te weten dat het konijnenpootje bij hen is om geluk te brengen. Vaak dragen ze het konijnenpootje dan bij zich in de vorm van een sleutelhanger. En dan wel in de juiste broekzak.

Verschillende verhalen

Het is niet met zekerheid vast te stellen hoe het konijnenpootje synoniem kwam te staan voor geluk. Sommige theorieën gaan terug tot voor 600 v.Chr. Konijnen stonden symbool voor vruchtbaarheid. Ze zouden veel baby’s, grote oogsten en geluk brengen. Ook zou uiteindelijk het achterpootje van het konijn als geluksbrenger worden gezien. Dit vanwege de kracht van de achterpoten van een konijn, die eerst zijn achterpoten plaatst voordat zijn voorpoten de grond raken.

Het bij je dragen van een konijnenpootje als talisman wordt over het algemeen teruggebracht tot Amerika ten tijde van de slavernij (17e – 19e eeuw). Het geloof in het konijnenpootje zou af te leiden zijn van het Hoodoo, een vorm van magie overgekomen vanuit West-Afrika via slaventransporten naar Amerika. De kerngedachte van Hoodoo (niet te verwarren met Voodoo) is dat men door middel van rituelen het lot kan veranderen. Talismannen spelen hierin een belangrijke rol. Zo ook het konijnenpootje.

Niet zomaar een konijnenpootje

Echter, het gaat niet om ‘zomaar’ een konijnenpootje. Er is een behoorlijk aantal eisen wil het pootje geluk brengen. Vereisten die ook nog eens per verhaal, legende en traditie verschillen. Allereerst gaat het om het linkerachterpootje. De rechterachterpoot zou naar verluid geen geluk brengen. Daarnaast moet het linkerachterpootje afkomstig zijn van een neergeschoten konijn of van een konijn gevonden op een begraafplaats. Het liefst moet het konijn dan ook neergeschoten of gevonden zijn ten tijde van volle maan. Of juist nieuwe maan volgens andere verhalen. Verder wordt gezegd dat het konijn met een zilveren kogel moet zijn neergeschoten. Ook zou het volgens sommige verhalen van belang zijn dat het konijn is gepakt op vrijdag de 13e.

Vrijdag de 13e, een kerkhof, een zilveren kogel, volle maan, het kan allemaal in verband worden gebracht met een oud geloof dat heksen in konijnen konden veranderen. Hiermee was het konijnenpootje eigenlijk van een heks afkomstig.

Los van het feit dat het een weinig diervriendelijke talisman is, lopen weinig mensen rond met een linkerachterpootje afkomstig van een konijn die met een zilveren kogel tijdens volle maan op vrijdag de 13e op een begraafplaats is neergeschoten. Reden waarom er in allerlei kleuren en maten ook neppootjes worden verkocht. Wat niet wil zeggen dat er ook veel echte achterpootjes worden verkocht.

Sleutelhanger

Vaak worden konijnenpootjes als sleutelhanger verkocht. Een rechterachterpootje zou men naar verluidt in de linkerbroekzak moeten stoppen, de linkerachterpoot juist in de rechterbroekzak. Ook bewaart men het pootje in een portefeuille of in de auto. Toneelspelers, bijvoorbeeld, bewaren het pootje vaak in hun make-up koffer. Volgens het bijgeloof moet je drie of vier keer over het pootje wrijven voor het begin van bijvoorbeeld een toneelstuk, een wedstrijd, een toespraak of wanneer men gaat gokken. De talisman zou op dit soort momenten dan geluk brengen.

Lees verder

© 2009 - 2019 Caltha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Konijnenpootje voor geluk"

Infoteur: Caltha
Laatste update: 01-09-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Gelukssymbolen
Schrijf mee!