Kannibalisme, het eten van mensen
Het is één van de grootste taboes der mensheid: Kannibalisme. Toch werden in de loop van de geschiedenis medemensen steeds weer maaltijden. Vaak ontstonden deze situaties in noodsituaties, zoals na scheepbreuken, vliegtuigongelukken of tijdens de oorlog. Toch gaan experts ervan uit dat mensen vaak ook tot rituelen doelen verorberd worden. Om goden te eren, vijanden te vernietigen of om één te worden met de eigen voorouders.Voedselresten uit de oertijd
De botten waren gebroken en gedeeltelijk aangebrand: Al meer dan 100 jaar geleden borgen experts uit een grot in Kroatië resten van 24 neanderthalers, die mogelijk door medemensen verorberd werden. Resten in Frankrijk duidden nog duidelijker op kannibalisme. En niet alleen voor rituele doelen. Misschien stond bij sommige oermensen ‘Neanderthaler’ ook op de menukaart, net als ‘mammoet’.Eten voor de Goden
Opdat de zon elke dag op zou komen en de wereld zou voortbestaan, hebben de Goden menselijke slachtoffers nodig – zo geloofden de Azteken. Vermoedelijk werden duizenden elk jaar bij verschillende rituelen gedood. Om bijvoorbeeld de zon- en oorlogsgod Huitzilopochtli genadig te stemmen, sneden priesters bij de slachtoffers levend het hart eruit. De doden werden dan, zo wordt aangenomen, de tempeltrap naar beneden geduwd en door de deelnemers van de ceremonie opgegeten.De laatste menseneters
In de jungle van het Zuid-Oostaziatische eiland Nieuw Guinea leven vandaag de dag nog mensen die beschrijven kunnen hoe mensenvlees smaakt. Ondertussen is kannibalisme daar sinds 50 jaar officieel verboden. Toch zijn er aanwijzingen dat dit niet door iedereen wordt nageleefd. Zo duiken er nog steeds enkele gevallen van de ‘Kuru ziekte’ op, de menselijke variant van de Gekkekoeienziekte. Als veroorzaker geldt het traditionele gebruik van de stam, dat vlees en mogelijk ook de hersens van de gestorvene opeet.Mensen in een brij
Ook in het Amazone gebied wonende Yanomami hebben het gebruik gestorvenen in te palmen. Tijdens een ceremonie roeren zij hun as in een bananenbrij en eten dit later op. Dit ritueel wordt alleen na de dood van een bijzonder lid. Zo bewijzen de Yanomami deze persoon een zo groot mogelijk respect.Hel op zee
Na scheepsbreuken kwam het steeds weer tot kannibalisme. Bijzonder spectaculair is het geval uit 1816 als de Franse fregat ‘Medusa’ voor West-Afrika op de bodem liep. Doordat er te weinig reddingsboten waren, werd er een vlot gebouwd om de rest van de bemanning aan land te krijgen. Dit lukte niet, de touwen werden gekapt en het vlot dreef stuurloos op de Atlantische Oceaan. Nadat de voorraden opraakten, begon de strijd om te overleven. Sommige werden in het water geduwd, andere geëxecuteerd.Uiteindelijk begon men de doden te eten. Van de oorspronkelijke 147 mensen op het vlot werden er maar vijftien gered. Vijf daarvan stierven enige tijd later aan land. Het beroemde portret ‘Het vlot van Medusa’ van Théodore Géricault laat het moment van de redding zien.