InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Bij overlijden: gebruik maken van een lijkwade

Bij overlijden: gebruik maken van een lijkwade

Bij overlijden: gebruik maken van een lijkwade Bij een overlijden kiezen we in Nederland vaak voor de traditionele kist. Deze is er weliswaar in verschillende soorten en prijsklassen te koop, maar het is en blijft een kist. In bepaalde landen zie je juist dat een overleden persoon niet in een kist ligt, maar dat hij/zij in een speciaal soort doek is gewikkeld. Dit doek heeft een naam: lijkwade. Een lijkwade wordt ook steeds meer in Nederland gebruikt. Ze zijn in verschillende kleuren te koop. Dus waarom bij een overlijden standaard kiezen voor een kist?
lijkwade / Bron: Uitvaartwade.nllijkwade / Bron: Uitvaartwade.nl

Inhoud

Wet op de lijkbezorging

Sinds 1991 is in de Wet op de lijkbezorging bepaald dat een overleden persoon niet beslist in een kist begraven of gecremeerd hoeft te worden. Een lijkwade is vanaf dat moment dus toegestaan, weliswaar in combinatie met een draagbaar of draagplank. In 1998 is er een wijzing in de Wet op de lijkbezorging doorgevoerd. Vanaf dat moment mag een lijkwade alleen maar uit natuurlijke materialen bestaan. Naast een lijkwade kan ook een lijkhoes worden gebruikt, mits deze biologisch afbreekbaar is.

Kist of lijkwade bij overlijden

Bij een overlijden moet er zoveel geregeld worden. Welke rouwkaart moet er worden verstuurd, wat voor tekst moet er op de kaart komen te staan, wat voor bloemen moeten er worden gebruikt etc. Daarnaast moet er ook een keuze worden gemaakt in wat voor soort kist de overledene komt te liggen. Soms kiezen mensen bij een uitvaart bewust voor een kist. Op één of andere manier vinden ze dit gewoon prettiger. Mensen staan er misschien niet eens bij stil dat er naast de traditionele kist ook een mogelijkheid bestaat om gebruik van een lijkwade te maken.

Wat is een lijkwade

Een lijkwade is een doek in een rechthoekige vorm van ongeveer 2 tot 3 meter waarin een overleden persoon op een bepaalde manier wordt ingewikkeld. Dit inwikkelen kan op verschillende manieren worden gedaan. Er is dus geen standaard wikkelmethode. De onderstaande methodes kunnen worden gebruikt:
  • omwikkelen
  • omhullen
  • envelopmethode
  • dichtrijgen
  • dichtbinden
  • dichtvouwen

Bij het aanschaffen van een lijkwade wordt een instructie voor het wikkelen meegeleverd. Niet elke soort stof kan op dezelfde manier gevouwen worden. Ook is een uitvaartondernemer op de hoogte van wikkelmethodes. Er zijn niet alleen maar lijkwaden voor volwassenen, maar ook voor kinderen.

Ontstaan lijkwade

Al heel lang geleden werd er al gebruik van een lijkwade gemaakt. Om precies te zijn al meer dan 5000 jaar geleden. Men vond toen dat een lichaam zo mooi mogelijk en herkenbaar begraven moest worden. Dit had er mee te maken dat de mensen in die tijd ervan uit gingen dat je met hetzelfde lichaam in het hiernamaals verder moest leven. In iedere cultuur zit er verschil in het gebruik van een lijkwade.

Gebruikte materialen

Men kan verschillende dingen gebruiken als lijkwade, als het maar van natuurlijke stoffen is gemaakt. Zo zijn er mensen die hun gordijnen omtoveren tot lijkwade, of ze gebruiken bijvoorbeeld een kleed waaraan ze erg zijn gehecht. Een lijkwade is van een bepaald soort stof gemaakt. Voor alle deze stoffen geldt dat het natuurlijke stoffen moeten zijn en dat ze biologisch afbreekbaar zijn, dus niet belastend voor het milieu. De stoffen die worden gebruikt zijn:
  • katoen
  • linnen
  • wol
  • zijde

Tevens geldt voor alle stoffen van een lijkwade dat ze een minimale stofdichtheid en stofdikte hebben. Dit om te voorkomen dat het doek doorschijnt. Er is veel keuze in de soort stof en de kleur. Er is in Nederland een bedrijf dat gespecialiseerd is in het maken van lijkwaden. Zij leveren in zowel Nederland als België. Je kunt hier ook als particulier terecht.

Is een lijkwade geschikt voor een begrafenis of crematie?

Een lijkwade is voor zowel een begrafenis als een crematie geschikt. In beide gevallen moet de stof uit natuurlijke materialen bestaan en mag het niet belastend zijn voor het milieu. Bij een begrafenis moet een lijkwade op een natuurlijke manier vergaan en bij een crematie mogen er bij het verbranden geen schadelijke stoffen vrijkomen.

Acceptatie lijkwade crematorium c.q. (natuur)begraafplaats

Het gebruik van een lijkwade wordt niet standaard bij iedere crematorium of (natuur)begraafplaats geaccepteerd, terwijl ze wel van natuurlijke stoffen zijn gemaakt. Het is dus verstandig om dit vooraf na te vragen. De reden waarom het bij een crematorium niet wordt toegestaan zou te maken kunnen hebben met de brandveiligheid. Daarom worden in sommige gevallen lijkwaden natgemaakt.

Kenmerken kist en lijkwade

Waarom iemand kiest voor een kist in plaats van een lijkwade is heel erg persoonlijk. Een overleden persoon in een lijkwade kan meer confronteren dan in een kist. De contouren van het lichaam zijn immers duidelijk te zien. Aan de andere kant kan het juist zo zijn dat men bij een lijkwade dichter bij de overleden persoon is. Ieder moet voor zichzelf uitmaken (als daar de kans voor is) op welke manier hij/zij begraven of gecremeerd wil worden. Houdt hierbij wel in het achterhoofd dat het niet de bedoeling is dat de nabestaanden na de plechtigheid nog lang slapeloze nachten hebben van de aanblik van een overleden persoon waarbij de contouren duidelijk zichtbaar zijn.

Kenmerkend voor een kist
  • verschil in prijsklassen en modellen
  • kist is naar eigen wens te maken
  • kan afstand creëren
  • contouren zijn niet duidelijk zichtbaar
  • kan helemaal open, deels open of helemaal dicht

Kenmerkend voor een lijkwade

  • verschil in prijs, kleuren en stoffen
  • gevoel van dichterbij de overledene te zijn
  • contouren zijn duidelijk zichtbaar
  • kan confronterend zijn
  • diverse inwikkelmethodes
  • kan iedere dag (indien gewenst) een stukje verder gesloten worden

Goedkoper of duurder dan een kist

Een lijkwade hoeft niet goedkoper te zijn dan een kist, maar dat kan natuurlijk wel. Er is keuze uit verschillende soorten materialen. Als je kiest voor een lijkwade met een motief is deze vaak duurder dan een lijkwade in unikleur. Maar het kan best zijn dat de keuze valt op een lijkwade die in verhouding goedkoper is dan een luxer uitgevoerde kist. En als je zelf je lijkwade maakt, zal deze vermoedelijk goedkoper zijn dan een gekochte. Datzelfde geldt ook voor het maken van een eigen kist.

Kopen of zelf maken

Sommige mensen vinden het fijn om zelf een lijkwade te maken. Belangrijk is dan wel dat de afmeting goed is, zodat de overledene helemaal bedekt kan worden. Vaak wordt er van een afmeting van 2 à 3 meter uitgegaan. Kopen kan natuurlijk ook. Dit kan rechtstreeks bij bedrijven die gespecialiseerd zijn in het maken van lijkwaden. Het is ook mogelijk om dit via de uitvaartondernemer te regelen.

Lichaamsvocht

Na het overlijden verliezen mensen vocht. Daarom is het erg belangrijk dat een lijkwade een goede stofdichtheid heeft en uit minimaal twee lagen bestaat. Op deze manier wordt het lichaamsvocht opgenomen. Tevens zorgt de uitvaartondernemer er voor dat er geen problemen met het lichaamsvocht kunnen ontstaan. Er wordt dan bijvoorbeeld gebruik gemaakt van lappen die het lichaamsvocht absorberen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Soorten doodskisten; wat is er mogelijk?Soorten doodskisten; wat is er mogelijk?Een simpele kist van hout kan nog steeds, maar er zijn tegenwoordig veel meer mogelijkheden. Zo zijn er speciale cremati…
Wat kost een crematie?Na het overlijden zijn er twee mogelijkheden, begraven of cremeren. De meeste mensen hebben wel een duidelijke voorkeur…
Hoe regel je je eigen begrafenis of crematieHoe regel je je eigen begrafenis of crematieHoe regel je je eigen begrafenis of crematie, zodat ook na je dood aan je wensen voldaan kan worden. Lees hier aan welke…
Kinderen en de dood: mogen kinderen een overledene zien?Vroeger mochten kinderen niet mee naar een begrafenis of crematie. Een dode zien was helemaal taboe voor kinderen. Tegen…
Crematie: de kist zelf in de oven invoerenCrematie: de kist zelf in de oven invoerenAls we denken aan een crematie, denken we gewoonlijk aan een samenkomst in de aula van een crematorium, aan toespraken e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ©ottergraafjes
  • http://www.uitvaartwade.nl/
  • http://www.looveren.nl/HTML/reg_kist-lijkwade.html
  • http://www.wikkelgoed.nl/producten/lijkwaden/
  • http://www.engelenwaden.nl/cultuur.html
  • http://www.uitvaartmedia.com/wp-content/data/2012/11/hzg-173-lijkwaden.pdf
  • http://www.palliatievezorg.nl/?s_page_id=482&scat=137&id=7381&pid=8
  • Afbeelding bron 1: Uitvaartwade.nl
  • Afbeelding bron 2: Uitvaartwade.nl
  • Afbeelding bron 3: Uitvaartwade.nl
  • Afbeelding bron 4: Uitvaartwade.nl

Reageer op het artikel "Bij overlijden: gebruik maken van een lijkwade"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 11-01-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!