InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Soorten doodskisten; wat is er mogelijk?

Soorten doodskisten; wat is er mogelijk?

Soorten doodskisten; wat is er mogelijk? Een simpele kist van hout kan nog steeds, maar er zijn tegenwoordig veel meer mogelijkheden. Zo zijn er speciale crematiekisten en is de keuze uit begrafeniskisten steeds uitgebreider aan het worden. Waar kun je allemaal uit kiezen?

De begrafeniskist

Voor een normale begrafenis wordt vaak een andere kist gekozen dan voor een crematie. Zo zijn de kisten voor een crematie vaak van hout of mdf gemaakt terwijl de keuze voor een kist voor een normale begrafenis meestal valt op een massieve houtsoort. Naast de kist van hout is ook een kist van riet, rotan of een speciale houtsoort. Er kan altijd nog gekozen worden voor de traditionele vorm, maar ook ander vormen zijn mogelijk. Denk hierbij aan een ronde vorm, als een cocon.

De crematiekist

Als materiaal voor de crematiekist wordt meestal gekozen voor een speciaal soort spaanplaat. Deze speciale soort is bij verbranding minder schadelijk voor het milieu.

Een kist van karton

Wil je een kist die biologisch afbreekbaar is? Dan is de kartonnen kist een optie. Deze kist is volledig gemaakt van karton. Je kunt de kist zelf decoreren met foto’s verf enzovoorts. Op deze manier krijg je een zeer persoonlijke kist. Een kartonnen kist heeft vaak een gewone maatvoering zoals elke andere kist.

Een boekenkast kist

Dit is een kist in de vorm van een boekenkast. Je kunt de kist bestellen, beschilderen en in je woonkamer plaatsen. Het kan confronterend zijn, je eigen kist al in de woonkamer, maar het kan ok een rustgevend gevoel geven. Je kunt een kist ook als tafel gebruiken of als bank.

Milieuvriendelijke kist

Niet alleen een kist van karton in milieuvriendelijk, maar ook een ecokist is milieuvriendelijk. Ecokisten worden gemaakt van hout uit bossen waar herplanting van bomen na kap verplicht is. Hierdoor blijft het bos intact. Bovendien zijn deze kisten van binnen bekleed met katoen en worden ze niet gelakt. Naast de ecokist gemaakt van ecologisch hout bestaat ook nog een kist gemaakt van bamboe.

Een kist gemaakt van wol?

Ja dat kan, er bestaan firma’s die kisten van wol maken. Dit is een ecologische kist gemaakt van wol en heeft een frame van karton.

Een kist gemaakt geweven papier

Dit is een kist gemaakt van papier dat strak om ijzerdraad is gewikkeld. Dit speciale materiaal wordt ook gebruikt in de meubelindustrie en kan een alternatief zijn voor de rieten kist. Het materiaal staat ook wel bekend als Loom.

Wil je geen kist dan kan het ook anders

De zogenaamde zachte baar (een soort lijkwade) is dan een optie. Hierbij wordt het lichaam omwikkeld met vilt en op een plank gelegd. Er komt verder geen overdekking meer over het lichaam. Deze methode is zowel geschikt voor begraven als cremeren.

De mogelijkheden voor een kistbekleding

Er zijn verschillende manieren materialen om de kist aan de binnenzijde mee te bekleden. Er valt te denken aan:
  • ongebleekt katoen
  • gebleekt katon
  • linnen
  • zijde
  • gekleurd of natuurlijk
  • gecapitonneerde bekleding
  • geen bekleding

Helemaal geen kist?

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je helemaal gen kist wilt. Je kunt dan voor de lijkwade kiezen.

Wat voor kleding is geschikt?

Dit is een erg persoonlijke kwestie. In kledingkeuze is vrijwel alles mogelijk.

Vaak veel mogelijk, bijna niets is te gek

In Nederland is erg veel mogelijk als het om een begrafenis gaat. Waren vroegen vrolijke beschilderde kisten een taboe, nu wordt het leuk en persoonlijk gevonden. Met bijzondere wensen kun je altijd bij een uitvaartonderneming terecht of andere specialisten op het gebied van een uitvaart.
Gerelateerde artikelen
Originele restaurantsBen je toevallig in het buitenland en wil je jouw vrienden of geliefde verrassen met een origineel restaurant, ga dan na…
Toetanchamon – negentig jaar na opening van het grafToetanchamon – negentig jaar na opening van het grafToetanchamons graf werd op 16 februari 1923 ontdekt door Howard Carter. Het was in februari 2013 precies negentig jaar g…
Ceder, bijbels aroma voor onze tijdDe Libanonceder (Cedrus libani), die we uit de Bijbel kennen, bedekte in de oudheid samen met cypressen en eiken in enor…
Halloween kaastaart met pompoenHalloween kaastaart met pompoenKaastaart bestaat in verschillende smaken en kleuren. Zo heb je kaastaart met frambozen, amandelen, bosbessen, appelen,…
Best betaalde bijbanenWat zijn de best betaalde bijbanen (voor studenten)? Hoe hoog is het salaris van deze bijbanen? Werken via een uitzendbu…

Reageer op het artikel "Soorten doodskisten; wat is er mogelijk?"

Reactie

Wim Karsenbarg, 05-02-2013 15:46 #1
Heb net het artikel soorten doodskisten, wat is er mogelijk gelezen. Wij betalen maandelijks een hoog bedrag voor onze begrafenis. Omdat ik persoonlijk in 2001 een hartinfarct heb gehad, betaal ik een hoog bedrag voor mijn begrafenis en of crematie. Mijn vrouw komt uit Israel en weet nog niet waar haar lichaam eventueel naar toe moet. Omdat wij het niet breed hebben, en ik persoonlijk vind, dat als ik er niet meer ben, het niet duur hoeft te kosten, mijn crematie. Daarom ben ik benieuwd wat de prijzen zijn van de producten. Doodskisten enz. Want als ik gecremeerd zal worden, waarom een dure kist? Als het aan mij licht zo goedkoop mogelijk. Nu betaal ik een groot bedrag maandelijks en wil deze kosten drukken. Volgens mijn cardioloog gaat alles goed en zit ik niet meer in een hoge risicogroep. Waarom moet ik dan bij Dela een hoog bedrag betalen. Suggesties? Een kartonnen kist lijkt mij goedkoop, en wat is nog goedkoper? Graag suggesties. bvd, Wim

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 25-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!