InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Hoe regel je je eigen begrafenis of crematie

Hoe regel je je eigen begrafenis of crematie

Hoe regel je je eigen begrafenis of crematie Hoe regel je je eigen begrafenis of crematie, zodat ook na je dood aan je wensen voldaan kan worden. Lees hier aan welke dingen je moet denken bij het opstellen van je wilsbeschikking.

De dood overkomt ons allemaal

De dood is iets waar we niet graag over praten, maar het overkomt ons allemaal, of we nu rijk of arm zijn, jong of oud, hij ligt altijd op de loer. Iedereen wordt immers geboren om te sterven. De meeste mensen willen helemaal niet aan de dood denken en regelen dan ook hun eigen begrafenis of crematie niet. Dit is voor de nabestaanden erg lastig, omdat je misschien bepaalde wensen hebt die de nabestaanden helemaal niet weten. Het zou best kunnen dat je familie iets heel anders wil op je begrafenis of crematie, dan jouw wensen zijn. Het is dus erg belangrijk om je wensen te kennen te geven of ergens te noteren.

Waar je denk je aan bij het opstellen van je wilsbeschikking

Als je niet graag over de dood praat kun je je wensen achterlaten in een doos, waarop staat: "Alleen openen na de dood" of "De wensendoos". Vertel alleen aan mensen die je vertrouwd waar de doos staat, of degene waarvan je denkt dat deze je begrafenis of crematie gaat regelen als je dood bent.

Aan welke punten moet je denken bij het kennisgeven van je wensen voor je begrafenis of crematie?

  • Wil je begraven worden of gecremeerd, of misschien wel aan de wetenschap gegeven?
  • Wil je een kerkdienst of alleen een zaal in een uitvaartcentrum?
  • Welke muziek wil je dat er gedraaid wordt? Waar houdt je van en passen de teksten bij je persoonlijkheid?
  • Van welke bloemen houdt je en welke zou je graag op je kist willen?
  • Wat voor kleur kist en uit welk soort hout je wil dat je kist bestaat?
  • Wil je een foto van jezelf op je kist of niet?
  • Moeten er rouwkaarten verstuurd worden en/of bedankkaartjes?
  • Wil je een grafsteen of een ander monumentje, of helemaal niets?
  • Wie wil je echt niet op je begrafenis?
  • Hoe wil je dat je spullen worden verdeeld, indien je alleenstaand bent?

Schrijf voor bovenstaande punten op wat je wensen zijn en stop ze in een doos. Andere voor jouw belangrijke zaken kun je er ook indoen. Zorg ook dat anderen weten dat jouw wensen hierin inzitten.

Wilsbeschikking maken, een verstandig plan

Het is een fijn gevoel om te weten dat je wensen in vervulling gaan na je dood. Ook heeft de familie een tevreden gevoel over de plechtigheid, indien men het idee heeft aan jouw wensen te hebben voldaan. Zorg dus dat je op tijd een wilsbeschikking maakt, zodat de nabestaanden niet worden belast met een schuldgevoel of onderling ruzie krijgen. Nabestaanden hebben het al moeilijk genoeg. Wees dus verstandig, maak een wilsbeschikking.
© 2011 - 2017 Missmexx, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe regel je je eigen begrafenis of crematie"

Infoteur: Missmexx
Gepubliceerd: 24-08-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!