InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Wat is bloosangst?

Wat is bloosangst?

Wat is bloosangst? Bloosangst houdt in dat je bang bent om flink te blozen wanneer je in het middelpunt van de aandacht staat. Het gevolg is vaak dat je daardoor juist extra rood wordt. Veel mensen hebben last van deze angst en willen er graag wat aan doen. Wat is bloosangst nou eigenlijk precies en hoe kun je van je bloosangst afkomen?

Wat is blozen?

Blozen betekent dat je wangen – en soms ook hals of het hele gezicht – rood wordt. Blozen is een doodnormale reactie van het lichaam en het kan talloze oorzaken hebben. Zo wordt iemand snel rood wanneer hij of zij te veel gedronken heeft. Ook warmte en kou kunnen een reden zijn om te blozen. De meeste mensen associëren blozen vooral met schaamte. Iemand die zich schaamt kan behoorlijk rood kleuren.

Bloosangst

Bloosangst is de angst om rood te worden in gezelschap. Iemand die last heeft van bloosangst, wil niet rood worden wanneer de aandacht op hem of haar wordt gevestigd. Vaak ontstaat er vervolgens een vicieuze cirkel. De focus ligt volledig op het ‘niet rood worden’ dat de persoon in kwestie juist extra rood wordt. Dit kan heel vervelend zijn, omdat het veel situaties voor problemen kan zorgen. Iemand die tijdens een vergadering bijvoorbeeld vooral bezig is met het ‘niet rood worden’ hoort helemaal niet meer wat er wordt gezegd.

Waar ontstaat bloosangst door

De meeste mensen ontwikkelen bloosangst in de schoolperiode. Ze moeten bijvoorbeeld in de klas iets zeggen en raken daar nerveus door. Misschien is er ooit iemand geweest die lachend wees naar het rode gezicht, waardoor de bewustwording groter werd. Heel vaak is bloosangst meer dan alleen bang zijn om rood te worden. Het kan te maken hebben met onzekerheid en diepliggende problemen. Zo is het mogelijk dat iemand met bloosangst bijvoorbeeld erg werd gepest in het verleden en zich daardoor ontzettend ongemakkelijk voelt. Bloosangst wordt ook heel vaak gelinkt aan faalangst. Mensen zijn dan ontzettend bang om te falen.

Rode kleur camoufleren

Vrouwen kiezen er vaak voor hun wangen wat te camoufleren met bijvoorbeeld foundation en poeder. Hierdoor vallen de rode wangen of het rode gezicht natuurlijk veel minder op. Het kan een handig hulpmiddel zijn om van de angst af te komen. Al moet je er wel rekening mee houden dat bij veel vrouwen de angst niet verdwijnt en terugkeert zodra ze geen make-up meer dragen.

Wat kun je doen tegen bloosangst?

Bloosangst kan vrij lastig zijn om op te lossen, omdat het doorgaans met het onderliggende probleem te maken heeft. Het is mogelijk hier professionele hulp voor te vragen, bijvoorbeeld bij een maatschappelijk werker. Het kan ook helpen om bijvoorbeeld een NLP-training te doen. Met dit soort trainingen word je vaak bewuster van je eigen doen en laten en leer je je minder druk te maken. Zoek vooral een methode die voor jou werkt en die je van je angst kan helpen. Belangrijk is vooral dat je leert beseffen dat het helemaal niet erg is om een rood hoofd te krijgen. Toch is dit natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan en daarom kan een speciale training je helpen om van je angst af te komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is bloosangst?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 11-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Schrijf mee!