InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Bang in het donker

Bang in het donker

Bang in het donker Veel kinderen zijn bang in het donker. Meestal zijn het vooral jonge kinderen die hier last van hebben. Het kan echter ook voorkomen dat tieners of volwassenen bang zijn in het donker. Wat houdt deze angst in en wat kun je eraan doen wanneer jouw kind bang is in het donker? En wat kun je doen als je zelf bang bent? Veel kinderen zijn bang in het donker. Meestal zijn het vooral jonge kinderen die hier last van hebben. Het kan echter ook voorkomen dat tieners of volwassenen bang zijn in het donker. Wat houdt deze angst in en wat kun je eraan doen?

Bang in het donker

Het komt geregeld voor dat mensen bang zijn in het donker. Kinderen kunnen hier snel last van hebben. Ze zijn bijvoorbeeld bang voor monsters of schaduwen. Deze angst verdwijnt meestal in de loop der jaren, wanneer de fantasie minder geprikkeld wordt. Oudere kinderen kunnen echter nog steeds bang zijn en ook volwassenen kunnen moeite hebben met het donker.

Oorzaken angst

Er zijn talloze oorzaken te bedenken waarom iemand bang is in het donker. Het kan te maken hebben met een levendige fantasie, maar het kan bijvoorbeeld ook komen door een traumatische ervaring. Je hebt bijvoorbeeld iets vreselijks meegemaakt in het donker en durft daarom niet meer naar bed te gaan zonder nachtlampje aan. Soms is het ook mogelijk dat mensen niet zo zeer bang zijn in het donker, maar dat ze claustrofobisch zijn. Dit houdt in dat je bang bent in kleine, afgesloten ruimtes. Het voelt verstikkend aan. Het hoeft dus niet te betekenen dat de angst met het donker te maken heeft, maar dat je claustrofobisch bent.

Angst oplossen bij kleine kinderen

Kleine kinderen kunnen met regelmaat bang zijn in het donker. Vaak heeft dit vooral te maken met een levendige fantasie. Het komt vaak voor dat kinderen worden getriggerd door enge verhalen of films. Ouders kunnen hier dus goed op letten, door te voorkomen dat het kind geen enge dingen ziet vlak voor het slapengaan. Let er zelf goed op hoe je kind reageert. Als ouder kun je dit het beste aanvoelen. Ook is het belangrijk om een angst niet groter te maken dan het is. Vertel je kind niet dat je er monsters verscholen zitten in de slaapkamer. Als er geen angst is, hoef je het ook niet te creëren. Is het kind ondanks dat toch bang, zoek dan uit wat voor het kind vooral werkt. Sommige kinderen hebben er baat bij wanneer je bijvoorbeeld met ze op spokenjacht gaat. Natuurlijk kan een nachtlampje ook altijd een verschil maken.

Oudere kinderen die bang zijn in het donker

Vaak wordt gezegd dat oudere kinderen zich niet meer zo moeten aanstellen. Ze zijn oud genoeg om niet mee bang te moeten zijn. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Sommige kinderen hebben langer een levendige fantasie of hebben een andere oorzaak van hun angst. Zoek uit wat het probleem is en ga het gesprek aan. Het kan bij oudere kinderen geen kwaad om bijvoorbeeld duidelijk te maken dat monsters echt niet bestaat en te praten over de angst van het kind.

Als angst een probleem wordt

Je kunt ook bang in het donker zijn en daar erg veel last van ondervinden. Een angst kan ontwikkelen in een fobie en dit kan een mens behoorlijk belemmeren in zijn doen of laten. Volwassenen hebben hier nog wel eens last van. Ook in het geval van een trauma kan de angst problematisch worden. In dat geval is het raadzaam professionele hulp in te schakelen. Bij een huisarts kun je een verwijzing krijgen voor een specialist, maar het is ook altijd mogelijk zelf iemand te zoeken die je kan helpen met je probleem. Specialistische hulp wordt in veel gevallen vergoed door het ziekenfonds.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bang in het donker"

Reacties

Yentel Olislaeger, 24-08-2014 01:35 #2
Ey.
Ik ben een meisje/vrouw van 23 ben getrouwd en heb een pracht van een dochter van bijna 3j en ben bijna 5 maand zwanger maar zit met een groot probleem. Al vanaf ik klein was had ik een enorme schrik voor de donker, schemering, schaduwen en gewoon alleen zijn. Het is zo erg dat we al 3 keer zijn verhuist door mijn angsten om dat ik echt zo een angst krijg dat ik niet meer uit heb bed durf voor naar het wc te gaan. Ik heb al wel ondervonden dat ik mezelf bang maak maar al zou ik zoooo graag willen dat ik het ni zou doen toch doe ik het elke keer want als het licht aan is denk ik er niet aan en zou ik zo kunnen slapen maar vanaf het donker is draaien mijn gedachten en voel ik men hart sneller gaan en om ademhaling gaat moeilijker en soms is dat voor heel de nacht tot er licht binnen komt smorgens en dan val ik int slaat en mijn angste gaan van zombies van op tv en geesten en monsters tot gwn het onbekende. Maar ik heb het ook in bad dat ik schrik heb dat er iemand kijkt want ik durf niet in bad gaan liggen en gwn mijn oge dicht doen. het eist zijn tol nu echt en weet met mezelf geen blijf meer want heb mijn slaap nodig maar mijn angst ia te sterk en voel me er enorm ongelukkig om. Groetjes yentel

B. Cornelisse, 29-07-2011 23:47 #1
Ik heb hier ook ervaring mee met mijn zoontje van 6. Af en toe betrappen we ons (ik en mijn vrouw) er op dat we hem behandelen alsof hij ouder is. We laten hem soms films kijken die toch voor 12 jaar en ouder zijn omdat je zelf toch zo iets heb van aah das niet zo eng. Maar ik denk dat dit toch impact heeft gehad aangezien hij de laatste tijd erg bang is in het donker, kastdeur moet dicht als hij gaat slapen, overloop licht moet aan en zn deur mag niet te ver dicht en hij is als de dood voor liften.

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 08-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 2
Schrijf mee!