InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Hoe krijg ik een vriendje?

Hoe krijg ik een vriendje?

Hoe krijg ik een vriendje? Wanneer je een vriendje wil hebben, moet je niet te verlegen zijn. Jongens zijn ook maar mensen en zij kunnen ook onzeker zijn, net als jij. Veel jongens vinden het wel leuk, wanneer een meisje een beetje zelfverzekerd overkomt en zelf de eerste stap zet. Wees dus niet te afwachtend, maar neem zelf eens het initiatief.

Het eerste contact

Je kan altijd en overal een leuke jongen ontmoeten, maar je moet hem dan wel zien. Kijk dus om je heen wanneer je ergens loopt en focus je niet teveel op je voeten, je vriendin of je mobieltje. Dat is wel de makkelijkste manier om jezelf een houding te geven, maar zo zie je die leuke jongen niet, die oogcontact met jou probeert te maken. Wanneer je met je mobieltje bezig bent scherm je jezelf als het ware af. Alleen een heel zelfverzekerde jongen durft je dan nog aan te spreken.

Het eerste gesprek

Wanneer het is gelukt om oogcontact te maken, wordt het al een stuk makkelijker om die jongen ook echt aan te spreken. Je hoeft niet bang te zijn dat hij dat raar vindt. Negen van de tien jongens vinden dat alleen maar leuk en je hebt toch niets te verliezen? Wees vrolijk en stel hem vragen. Liefst open vragen die met ja en nee te beantwoorden zijn. Zo toon je belangstelling voor hem en dat vinden alle jongens vleiend.
Voorbeelden van vragen:
  • Wat is je favoriete sport? Om naar te kijken of doe je dat zelf ook?
  • Heb je kort geleden nog een leuke film gezien? Welke? Waar ging die over?
  • Welke muziek luister je graag?
  • Ben jij een optimist of een pessimist? Ben je een ochtendmens of een avondmens?
  • Kom jij hier vaker? Kom jij hier vandaan?
  • Wat heb je nog nooit gedaan, maar altijd al willen doen?
  • Wat doe je precies? Wat studeer je?

De vragen pas je aan aan de situatie en aan hetgeen die jongen vertelt. Wanneer het een jongen uit je directe omgeving betreft, is het altijd makkelijk wanneer je gezamenlijke kennissen of vrienden blijkt te hebben. Vraag bijvoorbeeld of hij iemand kent van jouw school wanneer jullie op verschillende scholen zitten. Maak een complimentje (leuk shirt) of vraag of hij op Facebook en Whatsapp zit en of hij je toe wil voegen.

Wanneer je erg verlegen bent, kan je dit soort gesprekjes het beste als eerste oefenen op jongens die je niet zo leuk vindt. Wanneer zo’n gesprekje mislukt, leer je er alleen maar van. Er hangt dan niet zoveel van af en dat maakt het al een stuk minder eng.

Het eerste afspraakje

  • Zorg dat je er leuk uitziet en lekker ruikt.
  • Neem je goede humeur mee en gaan niet zeuren of negatief doen.
  • Heb je laatst iets geks, spannends of leuks meegemaakt? Vertel hierover en probeer het gesprek gaande te houden.
  • Maak wat opmerkingen over de omgeving en de situatie.
  • Noem je date geregeld bij zijn naam. Dit voelt voor je afspraakje als een teken van waardering.
  • Moedig hem aan wanneer hij wat vertelt. Ja? Echt? Ohhh… Hmmm… En toen?
  • Let op zijn lichaamstaal. Wanneer hij zijn mobiel gaat pakken, op zijn horloge gaat kijken of om zich heen gaat kijken of hij geen bekende ziet, wordt het echt tijd voor een ander gespreksonderwerp.

De leukste eerste afspraakjes zijn afspraakjes waarbij je elkaar beter leert kennen. Ga dus niet naar de film of zo. Dat is leuk voor een vervolgafspraak, maar wanneer je elkaar niet goed kent en je gaat samen naar de film, dan ken je elkaar aan het eind van de afspraak nog steeds niet. Dat maakt het volgende afspraakje weer net zo ongemakkelijk.

Je mag best interesse tonen, maar loop niet te hard van stapel, dan kom je wanhopig over. Er is dus niks op tegen om op een gegeven moment te zeggen dat je naar huis wil, omdat je morgen een drukke dag hebt. Een eerste afspraak hoeft geen avondvullend programma te zijn. Seks op de eerste date is echt een zeer slecht idee. Iedere jongen wil iets te veroveren hebben, wanneer je alles al prijs geeft op de eerste date ben je verder niet meer interessant. Nog meer tips: drink niet te veel en praat niet over vorige relaties.

Het allerbelangrijkste is het om jezelf te zijn. Iedereen heeft zijn eigen hobby’s en interesses. Die van jou mogen er ook zijn, er is niets om je voor te schamen. Hoe meer je jezelf bent en eerlijk uit komt voor je mening, hoe aardiger mensen je meestal vinden. Dat geldt ook voor jongens.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Online dating: tips voor een eerste dateOnline dating: tips voor een eerste dateHeb je iemand ontmoet via een datingsite en komt er een eerste date? Dan kun je wel tips voor een eerste date gebruiken.…
Kinderen met denkbeeldige vriendjesKinderen met denkbeeldige vriendjesVoor kinderen van een jaar of vier is het vrij normaal om een denkbeeldig vriendje in huis te halen. Uit onderzoek blijk…
Tips voor je eerste date of afspraakTips voor je eerste date of afspraakEindelijk is het zover. Je voelt je nerveus en opgewonden. Het is niet belangrijk wie bij wie komt, of dat je afgesproke…
Online dating: wat gaan jullie doen tijdens de eerste date?Online dating: wat gaan jullie doen tijdens de eerste date?Heb je iemand gevonden op een datingsite waar het wel mee klikt? Dan zal een eerste date al snel volgen. Wat gaan jullie…
Wanneer vertelt u uw kind dat Sinterklaas niet bestaat?Wanneer vertelt u uw kind dat Sinterklaas niet bestaat?Er komt een tijd dat uw kind de leeftijd krijgt om te vertellen dat Sinterklaas niet meer bestaat. Toch is het lastig om…

Reageer op het artikel "Hoe krijg ik een vriendje?"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 22-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Schrijf mee!