Flashmob: plotselinge samenkomst
Een flashmob is een samenkomst van een, meestal grote groep mensen, die een bijzondere handeling verricht zonder dat hier vooraf is voor gewaarschuwd. Na afloop valt de groep mensen onopvallend uit elkaar. Een flashmob wordt meestal uitgevoerd als onderdeel van een reclamestunt of uit protest. Hoe wordt een flashmob georganiseerd en kan je dit zelf goed organiseren?
Wat is een flashmob?
Een flashmob is een plotselinge samenkomst van een groep mensen, die iets aparts doen en vervolgens weer even snel uit elkaar vallen. Een bekende flashmob is de dans op het Centraal station in Antwerpen, waar een grote groep mensen danste op het liedje 'Do Re Mi' uit de musicalfilm
The sound of music. Ook de dans op de muziek van Michael Jackson, in 2009 in Stockholm, is een bekende flashmob.
Waarom een flashmob?
Een flashmob kan als protest dienen tegen iets, om iets of iemand te eren of te herinneren of als reclamestunt van een groot bedrijf. De allereerste flashmob werd uitgevoerd namens Harper's Magazine in 2003. Al snel werd de flashmob wereldwijd bekend. tegenwoordig komen flashmobs overal ter wereld wel voor, vooral in grote steden ziet men ze vaker.
Flashmob uit protest
Een flashmob uit protest is bijvoorbeeld die van Greenpeace. In 2012 viel een groep van ongeveer 150 leden "dood" neer, waarbij ze een nucleaire ramp nabootsten. Dit uit protest tegen de kerncentrales. Een ander protest was die tegen de hoge winkelprijzen, waarbij een groep winkelende mensen spontaan "bevroren".
Flashmob als reclamestunt
T-mobile, een provider voor o.a. mobiele telefoons, voert vaker reclamestunt uit in de vorm van een flashmob. Hierbij wordt er vooral gedanst: op een grote openbare ruimte zoals een Centraal station of een plein, begint er plotseling muziek te spelen. Al snel begint er één persoon te dansen, waarna zogenaamde omstanders mee gaan doen. Zodra de dans helemaal uitgevoerd is,is het de bedoeling dat de gehele groep uit elkaar valt en verder loopt alsof er niks is gebeurt. Op dat moment is een flashmob geslaagd.
Een flashmob organiseren
Veel mensen lopen met het idee rond om een flashmob te organiseren, maar weten niet hoe dit aan te pakken. Allereerst is het handig als er een team van minstens vier personen rond de tafel gaat zitten om te bedenken waarom en hoe men een flashmob zou willen organiseren. Een flashmob wordt niet zomaar uitgevoerd: er hangt een doel achter. Dit kan dus een reclamestunt zijn, een protest, een eerbetoon, een herdenking of een uiting van iets.
Wanneer het doel bekend is, moet er bedacht worden waar de flashmob het beste georganiseerd kan worden. Een groot plein of een station, maar ook een andere centrale plaats als een winkelcentrum, trekt de meeste aandacht van het publiek. Wel zal er bekeken moeten worden of dit mogelijk is wat betreft de ruimte en de medewerking van de locatie. Op een station bijvoorbeeld, is het handig wanneer de muziek via de luidsprekers wordt gedraaid. Bekijk ook de plaats: een grote stad trekt meer aandacht dan een dorp, en centraal in Nederland gelegen trekt ook meer deelnemers dan ergens op de Waddeneilanden.
Een dag bepalen is ook handig: wanneer de precieze datum bekend is, is het makkelijker om mensen te vinden. Ga niet pas achteraf de datum bepalen: je hebt dan grote kans dat er veel mensen alsnog afvallen. Wanneer de datum vooraf bekend is, kunnen deelnemers gelijk bepalen of ze mee kunnen doen of niet.
Ook met bedacht worden wat er uitgevoerd gaat worden. Is het een dans, wordt er iets gezongen, gaat men " bevriezen" of een andere houding aannemen, of wordt er iets anders uitgevoerd? Bepaald dit vooraf en niet pas achteraf. Mensen die zich aanmelden om mee te doen, moeten vooraf duidelijkheid hebben.
Wanneer alles vastgelegd is, kan men beginnen met het zoeken naar deelnemers. Het handigste medium hiervoor is het internet. In Nederland is er een forum, speciaal voor flashmobs. Ook Hyves kent een pagina waar mensen lid van kunnen worden. Op deze websites kan men een oproep plaatsen. Noteer alle deelnemers en beantwoord alle e-mails die binnenkomen. Zeg niet teveel mensen af: meestal valt er op de dag zelf alweer een gedeelte af aan mensen die toch niet kunnen of het uiteindelijk niet durven.
Verstuur alle deelnemers een film[je of duidelijke instructies met wat er die dag gedaan wordt. Soms is het handiger om een of enkele malen samen te komen om de dans of act te oefenen. Spreek een duidelijk teken of signaal af, waarop de groep moet beginnen. Spreek ook duidelijk af wie als eerste begint, waar de anderen zich moeten bevinden en hoe de groep zich na afloop weer verspreid.
Op de dag zelf is het van belang om zo onopvallend mogelijk te doen op de plek waar de flashmob gaat plaats vinden. Laat iedereen rustig op de afgesproken plek rondlopen zonder met elkaar in contact te komen. Wanneer de eerste op het afgesproken teken begint, zullen de andere deelnemers niet direct inspringen: dit gebeurt geleidelijk aan. Omstanders mogen niet in de gaten hebben wie de deelnemers zijn: deze moeten dus net zo verbaasd reageren als de omstanders. De flashmob moet ten alle tijden doorgaan en mag bij fouten niet worden afgebroken. Wanneer er een of enkele deelnemers een verkeerde handeling verrichten, valt dit veelal toch niet op: ga gewoon door. Na afloop valt de groep uiteen zonder dat men met elkaar in gesprek gaat. Verlaat het plein of de locatie zoals afgesproken, waarbij de groep zich duidelijk verspreid en mengt tussen het publiek. Wacht nooit een applaus af en ga niet buigen of zwaaien.
Wanneer bovenstaande goed is verlopen, is de flashmob geslaagd. Waarschijnlijk zal deze als snel in de media verschijnen. Zorg er bij voorkeur voor dat er tussen het publiek ook wat mensen staan met camera's zoals een mobieltje of een camera. Soms is het ook handig om vooraf de pers te waarschuwen op verzoek van geheimhouding. Een flashmob die vooraf al bekend is bij het publiek, verliest zijn kracht.