InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Harlem shake - Wat is het?

Harlem shake - Wat is het?

Harlem shake - Wat is het? Begin 2013 neemt de internetrage "Harlem Shake" het web over. Er verschijnen duizenden clips op YouTube met zogenoemde Harlem Shakes. Het is niet de eerste keer dat het internet in de ban is van een bepaalde danshype in een filmpje. Maar wat is de Harlem Shake eigenlijk precies? In dit artikel staat het beschreven.

Wat is een Harlem Shake?

Het dancenummer "Harlem Shake" van Baauer is de soundtrack van de internetrage van begin 2013, de Harlem Shake. Het is een rage bestaande uit korte filmpjes van een halve minuut. Het belangrijkste lijkt hierbij te zijn dat er een onverwachtse dans ontstaat bestaande uit willekeurige bewegingen.

30 seconden filmpje

Een Harlem Shake is een filmpje waarbij meerdere personen te zien zijn welke allemaal vrij rustig in een ruimte zitten. Eén van de personen (vaak met een masker op) staat de eerste 15 seconden al op een bijzondere manier te dansen/bewegen. Na 15 seconden, wanneer de climax plaats vindt, participeren ook de overige personen die in de ruimte zitten aan de dans. Ieder maakt op zijn eigen manier een dansje of bepaalde bewegingen.

  • Een goed voorbeeld van een Harlem Shake op de Chinese muur: YouTube

Het dancenummer Harlem Shake

Zoals gezegd heeft DJ/producer Baauer het nummer Harlem Shake gemaakt. Een modern nummer met een technobeat, wat willekeurige geluiden en kreten en een climax na ongeveer 15 seconden. Het nummer werd al snel erg populair door de onverwachts optredende trend begin 2013. De diskjockey leek het zelf ook nog niet te kunnen geloven, zo luidde zijn tweet "this is fucking nuts" op 9 februari 2013.

Het origineel

Al B maakte in 1981 al een dans welke ook de Harlem Shake werd genoemd, deze dans ontstaat in de wijk Harlem in New York. Het was een dans waarbij de dansbewegingen van de dansers illustreerden hoe mummies zouden bewegen wanneer ze dat zouden kunnen. Al B zei zelf over zijn dans ook het volgende: a drunken shake anyway, its an alcoholic shake, but its fantastic, everybody appreciates it..

De eerste Harlem Shake filmpje

Het is altijd moeilijk om te zeggen waardoor, wanneer of hoe een hype ontstaat. Zo is het ook lastig om de ontdekkers van een bepaalde hype aan te wijzen. In dit geval wordt er vermoed dat de mensen van dit filmpje, de mensen zijn wie deze internetrage destijds hebben doen starten.

Eerdere internethypes

Enkele internethypes welke de Harlem Shake al voor waren zijn planking, flash mobs en milking:
  • Planking is het fenomeen waarbij iemand als een plank gaat liggen op een bijzondere plek waar dit niet zo snel verwacht wordt.
  • Een flashmob is een samenkomst van een grote groep mensen welke op een bepaald moment, tegelijkertijd, iets onverwachts uitvoeren. Vaak gaat het hierbij om dansen of zingen met de hele groep.
  • Milking is een iets minder bekende internethype. Hierbij gooien mensen enkele liters melk over hun eigen lichaam heen. Dit idee ontstond bij enkele studenten uit Newcastle, zij filmden dit en vervolgens ging het de hele wereld over.

Hoe ontstaan internethypes?

Vroeger was er zelden sprake van zulke korte maar grote hypes of rages. Met de komst van het internet en social media kunnen enkele gekke ideeën of filmpjes uitgroeien tot een enorme rage. Vaak begint het bij een groep jongeren, zij plaatsen iets op Twitter, Facebook of een ander social media kanaal. Vervolgens wordt het filmpje of foto gedeeld door vele anderen. Mensen zien het en gaan het na doen, waarna al snel een hype ontstaat.

Zelf een hype doen starten

Vaak ontstaat een hype op het internet geheel onverwachts. Maar het is natuurlijk niet onmogelijk om zelf een hype te starten. Maak een filmpje of foto met iets totaal onverwachts, maar toch laagdrempelig. Zorg dus dat er geen kosten aan verbonden zijn en dat het volgens de wet niet verboden is, zo kunnen veel mensen het makkelijk na doen. Zorg er ook voor dat het bijna overal uit te voeren is. Zet vervolgens je filmpje of foto op het internet, deel het via de social media en zorg ervoor dat veel mensen jouw bericht vervolgens ook weer delen. Met veel geluk ontstaat er dan een (kleinschalige) internethype.
© 2013 - 2019 Ruttger, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De 'Minder Dan 20 Calorieën' MilkshakeSchrikt u ook zo van de calorieënteller op menig milkshake en smoothie? Zelfs home-made is het soms nog oppassen, want u…
De clownerie van de Harlem GlobetrottersDe clownerie van de Harlem GlobetrottersBasketbal is ook show. Geen enkel team begrijpt dat beter dan de Harlem Globetrotters. Bijna 90 jaar lang al degraderen…
Cocktails die de herinnering aan vakantie levendig houdenNet terug uit Thailand en daar die fantastische Mai Tai gedronken? Of hele dagen aan een Spaans strand gelegen en dan s…
5 heerlijke cocktails met Créme de cacao5 heerlijke cocktails met Créme de cacaoIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met Créme de cacao. De recepten zijn allemaal erg verschille…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Harlem_shake

Reageer op het artikel "Harlem shake - Wat is het?"

Infoteur: Ruttger
Laatste update: 16-03-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!