InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Telefonische hulpdienst voor (anonieme) hulp op afstand

Telefonische hulpdienst voor (anonieme) hulp op afstand

Telefonische hulpdienst voor (anonieme) hulp op afstand Een mens heeft soms emoties, ervaringen en problemen die hij/zij met een onpartijdige deskundige wil delen. Voor het krijgen van advies, of voor een begripvol luisterend oor. Bijvoorbeeld op gebied van relatie, gezondheid, eenzaamheid, depressie, zelfmoordgedachten, opvoeding, agressie, verslaving etc. Gelukkig zijn er begripvolle hulpdiensten, zoals De Luisterlijn (voorheen Sensoor), waar je 24 uur per etmaal met je gevoelens terecht kunt via een anoniem telefoon- of chatgesprek. Gewoon om je hart te luchten, waardoor je gemoed tot rust kan komen en het gepieker minder wordt.

Anonieme hulp op afstand verplicht per 2015 in het kader van de WMO

We kunnen niet alle emotionele problemen waarmee we in een leven te maken krijgen in ons eentje verwerken en hunkeren daarom vaak naar een luisterend oor. Maar niet iedereen is in de luxe positie z'n problemen met een begripvolle bekende te kunnen delen. En soms heb je juist liever anonieme hulp, bij intieme kwesties.

De Wmo 2015 verplicht daarom elke gemeente om te voorzien in de anonieme 7x24-uurs hulp op afstand. Een faciliteit die daarvoor trouwens al aangeboden werd door Sensoor, tegenwoordig De Luisterlijn geheten.

Onbekend of anoniem

In veel gevallen bespreekt een mens problemen ook met deskundigen buiten de familie- en bekendensfeer, waarbij de huisarts wel het meest typische voorbeeld is als het intieme zaken betreft die de gezondheid aangaan. En op gebied van veiligheid kan soms de politie een klankbord zijn.

Maar er zijn ook zaken waar je zelf geheel anoniem wil blijven, terwijl je toch behoefte hebt aan advies of een luisterend oor. Om de problemen die je hebt van je af te kunnen praten of met hulp van een ander in rij en gelid te kunnen zetten. In dergelijke kwesties bieden anonieme telefonische hulpinstanties grote uitkomst. Instanties dus waarbij je niet per sé je naam hoeft te noemen als je daar geen zin in hebt, en die toch bereid zijn naar je te luisteren en te helpen bij het vinden van een oplossing of verlichting voor je probleem.

Bang, Blij, Bedroefd, Boos

Dit zijn de vier basisemoties, die dikwijls een dusdanig hevig effect op mensen hebben, dat ze er hoe dan ook met een ander over moeten kunnen praten. Soms nog liever anoniem, dan oog in oog met een ander. Voorbeelden hiervan:
  • Een geheime liefde.
  • Opgeluchtheid, erkenning of waardering niet kunnen uiten.
  • Een down gevoel, in de put zitten
  • Het niet meer zien zitten, zelfmoordgevoelens
  • Enthousiasme niet kunnen delen.
  • Gevoelens van eenzaamheid.
  • In de war zijn.
  • Gewoon met iemand willen praten, maar niemand hebben.
  • Gevoelens van spanning en stress of angst delen

Hulpverleningsinstanties

Gelukkig zijn er een aantal instanties waar mensen met bovenstaande voorbeelden terecht kunnen, soms met professionele krachten die advies geven, maar ook vaak met goed opgeleide vrijwilligers die helpen om de beller weer inzicht in zijn of haar probleem te geven en een richting voor een oplossing kunnen aangeven:
  • De Luisterlijn: 0900 0767. Dag en nacht, ook op zondagen beschikbaar voor een (anoniem) telefoongesprek (5 cent per minuut) met een deskundig opgeleide vrijwilliger. Er kan ook gemaild of gechat worden. Zie ook: deluisterlijn.nl.
  • Stichting Korrelatie: 0900 1450. Voor informatie hulp en advies (15 cent per minuut). Je kunt ook mailen naar vraag@korrelatie.nl of chatten op www.korrelatie.nl.
  • Alcohol Infolijn: 0900 500 20 21. Voor (anonieme) vragen over alcohol (gebruik) (10 cent per minuut). Of mail naar alcoholinfolijn@nigz.nl.
  • Drugs Infolijn: 0900 1995. Voor drugs (ook alcohol) en drugsgebruik (10 cent per minuut).
  • Informatie & Advieslijn: 0900-9039039. Is van het Fonds Psychische Gezondheid voor hulp en advies bij psychische problemen, zoals een depressie (20 cent per minuut, op werkdagen van 10.00-16.00 uur). Zie ook: www.psychowijzer.nl en www.fondspsychischegezondheid.nl.
  • 113online.nl Bij zelfmoordgevoelens (ook 0900 - 0113) 5 cent per minuut

de landelijke luisterlijn

Uit bovenstaande opgave blijkt dat De Luisterlijn de enige telefonische hulpdienst is die dag en nacht bereikbaar is, maar bovendien een goedkoop telefoontarief hanteert. Goed opgeleide ervaren vrijwilligers staan open voor elk gesprek en bieden een luisterend en adviserend oor. Ook als je eenzaam bent en behoefte hebt aan een begripvolle toehoorder, omdat je even je hart wil luchten. En alles geheel anoniem, dus naam en adres noem je niet.

Informatie-site van de overheid

www.regelhulp.nl is een site waar men ook actuele informatie kan raadplegen bij het vinden van hulp op het gebied van zorg, ondersteuning, jeugdhulp en financiële regelingen bij ziekte en beperking. Regelhulp is daarmee een wegwijzer van de overheid voor iedereen die zorg en ondersteuning nodig heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Depressie: hulporganisaties bij een depressieDepressie: hulporganisaties bij een depressieEr is veel hulp aanwezig voor depressieve mensen. U kunt snel hulp zoeken, u kunt hulp met of zonder opnamen krijgen, en…
Telefoonangst, bang zijn om te bellen of gebeld te wordenTelefoonangst, bang zijn om te bellen of gebeld te wordenVoor veel mensen is het herkenbaar: angst voor de telefoon. Men heeft er moeite mee de telefoon op te nemen om te bellen…
Internationale alarmnummersWanneer je de hulpdiensten nodig hebt, dan bel je 112. Dit is in Nederland, en in andere Europese landen, vanzelfspreken…
Depressie en erfelijkheidWetenschappers denken dat de kans om een depressie te krijgen meestal in de genen zit. Genen zitten in onze lichaamscell…
Ook menige hetero durft vaak niet uit de kast te komenmijn kijk opOok menige hetero durft vaak niet uit de kast te komenHet "in de kast blijven" is niet uitsluitend een homokwestie. Velen spreken immers niet over hun alcoholprobleem, depres…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tookapic, Pixabay
  • Sensoor.nl

Reageer op het artikel "Telefonische hulpdienst voor (anonieme) hulp op afstand"

Reactie

Kees Vlug, 10-09-2013 19:29 #1
Beste,

Of ik het juiste profiel heb om telefonische hulp te verlenen dat wil ik graag onderzoeken.
In elk geval lijkt het mij een zinvolle taak en heel belangrijk. Ik heb gewerkt met uithuisgeplaatste jongeren. Ik heb een project van drie jaar gedaan voor de gem.sociale dienst en het arbeidsbureau Veenendaal. Ik ben een aantal jaren voorzitter geweest van de VSK, de vereniging tegen seksuele kindermishandeling, nu ondergebracht bij transact Utrecht. Ik heb ervaring als coördinator bij psychiatrisch ziekenhuis vogelenzang in Bennebroek. Maar bovenal kan ik luisteren. Graag uw reactie,
Vriendelijke groet. Kees Vlug Reactie infoteur, 11-09-2013
Luisteren gaat het vooral om bij Sensoor, en in veel mindere mate om oplossingen aan te dragen. U klinkt er geschikt voor.
Via sensoor.nl kunt u meer info over de aanstellingsprocedure vinden.

Vr groet

Infoteur: Robbie
Laatste update: 29-12-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Telefonische hulpdiensten
Reacties: 1
Schrijf mee!