InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Ook menige hetero durft vaak niet uit de kast te komen
mijn kijk op

Ook menige hetero durft vaak niet uit de kast te komen

Ook menige hetero durft vaak niet uit de kast te komen Het "in de kast blijven" is niet uitsluitend een homokwestie. Velen spreken immers niet over hun alcoholprobleem, depressiviteit, faalangst, eenzaamheid, ziekte, huwelijksproblemen, financiële tekorten, enz. Maar de behoefte aan een begripvol luisterend oor is niettemin toch vaak groot. Daarom is er de telefonische hulpdienst De Luisterlijn waar iedereen met een probleem 24 uur per etmaal terecht kan om in een goed gesprek z'n hart te luchten. Bel 0900 0767 5 ct. p/m. Je kunt volledig anoniem blijven.

Homo is scheldwoord

Dat homoseksuelen angst hebben voor een coming-out is dikwijls wel te begrijpen. De heterowereld is niet altijd begripvol voor homo mannen of lesbische vrouwen. Bij bepaalde groeperingen of beroepsgroepen wordt er zelfs op aangedrongen om te verbergen dat je homo bent. Volgens oud-scheidsrechter Dick Jol stelt ook de KNVB er geen prijs op als scheidsrechters laten weten dat ze van de "verkeerde kant" zijn. Zolang het woord homo nog een scheldwoord is, valt het niet mee om uit de kast te komen.

Niet uit de kast vanwege je afkomst

Maar je hoeft geen homo te zijn om niet uit de kast te durven komen. Het antisemitisme heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat, zeker voor en kort na de Tweede Wereldoorlog, ook Joden dikwijls niet met hun afkomst te koop liepen en het ontkenden. Met een uitgesproken joods uiterlijk of met een typisch joodse achternaam als Cohen, viel dat natuurlijk niet mee. Maar als je hele familie in de oorlog is vermoord, viel een dergelijke ontkenning goed te begrijpen. Nog steeds is het opmerkelijk dat Joden, hun afkomst omfloersen door te verkondigen dat ze "Joods bloed" hebben, van "Joodse komaf" zijn e.d. De uitspraak "Ik ben een Jood" (of Jodin) hoor je zelden.

Vanwege je afwijkende smaak

Je maakt je niet populair onder je vriendjes, van de basisschool of voortgezet onderwijs, als je bekent dat je best wel geraakt wordt door klassieke muziek. Want Mozart, Bach, Beethoven, Schubert, Mendelssohn, Vivaldi en Chopin kunnen ook jeugdige personen ontroeren en tot extase brengen. En je hoeft ook niet oud te zijn om in het Rijksmuseum te Amsterdam te genieten van de mooie schilderen uit de gouden eeuw. Maar die interesse is ook geen eigenschap om over op te scheppen bij de vrienden van jouw leeftijd.

Dat vrijwel alle gemengde koren in Nederland een tekort aan mannelijke zangers hebben, heeft er niet mee te maken dat mannen niet van zingen houden, maar omdat het voor de buitenwereld niet echt stoer staat als je in zo'n koor tussen vrouwen gaat zingen. Pas als mannen op enigszins gevorderde leeftijd zijn, durven ze vaak pas hun schroom te overwinnen en lid te worden van een gemengde zangvereniging.

Vanwege functie en opleiding

Wanneer je als werknemer een functie bekleedt, die boven het niveau van je vooropleiding ligt, maak je daarmee vaak liever geen reclame. De prestatie die het is, om met een relatief lage opleiding toch die verantwoordelijke baan met succes uit te oefenen, verliest het blijkbaar van de schaamte of onzekerheid wegens de mindere scholing.

Vanwege angst

Angst is een emotie waar we ook niet graag mee te koop lopen, vooral als die angst als laf valt te kwalificeren, want daar schamen we ons uiteraard voor. Maar soms is het juist verstandig om ons stoerder voor te doen dan we ons voelen.
  • Want als een sporter of sportteam reeds vóór de aanvang van de wedstrijd gaat verkondigen dat er angst is om te verliezen, zal de krachtmeting zeker verloren worden.
  • Zo werkt het ook averechts om je plankenkoorts, podiumangst of faalangst te verklappen vlak voor een theateroptreden of spreekbeurt. Mocht je toch behoefte hebben aan openheid, geef die dan na afloop van je optreden, nadat je eerst het welverdiende applaus in ontvangst hebt genomen.

Bijna iedereen blijft op zeker gebied in de kast

Je verzwijgt of ontkent bijvoorbeeld dat je:
  • dyslectisch bent of moeite hebt met lezen,
  • ondermaatse lichaamsdelen hebt, die juist kenmerkend zijn voor vrouwelijkheid of mannelijkheid,
  • psychiatrische problemen hebt,
  • haargroei op vervelende plaatsen hebt,
  • financieel niet rond kunt komen, of dat je juist veel geld op de bank hebt,
  • rij-angst hebt terwijl je als chauffeur werkt,
  • vreemde verlangens of angsten hebt,
  • pedofiele gevoelens hebt,
  • je niet in God uit de Bijbel gelooft, terwijl je een betaalde functie in de kerk bekleedt,
  • enz.

De Luisterlijn

Tob je met een persoonlijk probleem of wil je advies voor een moeilijke kwestie? Bel dan de telefonische hulpdienst De Luisterlijn, waar je dag en nacht terecht kan, al is het alleen maar om je hart te luchten en stoom af te blazen. Bel 0900 0767 5 ct. p/m. Je kunt volledig anoniem blijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is faalangst?Op de basisschool heeft op de twaalf kinderen last van faalangst. Faalangst is een angst, bij die angst ben je bang om t…
Faalangst in de praktijkFaalangst in de praktijkFaalangst is de angst of vrees om fouten te maken, en de angst voor mislukkelingen. Hoe ontstaat faalangst en hoe herken…
Help! Faalangst bij kinderenHelp! Faalangst bij kinderenFaalangst wordt vooral gezien als een angst die vanaf de puberteit komt optreden. Toch is dit niet altijd het geval. Zel…
Bijkomende problemen en stoornissen bij ADHDBijkomende problemen en stoornissen bij ADHDADHD is de afkorting van Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Dit betekent letterlijk vertaald: aandacht tekort hyp…
Pedagogische adviezen bij faalangstRuim tien procent van de jongeren heeft last van faalangst. Het percentage faalangst bij eindexamenleerlingen ligt zelfs…

Reageer op het artikel "Ook menige hetero durft vaak niet uit de kast te komen"

Reacties

Cynicus, 02-08-2014 08:40 #2
Ik ben inmiddels begin 50 en er is nooit iemand die mij heeft gevraagd hoe het zit dus vertel ik het ook niet. Goede vrienden weten het wel maar op het werk heb ik nog nooit verteld. Ik weet zeker dat ik m' baan zal kwijtraken als ze er achter komen. Nederland is een schijntolerant land dus wees voorzichtig. Hier in deze omgeving (West-Friesland) is uit de kast komen not. doen en kom je in grote problemen. Ik ga vrijwel iedere week uit in Amsterdam dus ik ben de afgelopen 30 jaar niks tekort gekomen.

Martijn, 14-04-2014 00:35 #1
Het is te triest voor woorden dat dit nog steeds voor komt, dat je met je gevoelens voor het zelfde geslacht voor je moet houden. Het is belachelijk dat kinderen enorm hetero word opgevoed. Vb. Meisjes krijgen de poppen of een keukentje ter wel een jongen met auto's wordt opgevoed. Ik weet uit ervaring gelukkig dat er homoseksuele mannen in de bouw werkzaam zijn en dat er lesbische vrouwen in de zorg werkzaam zijn. Waar de Roze zaterdag en de gay pride op moet richtten dat is:dat het niet altijd duidelijk hoeft te zijn hun geaardheid.Het sterkt mij dan ook wanneer ik Rik van de Westerlaken op tv zie, waarop ik denk gelukkig er zijn nog fatsoenlijke homoseksuelen en dat durf ik zo langzamer hand wel te zeggen.

Toen ik met mijn homoseksuele gevoelens naar buiten trad werd ik gek van de stigmatisering, en dat heeft een enorme weerslag op je gedrag, door dat de mensen in de maatschappij denken wat reageert hij of zij vreemd. Daardoor kun je ook ontslagen worden bij je werkgever wanneer er onbegrip is, en daarom zijn De Roze zaterdagen ontzettend belangrijk. Persoonlijk vind ik de Roze zaterdag een stuk volwassener dan de Gay pride dat is veel te plat, en slaat totaal zijn doel voorbij.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 01-05-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Geslachtshormoon Testosteron
Reacties: 2
Schrijf mee!