InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Verbale communicatie

Verbale communicatie

Dagelijks communiceren we verbaal en non-verbaal, direct en indirect. Wat zijn nu eigenlijk de processen binnen verbale communicatie. Hier de processen omschreven aan de hand van verschillende communicatiemodellen.Zo krijgt u een goed overzicht van de basis van communicatie in verbale vorm.

Basis

Er zijn verscheidene communicatiemodellen ontwikkeld om een goed overzicht te krijgen van de communicatie in werking.We beginnen met de basis.Zodra u een boodschap verzend dan bent u de zender.De zender zendt de boodschap naar de ontvanger.

Medium

Nu de basis duidelijk is gaan we verder specificeren.Er zijn ook verscheidene manieren om de boodschap te versturen, dit noemen we het medium.Een medium kan zijn een email, brief, telefoon, fax etcetera. Het medium bevat de boodschap, het medium zorgt voor de overdracht.

Feedback

We kunnen dit model nog verder uitwerken, wat gebeurt er als de ontvanger de boodschap ontvangt (hoort, leest) en daar op wil reageren. In vakjargon noemt men dit feedback, dit is bijvoorbeeld een vraag van de ontvanger.In het geval van massacommunicatie is feedback zelden mogelijk, een voorbeeld van massacommunicatie is een reclamespotje.De massa kan hier moeilijk op reageren, enkele mogelijkheden zijn enquetes en op verschillende fora op internet.

Terugkoppeling

Zodra de zender de feedback ontvangt maar niet begrijp kan de zender een vraag stellen, dit noemen we terugkoppeling, de gestelde vraag kan beantwoord worden, is het nog niet duidelijk dan ga je de cirkel opnieuw rond.

Specificering

De zender wil een boodschap overbrengen naar de ontvanger, dat is duidelijk, het proces dat ervoor zorgt dat de zender zijn boodschap probeert te omschrijven noemen we encoderen.De zender maakt er als het ware een pakket van door middel van directe verbale communicatie, of via een medium.De ontvanger probeert de boodschap vervolgens te decoderen, ofwel het pakket uit te pakken, door de boodschap te beluisteren of te lezen.

Ruis

  • Communiceren verloopt niet altijd vlekkeloos, er kan ruis optreden.
  • Storende factoren kunnen het communicatieproces beïnvloeden.
  • Zodra een storende factor zich binnen het communicatieproces begeeft ( bijvoorbeeld door even de aandacht verliezen ) dan spreken we van interne ruis.
  • Externe ruis kan een kletterende Harleymotor zijn of een voorbijrazende trein.

Redundantie

De boodschap nogmaals samenvatten noemen we redundantie. Op deze manier zorg je ervoor dat de ontvanger de boodschap goed opvangt en de belangrijkste punten zal onthouden.
Tevens is het voor de zender een extra zekerheid of alles wat de zender wilde vertellen ook goed overgekomen is.
© 2010 - 2019 Erudio, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Communicatie, de basisCommunicatie, wat is het eigenlijk? Is er één bepaalde definitie voor? Nou ik kan je vertellen, dat is niet zo. Er zijn…
Communicatie: Moeilijk?Communicatie: Moeilijk?De hele dag doen we niets anders dan communiceren. We praten, chatten, mailen, bellen, smsen, noem het maar op. En verge…
Wat is communicatie?Wat is communicatie?Communicatie is het overbrengen van informatie, alleen wanneer de intentie is informatie over te brengen. De informatie…
Communiceren om te overleven; wat is communicatie?Communiceren om te overleven; wat is communicatie?Communiceren heeft altijd een doel en is erop gericht om onze behoeften te bevredigen, het is van levensbelang bij alles…
De onmogelijkheid om niet te communicerenDe onmogelijkheid om niet te communicerenJe hoort mensen wel eens de opmerking maken dat iemand niet kan communiceren, of nooit communiceert. Eigenlijk is dat ee…
Bronnen en referenties
  • Communicatiemanagement bij de overheid Studieboek HBO

Reageer op het artikel "Verbale communicatie"

Infoteur: Erudio
Gepubliceerd: 17-03-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!