InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Wat is communicatie?

Wat is communicatie?

Wat is communicatie? Communicatie is het overbrengen van informatie, alleen wanneer de intentie is informatie over te brengen. De informatie is opgedaan uit de kennis van bepaalde feiten. De kennis van feiten wordt opgedaan uit ervaring. De informatie is daarom subjectief. Informatie is onafhankelijk van communicatie. Communicatie is dus het intentioneel overbrengen van informatie. De informatie is opgedaan uit kennis, kennis opgedaan uit ervaring. Informatie is onafhankelijk van de communicatie.

Wat is kennis?

Kennis is alles wat een bepaald persoon weet over een bepaald onderwerp in de werkelijke wereld. Kennis wordt opgedaan uit het uitwisselen van kennis, uit eigen ervaring en uit intuïtie.

Kennis kan alleen maar worden gecommuniceerd wanneer het gestructureerd is en duidelijk. Informatie is kennis die kan worden aangeleerd. Het uitwisselen van informatie wordt communicatie genoemd.

Wat is er nodig voor communicatie?

Om te communiceren is er een medium nodig. De kennis wordt dus representatief door het medium. Verschillende mediums zijn: mondeling, geschreven of afbeeldingen.
Communiceren gebeurt door het gebruik van boodschappen.
Er is een representatie van informatie nodig: namelijk data/gegevens.

Interpretatie van het gecommuniceerde

Bij communiceren is het de bedoeling dat beide deelnemers hetzelfde begrijpen uit de gegevens. Hun interpretatie van wat gecommuniceerd wordt moet dus gelijk aan elkaar zijn. Zonder de interpretatie hebben de gegevens namelijk geen betekenis.

Bedoeling van communicatie

Communicatie is succesvol wanneer de kennis van de zender de kennis van de ontvanger beïnvloedt, op de manier waarop de zender het bedoeld heeft. Wanneer dit niet zo is, kunnen er onbedoelde effecten zijn: er is sprake van miscommunicatie. De boodschap moet daarom in de juiste vorm worden verzonden, zodat de ontvanger de boodschap kan begrijpen. Ook moet de ontvanger achtergrondinformatie hebben waardoor hij of zij de boodschap kan begrijpen. Ten slotte moet de informatie ook een bepaalde nieuwswaarde hebben.

Communicatie kan ook worden opgevat als het delen van informatie. Een bedoeling kan dus de informatie-uitwisseling zijn.

Is kunst ook een vorm van communicatie?

Kunst kan als een vorm van communicatie gezien worden. Al heeft kunst wel veel onduidelijkheden als het gaat om wat er gecommuniceerd wordt. Afgevraagd kan worden of de kunstenaar duidelijk is over wat hij of zij wil communiceren. De toeschouwer van de kunst kan ook niet nagaan of de interpretatie die hij of zij heeft van het kunstwerk ook de werkelijke interpretatie is. Veel verschillende meningen bestaan er dan ook op de vraag of kunst ook als een vorm van communicatie gezien kan worden.

De benodigdheden voor communicatie

  • Zender: de bron van informatie.
  • Ontvanger: de bestemming voor de informatie.
  • Boodschap: de inhoud van de informatie.
  • Medium: het kanaal van de zender naar de ontvanger.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 3dman Eu, Pixabay
  • Collegemateriaal Computer Communication

Reageer op het artikel "Wat is communicatie?"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 26-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!