Communicatie: Slecht luisteren

Communicatie: Slecht luisteren Een goede communicatie vindt pas plaats wanneer er tijdens een gesprek goed geluisterd wordt en daar op een gepaste manier op geanticipeerd wordt. Maar wat zijn nu precies de kenmerken van slecht luisteren?

De andere niet of onvoldoende laten uitspreken

Wanneer de andere persoon aan een verhaal bezig is kunnen we te snel anticiperen terwijl hij of zij eigenlijk zijn uitleg nog niet heeft beëindigd. De reden waarom we dit doen is omdat we op dit moment al denken te snappen wat hij bedoelt. Dit kan ook komen doordat we zelf een enorme babbelaar zijn en sterk de behoefte hebben om het gesprek te domineren. Vooral bij emotioneel beladen gesprekken kunnen we al snel de neiging hebben om even in te springen om onze emoties op die manier te kunnen uiten.

Met je gedachten er niet bij zijn

Als we verwacht worden om naar een ander persoon te luisteren kan het gebeuren dat we even echt geen zin hebben of de moed niet kunnen opbrengen om aandacht hieraan te schenken. Vaak laten we dan de andere persoon maar praten en doen we of we geïnteresseerd zijn terwijl we eigenlijk totaal niet gefocust zijn op hetgeen gezegd wordt. Dit kan komen doordat we op dat moment met andere zaken bezig zijn, vermoeid zijn of gewoon geen interesse hebben in hetgeen verteld wordt.

Te snel adviseren

Dit komt vooral voor wanneer er iemand met een probleem worstelt en dit graag even kwijt wil aan jou. Als we te snel willen adviseren en de ander niet of onvoldoende laten uitspreken kan het gebeuren dat we belangrijke zaken over het hoofd zien of een verkeerd advies geven. Wanneer je dan advies geeft in de vorm van 'als ik jou was, zou ik...' kan het zijn dat die persoon dat advies eigenlijk al geprobeerd had, maar dit geen goede oplossing was voor zijn of haar probleem. Op die manier geven we dus eigenlijk onnodig advies en kan het zijn dat je gesprekspartner zijn interesse verliest om advies te komen vragen aan jou.

Je eigen verhaal vertellen

Je eigen verhaal vertellen kan heel interessant zijn, maar hou er rekening mee dat ook je gesprekspartner graag even zijn visie over iets kwijt wil en dus ook graag eens zijn verhaal doet. Als je teveel je eigen verhaal gaat vertellen aan een ander persoon, terwijl hij of zij niet of onvoldoende de kans krijgt om het hart eens te luchten of een verhaal te doen, zal je al snel als opdringerig of egoïstisch overkomen.

Ongeïnteresseerde luisterhouding

Een ongeïnteresseerde luisterhouding kan ook non-verbaal heel sterk overkomen. Een goede luisterhouding wil zeggen dat we oogcontact maken en een open houding hebben naar de persoon, dit al dan niet in combinatie met het af en toe bevestigen door 'mm', 'ja' of een hoofdknik. Echter kunnen we op verschillende manieren heel onverschillig en ongeïnteresseerd overkomen als we deze luisterhouding niet accepteren en bijvoorbeeld tijdens het gesprek zitten te prutsen met een pen of een ander voorwerp, lekker onderuit hangen en naar de televisie zitten kijken of naar de radio blijven luisteren terwijl iemand een gesprek probeert aan te houden of aan te vatten.

Waardering uiten

Een mening hebben over iets hebben is heel normaal en natuurlijk, maar het kan er ook zijn dat we te snel een conclusie of waardering klaar hebben over iemand en op die manier het gesprek bruusk afbreken. Denken we bijvoorbeeld aan 'jij bent echt niet goed bezig' of 'daar kan ik me helemaal niet in vinden'. Beide uitingen zijn in dit geval overdreven en zorgen ervoor dat gesprek wordt afgebroken en dat er 'in de verdediging wordt geschoten', terwijl je door een open luisterhouding en je eerst beter in de situatie van de andere in te leven je het gesprek wel op gang kan houden en samen tot een betere en juistere uitkomst kan komen.
© 2014 - 2024 Robin990, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Actief luisterenActief luisterenHeb je wel eens meegemaakt dat je gesprekspartner ineens zegt: Luister je eigenlijk wel? Of: Nee, dat bedoel ik helemaal…
Beter communiceren door een actieve luisterhoudingBeter communiceren door een actieve luisterhoudingDoor een actieve luisterhouding aan te nemen laat je zien dat je betrokken bent bij het gesprek. Actief luisteren doe je…
Luistervaardigheden: actief luisteren en gevoelsreflectieLuistervaardigheden: actief luisteren en gevoelsreflectieDe luistervaardigheden gevoelsreflecties, aandachtgevend gedrag en actief luisteren worden besproken. Communiceren doen…
Een goede luisterhoudingEen goede luisterhoudingLuisteren wil niet enkel zeggen dat je iemand gewoon laat uitpraten, maar daar ook actief op anticipeert. Dit anticipere…

Publiek overtuigen door het creëren van geloofwaardigheidPubliek overtuigen door het creëren van geloofwaardigheidOvertuigingskracht is de sleutel tot een goede prestatie, niet alleen voor politici of effectenmakelaars, maar ook voor…
Vraagtechnieken: Verschillende soorten vragenVraagtechnieken: Verschillende soorten vragenOndervraging is een natuurlijk gedrag dat reeds begint van kindsbeen af en doorgaat tot we onze laatste adem uitblazen.…
Bronnen en referenties
  • Zakelijke communicatie - Mondeling Door Diddo van Zand, Karen Knispel, Annita Rogier
Robin990 (260 artikelen)
Laatste update: 12-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.