InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Een goede luisterhouding

Een goede luisterhouding

Een goede luisterhouding Luisteren wil niet enkel zeggen dat je iemand gewoon laat uitpraten, maar daar ook actief op anticipeert. Dit anticiperen kunnen we doen door juiste signalen te vertonen. Maar welke signalen zijn deze precies?

Een open houding

Vooreerst is het belangrijk een open lichaamshouding aan te nemen wanneer er iemand tegen jou praat. Dit wil zeggen dat je de armen en benen niet kruist en je je lichaam naar de andere toewendt. Op deze manier stellen we ons ontvankelijk, vriendelijk en geïnteresseerd op. Opmerkelijk is wanneer mensen elkaar al wat kennen en ze reeds vlot en rustig met elkaar kunnen praten, ze een zekere houdingsovereenkomst zullen aannemen. Dit wil zeggen dat ze bepaalde lichaamshoudingen onbewust zullen kopiëren.

Naar voren leunen

Wanneer je tijdens het praten met een open houding een klein beetje vooroverbuigt, wil dit zeggen dat je echt toenadering zoekt tot iemand en op die manier dus ook geïnteresseerd overkomt.

Oogcontact

Elkaar in de ogen aankijken is een belangrijke voorwaarde bij sociaal contact. Oogcontact maken is dus een heel sterk signaal dat je respect en aandacht toont voor iemand. Op die manier erken je de gesprekspartner als een volwaardig persoon wat zeer bevorderlijk werkt voor goede communicatie. Als iemand zijn ogen afwendt tijdens een gesprek wil dit zeggen dat die persoon bewust afstand neemt van de ander en op die manier dus de interactie met de ander wilt afwenden.

Gesprek bevestigen en aanmoedigen: knikken, hm en ja

Wanneer je tijdens een gesprek af en toe eens knikt weet de andere dat je echt oprecht aan het luisteren bent. Het knikken is op dat moment ook een signaal om verder te gaan met het gesprek en moedigt je gesprekspartner aan om nog meer te vertellen.
Knikken geeft ook aan dat je de persoon begrijpt. Als je hem/haar immers niet zou begrijpen zou je een extra vraag stellen om dit gesprek te verduidelijken. De verbale tegenhanger van het knikken is af en toe eens 'hm' of 'ja' zeggen tijdens het gesprek. Op die manier geef je ook blijk aan je gesprekspartner dat je 'mee bent' en hem/haar verstaat. Deze vorm van bevestigen zien we ook vaak wanneer twee personen een telefoongesprek hebben: als het stil wordt aan de andere kant en je hoort geen 'ja' of 'hm' meer, kan je je al snel afvragen of de andere persoon nog wel aan de lijn is.

Lachen

Ook lachen is een manier om te bevestigen dat je aan het luisteren bent. Zo laat je letterlijk zien dat je iemand apprecieert en het contact aangenaam vindt. Het toont ook aan dat je de interactie staande wilt houden. Lachen is ook een vorm van vertrouwen wekken en tonen aan de andere. Stel je maar eens voor dat iemand heel de tijd serieus naar jou kijkt als je een gesprek aan het voeren bent, je zou al snel kunnen denken dat de andere twijfelt aan jou of geen interesse toont. Lachen kan echter ook 'fake' of 'sarcastisch' of gespeeld zijn. Probeer hier duidelijk onderscheid in te maken.

Lees verder

© 2014 - 2019 Robin990, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beter communiceren door een actieve luisterhoudingBeter communiceren door een actieve luisterhoudingDoor een actieve luisterhouding aan te nemen laat je zien dat je betrokken bent bij het gesprek. Actief luisteren doe je…
Non-verbale communicatieHeb je je ooit al eens afgevraagd of je gesprekspartner echt geïnteresseerd is in datgene wat je aan het vertellen bent?…
Hoe je een goed gesprek voertHoe je een goed gesprek voertOm goed te kunnen communiceren met een ander zijn er aan aantal regels. Door deze regels toe te passen is de kans groot…
Een gesprek voorbereidenEen gesprek voorbereidenAls je een gesprek wilt gaan voeren met iemand, is het belangrijk dat je dit gesprek ook goed voorbereidt. Dit doe je om…
De meest voorkomende hoofdgebarenDe meest voorkomende hoofdgebarenHoewel we meer ingewikkelde en moeilijke gebarentaal kunnen aanleren, zijn er in ons dagelijks leven veel voorkomende ho…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Pedagogiek in Beeld Door M. H. Van Ijzendoorn,H. De Frankrijker

Reageer op het artikel "Een goede luisterhouding"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Robin990
Laatste update: 12-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!