InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Publiek overtuigen door het creëren van geloofwaardigheid

Publiek overtuigen door het creëren van geloofwaardigheid

Publiek overtuigen door het creëren van geloofwaardigheid Overtuigingskracht is de sleutel tot een goede prestatie, niet alleen voor politici of effectenmakelaars, maar ook voor iedereen van ons. In een sollicitatiegesprek moet je de interviewer overtuigen waarom ze juist jou moeten aannemen in plaats van andere kandidaten. Tijdens een klassikale presentatie moet je je klasgenoten en docent overtuigen zodat ze geloven wat je hen allemaal vertelt. Als je kijkt naar mensen die succesvol in het leven staan zul je merken dat dit stuk voor stuk harde werkers en creatieve denkers zijn maar ook grote verleiders.

Geloofwaardigheid

Spreken voor een publiek is gebaseerd op een enkele vraag: “Hoe kan ik het publiek voor mij winnen?” Het antwoord op deze vraag is heel eenvoudig, namelijk door geloofwaardigheid.

Stel je voor dat Bill Gates de volgende hypothese maakt: "Binnen tien jaar zullen alle laptops ook kunnen worden gebruikt als televisie. De huidige televisie zal slechts een ouderwets fenomeen worden.”

Stel je nu voor dat Britney Spears net hetzelfde zou zeggen. Je zou waarschijnlijk bevestigend knikken bij Bill Gates en eerder vragend de schouders ophalen als Britney Spears dit zou zeggen, toch? Je zou eerder geneigd zijn om het oordeel van Gates te vertrouwen in plaats dat van haar omdat je weet dat hij een autoriteit is in de computerindustrie en zij eerder een leek. Dit is de eerste geloofwaardigheid wat betekent dat je de spreker al gaat geloven voor hij nog maar een woord heeft gezegd.

Initiële geloofwaardigheid is een groot voordeel voor publieke sprekers. Als je publiek al weet dat je een expert bent in iets en je al vertrouwt hoef je niet veel moeite meer doen om geloofwaardigheid te creëren in je toespraak. Maar wat als je geen expert bent en het publiek zelfs niet weet wie je bent of wat je doet? In dit geval is het essentieel om je geloofwaardigheid op te bouwen in je toespraak.

Opbouwen van geloofwaardigheid

Etaleer je competenties

Aan het begin van je presentatie vertel je tegen je publiek je expertise op vlak van het onderwerp van je toespraak. Je vertelt bijvoorbeeld dat je veel opzoekwerk deed voorafgaand aan deze presentatie evenals bepaalde ervaringen waardoor je kennis en inzichten hebt opgedaan. Houd wel in gedachte dat je niet te opschepperig gaat overkomen naar je publiek. Houd het kort en eenvoudig en vertel het als een feit zonder op te scheppen.

Maak connectie met je publiek

Probeer bij aanvang van je toespraak op dezelfde hoogte te komen als je publiek, zelfs als je over een vrij controversieel onderwerp gaat praten of een onderwerp waar mensen het niet mee eens zullen zijn. Het is belangrijk je publiek te laten voelen dat je dezelfde waarden deelt.

Jaren geleden gaf senator John Kerry een toespraak over de rechten van de vrouw inzake abortus in een zaal vol conservatieve kiezers die waarschijnlijk sterk tegen dergelijk idee waren. Hij begon zijn toespraak met te zeggen dat hij zelf ook een echt christen is die gelooft dat abortus niet de juiste manier is. Vervolgens legde hij uit dat, ook al is dat wat hij gelooft, er ook veel mensen zijn in Amerika die het niet eens zijn met deze religieuze principes. En aangezien Amerika een democratisch land is moeten de waarden van die mensen ook gerespecteerd worden. Door zijn toespraak op deze manier aan te vatten kreeg de senator vat op zijn publiek en boekte hij toch succes zonder uitgejouwd te worden.

Uit je ideeën met overtuiging

Oefen de overtuigingskracht van je toespraak vooraf zodat je deze perfect kan uitvoeren. Matig snelle sprekers hebben de neiging meer intelligent en zelfverzekerd over te komen dan langzame sprekers. Als je aarzelend klinkt of veel gebruik maakt van het stopwoordje “eu” of “um”zal je minder overtuigend overkomen.

Gebruik bewijsmateriaal

Voor publieke sprekers met weinig ervaring en geen initiële geloofwaardigheid kan het het zeer nuttig zijn om voorbeelden, statistieken, feiten of getuigenissen te gebruiken om hun ideeën te ondersteunen. Het maakt niet uit wat voor soort bewijs je gebruikt tijdens jouw toespraak maar probeer twee dingen te onthouden: Gebruik eerst concrete aanwijzingen. Als je bijvoorbeeld gebruik maakt van statistische gegevens, vermeld dan het exacte aantal. De vermelding “veel Amerikanen lijden aan obesitas” wordt effectiever door te zeggen “tien miljoen Amerikanen lijden aan obesitas”. Het zal je luisteraars bewust maken dat je op de hoogte bent van je onderwerp. Ten tweede gebruik je best altijd bewijsmateriaal van bekende en betrouwbare bronnen.

Praat duidelijk en overtuigend

Zelfs als je beschikt over sterk bewijsmateriaal kan dit nog steeds niet voldoende zijn om je publiek te overtuigen. Ga er niet vanuit dat lange lijsten van statistieken en voorbeelden je luisteraars direct zal meenemen in je verhaal. Zonder logische conclusies uit je belangrijkste ideeën zal je niet veel verder komen.

Maak gebruik van emoties

Sommige mensen beweren dat publieke sprekers altijd ernstig horen te zijn en emotionele aantrekkingskracht dienen te vermijden. Dit is echter volledig fout. Door het toevoegen van de intensiteit van je gevoel kan je als spreker veel dwingender overkomen. Een rationele overtuigende toespraak die de houding van sommige mensen kan veranderen zal deze mensen nog niet aanzetten tot het ondernemen van acties. Om mensen te overtuigen van je ideeën maar ook aan te zetten tot actie in het echte leven is het belangrijk om deze te passioneren door sterke emoties te gebruiken.

Hoe creëer ik emoties?

  • Gebruik woorden of zinnen die de neiging hebben de emotionele kracht te versterken. Het is moeilijk in te schatten welke woorden emoties meer kunnen opwekken of beïnvloeden dan andere. Dit hangt meestal af van het onderwerp waarover je praat en welke emoties je juist wilt opwekken bij je publiek. Probeer echter niet te langdradig te worden of overdreven melodramatisch over te komen. Je gepassioneerd taalgebruik dient in lijn met je toespraak te liggen, anders kan het heel belachelijk overkomen.
  • Spreek vanuit je eigen levendige, persoonlijke ervaring. Door te vertellen over je boeiend levensverhaal dat relevant is voor het onderwerp waarover je spreekt creëer je automatisch een emotionele aantrekkingskracht.
  • Praat met oprechtheid en toon je ware emotie. Het is zinloos om emoties op te wekken door een persoonlijke ervaring als je jezelf niet echt emotioneel betrokken voelt hierdoor.

Lees verder

© 2014 - 2019 Robin990, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spreken voor een publiek: hoe en waarom?Spreken voor een publiek: hoe en waarom?Toespraken zijn belangrijk, maar niet makkelijk. Je moet met veel zaken rekening houden wanneer je spreekt voor een groo…
Ballondebat, wat is dit?Ballondebat, wat is dit?Een ballon debat wordt vaak uitgevoerd als groepsopdracht op school. Je moet een ballon debat voor een publiek uitvoeren…
Retorica: de kunst van welsprekendheid en overtuigingRetorica: de kunst van welsprekendheid en overtuigingJe bent op weg met je vrouw naar een restaurant. Plotseling staat een man met een enorme bos rozen voor je neus. "Kijk m…
Omgaan met spreekangstNiks is vervelender dan dat je niet kan laten zien wat je in je mars hebt. Stel, je wilt een grote groep mensen overtuig…
Overtuigen: hoe doe je dat?Zou het niet makkelijk zijn als je alles gedaan zou krijgen zoals jij het zou willen? Oké, misschien niet alles, maar to…
Bronnen en referenties
  • Communicatietechnieken Door M. H. Van Ijzendoorn,H. De Frankrijker

Reageer op het artikel "Publiek overtuigen door het creëren van geloofwaardigheid"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Robin990
Laatste update: 03-09-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!