InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Een vertekend beeld van de werkelijkheid

Een vertekend beeld van de werkelijkheid

Een vertekend beeld van de werkelijkheid Wij als burgers nemen vaak alles in het nieuws aan als waarheid. We weten wel dat het nieuws niet altijd even realistisch is, maar we houden hier toch te weinig rekening mee. Neem de situatie in het Midden-Oosten, wij hebben hier vaak een verkeerd beeld van en dit komt niet alleen omdat journalisten te weinig objectief zijn. Er zijn verschillende oorzaken voor.

De situatie in een land

Ten eerste ligt het aan de situatie in het betreffende land. Stel dat er twee gebieden zijn. In het ene gebied is ontzettend veel terreur en in het andere gebied is er sprake van zware bezetting. Over het gebied waar terreur is, zullen we in Nederland veel in het nieuws horen. Dit komt omdat hier beelden van zijn. Het nieuws in Nederland bestaat vaak uit beelden, omdat mensen het fijn vinden om ergens een beeld bij te hebben. Terreur valt veel beter weer te geven in beelden dan bezetting en daardoor zal het gebied waar terreur is, meer in het nieuws komen.

Woordvoerders van een land

Ten tweede heeft het te maken met de woordvoerders. Een goede woordvoerder kan heel slim de situatie van een land vertellen en dat kan weer positief kan uitpakken voor dat land. Toch zal in een dictatuur vaak geen goede woordvoerder zijn. Dit komt omdat een goede woordvoerder veel macht en een hoge status kan krijgen. Een dictator heeft graag alleen alle macht in handen en omdat een woordvoerder ook dingen kan zeggen over de dictator, zorgt een dictator er vaak voor dat er geen goede woordvoerders zijn. Hij zal bijvoorbeeld zelf het woord voeren.

Reacties op gebeurtenissen van een land

Het heeft ook te maken met de reactie van landen op gebeurtenissen. Als er iets ergs is gebeurd, is het heel belangrijk hoe je hier als land mee omgaat. Als er mensen zijn overleden door een actie van de vijand, en dat land gaat in het nieuws vertellen hoe ze wraak gaan nemen, krijgen wij als burgers in Nederland geen sympathie voor dat land. Aan de andere kant, als een land rouw toont als er mensen zijn overleden door een actie van de tegenpartij, dan krijgen wij als burgers medelijden met zon land. En dat terwijl beide acties misschien wel even erg waren.

De grote nieuwsstroom

Ook komt het door de grote nieuwsstroom. Als je als journalist doorhebt dat het niet helemaal klopt hoe het nieuws bij de burgers aan komt, kan je hier weinig aan doen door de grote nieuwsstroom. Er komen bij het nieuws bepaalde beelden binnen, die overal gebruikt worden, bijvoorbeeld bij CNN. In Nederland worden deze beelden dan ook gebruikt. Je kan hier wel een keer tegenin gaan, maar dat zal niet veel verschil maken doordat er zoveel nieuws is en het komt allemaal op hetzelfde neer. Eén ander beeld zal dus niet veel uitmaken. Ook hebben correspondenten meestal geen beelden van een situatie en ook hebben ze geen tijd om uit te leggen hoe het echt zit, omdat ze meestal maar voor een hele korte tijd in beeld zijn tijdens het nieuws.

Onder andere door al deze oorzaken, ontstaat er een vertekend beeld van de werkelijkheid. Waarschijnlijk is het niet mogelijk om een echt realistisch beeld te geven van de werkelijkheid. Een oplossing zou kunnen zijn dat het nieuws ervoor uitkomt dat ze niet altijd alles precies kunnen vertellen zoals het werkelijk is. En dat moeten wij als burgers ook snappen. De media doen immers hun best om het zo goed mogelijk weer te geven.
© 2013 - 2019 Leannemunnik, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2006-2007/plaats-des-oordeels/het-midden-oosten-gedecodeerd.html

Reageer op het artikel "Een vertekend beeld van de werkelijkheid"

Infoteur: Leannemunnik
Gepubliceerd: 13-11-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!