Met een lastige collega is het moeilijk samenwerken
Lastige collega’s zijn overal te vinden. In elke baan en op elke werkvloer komt u er wel een of twee tegen. Het samenwerken met een dergelijke collega is niet gemakkelijk en al helemaal niet prettig. Soms is er zelfs mobbing in het spel en dan kunt u van een lastige collega gewoon echt ziek worden. Het probleem speelt in de meeste bedrijven, maar niet elk bedrijf heeft een goede manier om de andere collega’s tegen teveel overlast te beschermen. Ontslag van de boosdoener is voor het bedrijf ook niet altijd de beste oplossing. Vaak is de lastige collega een waardevolle aanwinst voor het bedrijf, waar het de capaciteiten betreft. Vaak ook is hij/zij al lang in het bedrijf aan het werk en zijn er goede, aantoonbare bewijzen nodig om het ontslag van die collega te bewerkstelligen.
Met een lastige collega kan bijna niemand goed samenwerken
Teamwerk is leuk en wordt ook in de meeste bedrijven van de medewerkers gevraagd. Teamwerk betekent dat men samenwerkt, samen oplossingen zoekt en samen zorgt dat een klus ook binnen de gestelde tijd afgewerkt is. Daar is echter een onderlinge goede sfeer en verstandhouding voor nodig.
De sfeer verzieken
Als er binnen het team echter een collega is die door zijn houding naar de anderen toe de sfeer binnen het team verziekt, kan dat een probleem voor het bedrijf zijn. Het probleem kan echter nog groter zijn voor de andere collega’s, die op deze wijze het project niet binnen de gestelde tijd tot een goed einde kunnen brengen. Zij kunnen daar dan niet hun beste mogelijkheden in laten zien.
Een collega die doorlopend kritiek levert is niet prettig
Lastige collega’s leveren vaak onnodige en ongemotiveerde kritiek op anderen, terwijl ze zelf minder presteren dan binnen het team wenselijk is. Zij kunnen meestal goed met hun woorden uit de voeten, zijn ad rem, weten overal wel een weerwoord op en vegen daarmee de collega’s die wat kariger zin hun woordgebruik zijn, compleet onder de tafel. Het gaat daarbij niet altijd over het werk, maar vooral ook als persoon worden de slachtoffers woordelijk aangevallen.
Soms kan een collega de doorlopende, negatieve kritiek niet meer aan
Als dat een enkele keer gebeurt is dat niet zo erg, maar als dat een gangbaar, dagelijks patroon wordt, kan dat voor de andere collega’s binnen het team heel negatief zijn. Zo erg zelfs, dat die collega’s vaker ziek thuis blijven en niet meer onbevangen en met plezier aan hun gezamenlijke project werken. Ook het bedrijf wordt daardoor benadeeld.
Meer werk voor de andere collega’s binnen het team
Door de onaardige houding van de lastige collega en het dwarsliggen binnen het team, ligt er meer werkdruk op de andere collega’s. Zij voelen de verantwoordelijkheid om het werk tot een goed einde te brengen en moeten dus per persoon meer doen om zo de lakse, kritische houding van de lastige collega te compenseren.
Wrevel en ergernis bij de rest van de collega's
Dat wekt natuurlijk wrevel en echte ergernis op, wat ook de verhouding tussen die andere collega’s onderling binnen het team geen goed zal doen. Een dergelijke lastige collega is dus een notoire stoorzender. Vaak merken de andere collega's dat echt wel op, maar durven zich er meestal niet mee te bemoeien. Zij zijn bang om dan zelf onderwerp van spot en pesterijen te worden.
Mobbing door een collega maakt samenwerken erg moeilijk
Soms is er zelfs mobbing in het spel. De onaardige collega pikt er een persoon uit het team uit en bombardeert die met zijn persoonlijke en zakelijke kritiek en zijn minachtende en afwijzende houding. Zijn de andere collega’s binnen het team collegiaal, dan gaan ze hier tegenin en laten de lastige collega daarbij het onderspit delven, maar vaak gebeurt dat niet en zijn zij al lang blij dat ze zelf niet het lijdend voorwerp zijn.
Laat een lastige collega niet zijn gang gaan
Dat is erg jammer, want op die manier kan een lastige collega gewoon zijn gang gaan. Mocht de gepeste collega ontslag nemen of door ergernis ziek worden, dan richt de lastige collega zijn aandacht op een volgend slachtoffer. Vaak op de nieuwe collega, die voor de ander in de plaats is gekomen. Op die manier komt er dus ook geen einde aan de overlast.
Het bedrijf heeft ook last van mobbing
De productie van een bedrijf kan flink lijden onder de negatieve houding van lastige collega’s. Ontslag van een vast aangestelde werknemer is echter meestal niet mogelijk door de regels die daarvoor in de wet vastgelegd zijn. Vaak moet de rechter eraan te pas komen om zo iemand te kunnen ontslaan en moet het bedrijf met goede redenen aan komen zetten, wil het ontslag echt uitgesproken worden. Daarnaast kost het ontslag het bedrijf ook vaak extra geld.
Oppassen bij het aannemen van werknemers
Bedrijven moeten om te beginnen zelf al goed uitkijken bij het aannemen van hun personeel. Daarbij moet gelet worden op de omgangsvormen van de sollicitant en zijn sociaal gedrag. Binnen het eerste jaar moet er rapport opgemaakt worden van zijn collegialiteit en zijn werkhouding. Niet alleen via gesprekken met hem zelf, maar ook met zijn collega’s en met zijn meerderen. De uitslagen moeten positief zijn.
Goed letten op de houding van nieuwe collega's
Wanneer die persoon een vaste aanstelling gekregen heeft, maar na verloop van tijd toch een lastige collega blijkt te zijn, moet er een gesprek plaatsvinden, waarin gezocht wordt naar de oorzaak van de negatieve houding die hij naar zijn collega’s toont. Soms ligt de oorzaak in persoonlijke problemen en is er via gesprekken dan wel iets aan die houding te doen.
Wat u zelf kunt doen aan een lastige collega
Probeer in eerste instantie eens met die collega onder vier ogen te praten. Vraag waarom hij een dergelijke houding tegenover u en de anderen aanneemt. Leg uit waarom het hele team er last van heeft. Haalt dat gesprek niets uit en blijft de toestand hetzelfde, praat dan met uw meerdere, iemand van de personeelsdienst of met een daarvoor aangewezen persoon binnen het bedrijf, over de problemen die deze collega tijdens het werk veroorzaakt.
Geef oplossingen aan
Leg ook daar uit dat de problemen het werk van u en de andere collega’s beïnvloeden. Is er geen verbetering mogelijk, dan zou de lastige collega misschien overgeplaatst kunnen worden naar een plaats binnen het bedrijf, waar hij zichzelf misschien ook prettiger zou voelen.
Een lastige collega niet toestaan om te pesten
Geef zelf weerwoord. Ook als het anderen betreft. Laat u en andere collega's niet intimideren, maar zorg dat u er tegenin gaat. Ongemotiveerde kritiek nooit aannemen en laten rusten, maar stevig afwijzen. Als de lastige collega merkt dat u niet te intimideren bent, zal hij op den duur minder kritiek leveren, omdat die anders als een boemerang op hem zelf terug valt. Ruzie maken is echter nooit goed. Als u tijdens een gesprek kwaad wordt, verliest u altijd de strijd. Geef dus steeds rustig, maar degelijk antwoord.