InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Ontslagrechten: waar heb je recht op als je wordt ontslagen?

Ontslagrechten: waar heb je recht op als je wordt ontslagen?

Ontslagrechten: waar heb je recht op als je wordt ontslagen? Wordt er gedreigd met ontslag, dan dien je als werknemer te weten wat je rechten zijn. De reden van ontslag moet namelijk aan de wet voldoen. Je krijgt dus te maken met het ontslagrecht met aspecten zoals de ontslagvergoeding, reden van ontslag, kantonrechtersformule en wettelijke 'opzegtermijn'. Waar moet je op letten mocht je worden ontslagen, hoe wordt het arbeidscontract ontbonden en wat zijn jouw ontslagrechten?

Ontslagrechten

Ontbinden arbeidscontract

Indien het arbeidscontract wordt ontbonden dan is er sprake van ontslag. Uiteraard dient het ontslag te zijn toegepast overeenkomstig de wettelijke bepalingen. Zo zijn er slechts vier redenen waarom ontslag verleend kan worden. Daarbij dient uiteraard aan de wettelijke opzegtermijn voldaan te worden, mits het geen ontslag wegens dringende reden is. Er is tevens de vraag of je recht hebt op een ontslagvergoeding. Veelal is dit slechts van toepassing indien de werknemer wegens bedrijfseconomische redenen wordt ontslagen. Wat zijn de wettelijke redenen van ontslag en waar heb je verder recht op bij ontslag?

Reden van ontslag

Er zijn meerdere redenen van ontslag. Iedere reden voor het ontbinden van het arbeidscontract heeft zo zijn eigen consequenties. Er bestaan vier wettelijke redenen van ontslag.

Van rechtswege

Het arbeidscontract is aangegaan voor bepaalde tijd of tot er een doelstelling is behaald. Indien de termijn of doelstelling is behaald, dan wordt het contract zonder consequenties ontbonden.

Wegens bedrijfseconomische omstandigheden

Als het niet goed gaat met een bedrijf, dan moet er worden gereorganiseerd. Reorganisatie kan leiden tot collectief ontslag, waarbij aan de Wet Collectief Ontslag moet worden voldaan. Denk aan de correcte toepassing van het afspiegelingsbeginsel.

Met wederzijds goedvinden

De werknemer heeft een betere kans gevonden bij een ander bedrijf. Als de werknemer de opzegtermijn netjes aanhoudt dan kan het arbeidscontract ontbonden worden. Let wel dat men bij de WW-aanvraag rekening moet houden met de fictieve opzegtermijn.

Ontslag op staande voet

De werknemer heeft iets gigantisch verkeerd gedaan, heeft een misdrijf gepleegd of zich onbehoorlijk gedragen waardoor de werkgever door de dringende reden genoodzaakt is om de werknemer per direct te ontslaan.

Let wel dat het Lenteakkoord aangeeft dat de ontslagprocedure aangepast gaat worden zodoende dat werknemers eerder en gemakkelijker ontslagen kunnen worden.

Opzegtermijn bij ontslag

Zowel de werknemer als de werkgever zijn gebonden aan de wettelijke opzegtermijn. Dit is de termijn welke in acht moet worden genomen voordat het arbeidscontract werkelijk ontbonden mag worden. Normaal geldt er voor de werknemer een opzegtermijn van een maand. Dit ligt anders voor de werkgever. Heeft de werknemer vijf jaar of minder bij de werkgever gewerkt dan bedraagt de opzegtermijn een maand. Iedere vijf jaar extra neemt de opzegtermijn met een maand toe tot een maximum van vier maanden. De opzegtermijn start daarbij van de eerste van de volgende maand nadat het ontslag is aangezegd. Is het ontslag op 2 juni gegeven dan start de opzegtermijn 1 juli.

Ontslagvergoeding

Word je door de werkgever ontslagen, dan pleegt de werkgever contractbreuk met jou en dat dient te worden vergoed met een ontslagvergoeding. Gewoonlijk wordt de ontslagvergoeding bepaald middels de kantonrechtersformule. Deze bestaat uit het volgende: AxBxCxD met daarin:
  • A = hoelang heeft de werknemer gewerkt bij de werkgever oftewel arbeidsduur;
  • B = het bruto loon per maand;
  • C = een correctiefactor naar leeftijd en bedraagt 0,5 tot 35 jaar en neemt met 0,5 per 10 gewerkte jaren toe;
  • D = een correctiefactor aan wie het ontslag te verwijten valt.

Sinds de doorvoering van het Lenteakkoord is het echter aanvullend zo dat de ontslagvergoeding 0,25 (factor C) bedraagt met een maximum van 6 maal het maandsalaris. Dit is nog niet verder door de regering aanvullend omschreven en is het onduidelijk hoe de nieuwe regels invloed hebben op de kantonrechtersformule. Blijft dit beleid van kracht dan heeft dit vooral gevolgen voor de oudere ontslagen werknemer omdat er veel minder ontslagvergoeding wordt verkregen.

Juridische assistentie en ontslagrechten

Ongeacht de reden van ontslag is het altijd noodzaak dat je juridische assistentie inschakelt om het zogeheten beëindigingsovereenkomst te laten checken. De werknemer en werkgever gaan niet meer samen en dus zal de werkgever aan het belang van de eigen organisatie denken. Dit kan betekenen dat er regeltjes in het beëindigingsovereenkomst zijn opgenomen welke strikt genomen niet op jou van toepassing zijn. Is de opzegtermijn goed geïnterpreteerd en krijg je voldoende ontslagvergoeding? Daarnaast is het de vraag of het concurrentiebeding van toepassing moet zijn. Ontslaat de werkgever jou, dan kan niet worden opgelegd dat je specifieke kennis niet bij een concurrent mag toepassen. Dit is anders als je zelf ontslag neemt. Laat je informeren door een advocaat voor ontslagrecht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een werknemer ontslaan? Dit zijn de mogelijkhedenEen werknemer ontslaan? Dit zijn de mogelijkhedenHet komt in deze tijd al vaker voor dat werknemers ontslagen moeten worden. Hoewel het soms heel noodzakelijk is, blijft…
Fictieve opzegtermijn bij ontslag met wederzijds goedkeurenFictieve opzegtermijn bij ontslag met wederzijds goedkeurenWegens omstandigheden kan het voor beide partijen duidelijk zijn, dat het arbeidsverband beter ontbonden kan worden. Zow…
Ik neem ontslag! Wat zijn de gevolgen van ontslag nemen?Ik neem ontslag! Wat zijn de gevolgen van ontslag nemen?Er zijn meerdere omstandigheden op het werk, waarbij je ontslag wilt nemen. Je kunt niet door dezelfde deur met je baas,…
Flitsontslag: wijzigingen in ontslagrechtFlitsontslag: wijzigingen in ontslagrechtIemand ontslaan wordt gemakkelijk. Dat heeft Minister Henk Kamp van sociale zaken begin 2013 bepaald. Maar hoe ziet dat…
Individuele arbeidscontractenIndividuele arbeidscontract In een arbeidscontract wordt niet alleen het recht op vakantie geregeld. Ook andere dingen d…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ontslagrechten: waar heb je recht op als je wordt ontslagen?"

Reacties

Roger, 26-05-2015 19:03 #3
Geachte.
Mijn partner werkte tot 31/12/2014 bij het bedrijf van haar ouders en dit gedurende 20 jaar.
Vanaf 01/01/2015 werd de zaak gesloten en weigeren deze van haar een ontslagvergoeding uit te betalen, heeft zij daar recht op toch meen ik? Reactie infoteur, 27-05-2015
Indien er sprake is van een arbeidsrelatie conform een arbeidscontract, dan zal bij een ontslag wegens bedrijfseconomische redenen een ontslagvergoeding van toepassing zijn. Probleem is dat het inmiddels 5 maand terug is dat de familiezaak is gestopt en er blijkbaar niet direct juridisch advies is ingewonnen. Te traag reageren kan verjaring betekenen. Laat u door een advocaat informeren omtrent de slagingskansen hieromtrent.

Michael, 15-08-2014 14:39 #2
Mijn vraag:

Ben op 23 september een contract aan gegaan bij een leer/werk bedrijf voor de duur van 2 jaar, nu is het zo dat mijn werkgever geen leerbedrijf kan vinden en mij heb toegegeven het contract te beeindigen met ingang van 18 augustus 2014. Mijn contract loopt tot 23 september 2015! Hij bied mij een ontslagvergoeding, waar ik het totaal niet mee eens ben, ben beschrikbaar voor werk. Wat zijn mijn rechten en plichten, iemand informatie Reactie infoteur, 16-08-2014
Volgens het aangegane contract heb je recht op werk tot september 2015. Wil de werkgever je ontslaan dan betreft het contractbreuk en heb jij recht op een gedegen ontslagvergoeding. Jij bent het er niet mee eens en bent beschikbaar om te werken. Ga dus gewoon weer aan het werk en biedt jouw diensten aan. Schakel ook een advocaat in omdat je werkgever zeker moeilijk gaat doen. Omdat de werkgever je niet meer wil zal jouw doel nu zijn om een hoge ontslagvergoeding te bereiken.

B. Sales, 13-01-2013 19:06 #1
Heup versleten, ziek gemeld 25-11-2011, werk sindsdien 100% aangepast. 1e jaar 100%, nu krijg ik 80% terwijl ik 100% werk, kan dat? Werkgever wilde een regeling treffen, maar als ik met een advocaat kom, wordt hij de laan uitgestuurd, waarom?
Willen ze van mij af, ben 63 jaar. met vrg groet Reactie infoteur, 14-01-2013
Zo te lezen bent u werkzaam binnen een herintredingstraject waartoe u nu volledig aan het werk bent. Dat houdt in dat de werkgever erin is geslaagd om passend werk voor u te vinden. Toch zal het loon moeten zijn naar verhouding van het eerder ontvangen loon voordat u ziek bent geworden, mits u niet contractueel akkoord bent gegaan met minder loon. De eerste twee jaar heeft de werkgever altijd de verplichting om het loon bij ziekte voor 70% door te betalen. Dit is nu niet op u van toepassing omdat u gewoon uw uren maakt. Gezien uw leeftijd vermoedt ik dat u een hoge kostenpost bent voor de werkgever, en daarom zal men een regeling willen treffen. Ongeacht wat er voor regeling wordt aangeboden is het altijd verstandig om een advocaat in te schakelen. U kunt niet worden ontslagen omdat u aangepast werk moet doen. Ga altijd eerst te rade bij een advocaat voordat u verdere stappen onderneemt. Zorg ervoor dat uw werkgever niet weet dat u met een advocaat praat, om eerst voor uzelf alles op een rijtje te zetten. De werkgever kan niet eisen dat u geen advocaat te rade gaat. Het is eerder in uw eigen belang om juist wel juridisch advies te hebben wat u het beste kunt doen.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 23-03-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Special: Ontslagen
Reacties: 3
Schrijf mee!