InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Welke stappen bij ontslag moet je voor jouw rechten nemen?

Welke stappen bij ontslag moet je voor jouw rechten nemen?

Welke stappen bij ontslag moet je voor jouw rechten nemen? Gaat het slecht met het land of specifieke branch dan is de kans groot dat mensen wegens bedrijfseconomische redenen op straat worden gezet. Dit kan jou ook overkomen doordat jouw werkgever wegens de slechte resultaten moet gaan reorganiseren. Dit kan leiden tot her- of overplaatsing, heropleiding en potentieel ook ontslag. Waar moet je rekening mee houden als je wordt ontslagen en welke stappen bij ontslag moet je doorlopen om jouw ontslagrechten te beschermen?

Stappen bij ontslag

Aanleiding van het ontslag

Conform de wet zijn er een beperkt aantal redenen, waarom een arbeidscontract kan worden ontbonden. Normaal wordt er onderscheid gemaakt tussen de volgende ontslagredenen:
  • ontslag met wederzijds instemmen. Vaak is hier sprake van een door de werknemer genomen ontslag binnen de wettelijke opzegtermijn, waarmee de werkgever slechts kan instemmen;
  • ontslag van rechtswege: het arbeidscontract is aangegaan voor een bepaalde periode danwel een bepaalde doelstelling is behaald. Is dat bereikt dan kan het arbeidscontract worden ontbonden;
  • ontslag op staande voet. De werknemer heeft iets onvergeeflijk of ongepast gedaan, waardoor deze direct naar huis wordt gestuurd. Dit is ook wel de meest ingrijpende vorm van ontslag, omdat men geen recht meer heeft op de WW;
  • ontslag wegens bedrijfseconomische redenen. Het bedrijf laat slechte cijfers zien. Om een faillissement te voorkomen dient er te worden gereorganiseerd met ontslagen als onderdeel van het pakket.

Het beëindigingsovereenkomst

Zodra je krijgt te horen dat je wordt ontslagen dan krijg je te maken met het beëindigingscontract. Dit document vormt de basis, waarmee het arbeidscontract wordt ontbonden. Omdat er sprake is van een ontslag wegens bedrijfseconomische redenen pleegt de werkgever contractbreuk. Dat moet worden gecompenseerd met een ontslagvergoeding. Die vergoeding wordt vaak bepaald middels het laatst verdiende loon te vermenigvuldigen met het aantal werkjaren en een correctiefactor voor de leeftijd. Het vormt het punt om je over te halen om te vertrekken. Maar teken dan niet meteen, één en ander dient uiteraard correct op papier staan. Laat daartoe het ontbindingscontract controleren.

Laten checken of juridische stappen bij ontslag

Het is in het belang van jezelf om het document te laten controleren bij een advocaat. De werkgever wil je niet meer en dus komen jouw belangen niet overeen met die van de werkgever. Er wordt gecontroleerd of de ontslagreden correct is omschreven en of de ontslagvergoeding akkoord is. Daarnaast dient er rekening te worden gehouden met de wettelijke opzegtermijn. Ben je namelijk al langdurig werkzaam bij een onderneming dan kun je tot op vier maanden opzegtermijn hebben. Dit wordt gerekend vanaf de eerste van de volgende maand na het aanzeggen van het ontslag. Verder mag het concurrentie beding niet zijn opgelegd, omdat daarmee jouw belangen in het geding komen. Is één en ander goed bevonden door de advocaat dan kun je in principe akkoord gaan met het ontslag. Vaak wordt er bij collectief ontslag binnen een sociaal plan de mogelijkheid gegeven voor compensatie van deze kosten.

Aanvraag WW

Zodra het arbeidscontract is ontbonden kun je naar het UWV stappen om op basis van het beëindigingscontract in aanmerking te komen voor een uitkering. De WW bedraagt 75% van je laatst verdiende loon voor twee maand en daarna 70%. Oftewel je gaat er toch wel aanzienlijk op achteruit. Ter compensatie van de uitkering dien je ook een inspanning te verrichten wegens de sollicitatieplicht. Iedere week moet je een activiteit hebben gedaan. Daarnaast kun je overwegen om een opleiding te volgen, zodat je jezelf mogelijk beter kunt positioneren binnen de arbeidsmarkt.

Opleidingen en cursussen

Om aanvullend positief te kunnen scoren kun je overwegen om een opleiding of cursus te volgen, zodat jij betere kansen krijgt. Dit kan een cursus aangaande solliciteren zijn, maar kan ook een verbreding van je algehele kennis zijn. Op die manier kun je op een constructieve manier aan je toekomst werken.

Heldere sollicitatiebrief, CV en EVC

Het UWV zal je in de beginfase enige adviezen geven aangaande hoe je effectief met bedrijven kunt communiceren om zo jouw kansen te vergroten. Daartoe moet je:
  • een sollicitatiebrief hebben: hoe stel je een goede overtuigende brief op waarmee je de aandacht van een nieuwe werkgever kunt trekken;
  • een curriculum vitae oftewel je CV waarin helder is omschreven wat je opleidingen en werkervaring zijn;
  • een eerder verworven competenties certificaat. Dit kan handig zijn om naast voorgaande CV overige aspecten binnen je werkende bestaan maar ook binnen je privé leven aanvullend te benadrukken. Het geeft een beter beeld van jouw capaciteiten.
Door een juiste combinatie van voorgaande documenten tijdens het solliciteren te laten zien kun je jezelf beter op de arbeidsmarkt positioneren.

Netwerk building

Een manier om beter onder de aandacht te komen is door aan je netwerk te werken. Dat houdt in dat je bekenden en kennissen kunt benaderen omtrent eventuele mogelijkheden aangaande een baan. Zij kennen ook weer iemand zodat je via-via een geschikte baan tegenkomt. Des te groter je netwerk is des te meer kans heb je om feitelijk een interessante baan op jouw niveau te vinden. Begin aan je netwerk reeds tijdens je werkende bestaan, zodat je mogelijk snel nieuw werk vindt.

Sollicitatiegesprek

Word je uitgenodigd voor een gesprek bereid je dan goed voor. Zie er altijd goed en netjes uit. Lees van tevoren aandachtig de stukken en website van het bedrijf door en verdiep je in de functie. Bereid vragen voor en denk na over wat men aan je gaat vragen. Het is van belang om daadkrachtig en overtuigend over te komen, zodat jij die baan binnensleept. Kom ook overtuigend over door voor je sollicitatiegesprek alles tot in de puntjes voor te bereiden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Werknemer ontslaanWerknemer ontslaanEen werknemer ontslaan kan op verschillende manieren, namelijk met wederzijds goedvinden, ontslag via UWV en ontbinding…
Wat te doen bij ontslag?Wat te doen bij ontslag?De werknemer wordt beschermd tegen de werkgever. Hierdoor kan de werkgever een werknemer niet zomaar ontslaan. Er zijn e…
Een ontslagvergoedingEen ontslagvergoedingJe wordt ontslagen en, terecht of onterecht, wil je een vergoeding hiervoor. Een gouden handdruk! Is een vergoeding na o…
Gouden handdruk of ontslagvergoedingGouden handdruk of ontslagvergoedingGouden handdruk, ontslagvergoeding, ontslag, op staande voet. Een gouden handdruk wordt ook wel een ontslagvergoeding ge…
De gouden handdruk of de ontslagvergoedingDe gouden handdruk of de ontslagvergoedingDe ontslagvergoeding of gouden handdruk is een soort van afkoopsom welke de werknemer de werkgever geeft bij een ontslag…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Welke stappen bij ontslag moet je voor jouw rechten nemen?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 18-10-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Special: Ontslagen
Schrijf mee!