InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > De Voice-over is een stemartiest

De Voice-over is een stemartiest

De Voice-over is een stemartiest Eddy Murphy (Shrek) en Tom Hanks (Toy Story) zijn bekende acteurs die hun stem geleend hebben aan tekenfilms. Heb je een goede stem of een bijzondere stem? Vind je acteren leuk? Ben je creatief en heb je oog voor details? Zou je in de voetsporen willen treden van bekende acteurs als Robin Williams en Cameron Diaz dan is het beroep van voice-over of stemacteur misschien wel iets voor jou.

Wat is het verschil tussen een voice-over en een stemacteur?

Er bestaan verschillende benamingen voor een stemartiest. Een voice-over is iemand die een tekst inspreekt bij commercials, een intro bij een film, bij documentaires, bij radio en televisieprogramma’s of andere multimediaproducties als bedrijfsfilms. Denk echter ook het gebruik bij voice response systemen van telefooncentrales en autonavigatie systemen. Een andere benaming die veel wordt gebruikt is de commentaarstem. Een stemacteur spreekt stemmen in voor films of tekenfilms. Hij acteert hier als het ware met zijn stem. De verschillen in werk zijn echter niet groot en daarom wordt dit onderscheid niet meer gemaakt. Stemacteur is nu de meest gebruikte benaming voor beide varianten van het werk.

Belangrijkste kenmerken van een voice-over

Een voice-over moet beschikken over een goede stem of een bijzondere stem. Een goede stem houdt in dat de stemacteur op verschillende toonhoogtes kan spreken. Een bijzondere stem is handig als je stemmen van speciale karakters in tekenfilms moet inspreken. Belangrijke eigenschappen van een voice-over zijn creativiteit, vernieuwend zijn en precies (heeft oog voor details).

Tips voor een beginnend voice-over

  • Luisteren naar en leren van bekende stemacteurs. Vaak worden bekende acteurs gevraagd voor het inspreken van rollen in tekenfilms. Let daarbij op hoe ze hun teksten inspreken. Wat voor toonhoogtes gebruiken ze. Herken je een bepaald ritme of intonatie. Wat spreekt je aan of vind je saai. Probeer daar van te leren. Probeer er achter te komen wat de sterke kanten van je stem zijn. Dat helpt je om erachter te komen wat voor soort voice-over je wilt of kunt zijn.
  • Veel oefenen! Lees zelf teksten in en neem ze op. Op het internet is wel freeware te vinden. Wees kritisch bij het afluisteren. Waar valt wat te verbeteren. Wat daarbij zou kunnen helpen is een coach. Deze zou je ook voor een paar lessen kunnen inhuren. Neem daar voor contact op met een stemmenbureau of stemmenbank.
  • Wil je echt verder dan zul je een demo van jezelf moeten hebben. Die zou je thuis met eigen opnamesoftware kunnen maken maar beter is het om deze in een professionele studio op te nemen. Daar weten ze precies wat wel en niet werkt. Denk vooraf goed na welke tekst je kiest om in te spreken. Het moet natuurlijk wel een zijn die bij jou passen.

Naar het stemmenbureau of stemmenbank

Natuurlijk kun je als zzp-er aan de slag maar het is verstandiger eerst via een bureau ervaring in het vak op te doen. Dus heb je genoeg zelfvertrouwen en heb je een goede demo dan is het tijd om je in te schrijven bij een stemmenbureau of stemmenbank.
© 2012 - 2017 Heinchess, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe word ik stemacteur?Hoe word ik stemacteur?Misschien ben je al bekend met het begrip stemacteur? Dit zijn mensen die hun stem inzetten voor bijvoorbeeld het inspre…
The Voice of Holland 2013 - Seizoen 4 - Real LifeThe Voice of Holland 2013 - Seizoen 4 - Real LifeNaast de reguliere uitzendingen van The Voice of Holland zijn er ook de real life afleveringen en de singing sunday afle…
Wat is Google VoiceWat is Google VoiceGoogle breidt zijn diensten steeds verder uit. Op internet is Google al onmisbaar. Nu lijkt ook de telefonie en spraakhe…
AV Voice Changer: Uw eigen stem veranderenAV Voice Changer: Uw eigen stem veranderenMet Voice Changer kunt u uw eigen stem vervormen en laten klinken als die van een ander. Naast de vele hilarische mogeli…
Iris Kroes: The voice of Holland 2012 winnaresOp vrijdagavond 20 januari 2012 is Iris Kroes uit Drachten (Friesland) uitgeroepen tot winnares van The voice of Holland…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia (Nederlandse en Engelse versie)

Reageer op het artikel "De Voice-over is een stemartiest"

Reacties

Lotte den Ouden, 18-07-2017 21:26 #2
Ik heb dit altijd al interessant en leuk gevonden toen ik er meer over ging bekijken bleek het nog veel leuker te zijn dan ik had verwacht… Ik ben 14 jaar oud en heb een vrij hoge kinderachtige stem. Ik heb dit altijd van kleins af aan leuk gevonden in de hoop dat ik dit ooit ook echt zou kunnen doen.
Lotte

Wilma, 26-01-2017 00:08 #1
Op internet vond ik de stemmenbureaus Voicebooking en Voicecowboys. Zijn dat goede bureaus om je in te schrijven? Reactie infoteur, 26-01-2017
Ha,

Ik vond het leuk om een stukje te schrijven over stemacteurs.
Maar ik durf geen advies te geven over al dan niet inschrijven.
Je zou een lijst kunnen maken van punten die voor jou belangrijk zijn.
En dan kijken welke daar het beste uitkomt. Kan ook best zijn dat ze dan beide ok zijn.

Infoteur: Heinchess
Laatste update: 21-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Reacties: 2
Schrijf mee!