De grootste fout die je als werknemer op het werk kunt maken
Alleen degene die niets uitvoert op z'n werk maakt nooit fouten. Iedereen die zich wel inzet voor z'n job, en verplichtingen nakomt maakt onvermijdelijk fouten. En daarom is een fout maken eerder een pluspunt dan een schande. Geef wel gelijk ruiterlijk toe wat er is misgelopen door jouw schuld, dan ben je er maar gelijk van af. Anders hou je angst dat die fout op een gegeven moment toch uitkomt, en krijg je van chef of collega het terechte verwijt dat je geen open kaart speelt. En dat is natuurlijk wel slecht voor je reputatie.
Op de werkvloer vallen spaanders
Waar gehakt wordt vallen spaanders. Fouten maken op ons werk doen we allemaal van tijd tot tijd. Gelukkig maar, want iemand die nooit steken laat vallen, voert weinig uit. Het is heel simpel: Alleen als je de bal niet schiet zal hij niet de verkeerde kant op kunnen gaan. Je hebt uiteraard vergissingen, fouten en grote stommiteiten. Dat laatste moet je ook onder hoge werkdruk zien te voorkomen.
Direct toegeven
Gelijk de angel eruit halen en zo snel mogelijk vertellen wat er is mis gegaan, door jouw schuld of onder jouw verantwoordelijkheid, is meestal de beste remedie tegen een gemaakte fout. Je leidinggevende zal het vervelend vinden, maar het respecteren dat je het snel aan het licht brengt. In vroeg stadium zijn de gevolgen van de fout ook vaak minder. Bovendien kun je als je te lang wacht met het opbiechten van de fout, op een gegeven moment ook niet meer terug. Want met het bewust veel te laat toegeven is er eigenlijk opnieuw een fout gemaakt door je. Namelijk fout gedrag.
Je chef heeft ook een manager
Vergeet niet dat jouw chef ook een meerdere heeft en dat hij/zij bij een verstrekkende fout van jou, ook niet graag onverwachts op het matje wil worden geroepen bij zijn superieuren. Die hem er dan mee confronteren dat onder zijn verantwoordelijkheid een ernstige misser is veroorzaakt waar het bedrijf grote schade door leidt. "Heeft hij zijn mensen soms niet in de hand?!" Geef dus ook je chef de kans de door jouw gemaakt ernstige misser bijtijds te melden bij zijn chef, zodat ook hij geen gezichtsverlies lijdt.
Strategie
Welke stappen kunnen we nemen indien we een blunder hebben gemaakt:
- We beginnen met de fout te erkennen, dan hebben we het ergste maar gelijk gehad. Brand jezelf echter niet onnodig af. Je bent een harde werker en door de tijdsdruk ging je in de fout (bijvoorbeeld).
- Schuif de schuld nooit in de schoenen van een ander. Is de fout toch gemaakt door bijv. een uitzendkracht die onder jouw verantwoordelijkheid valt, dan zeg je hoe het zit, maar die uitzendkracht is misschien niet goed geïnstrueerd.
- Uiteraard laat je wel merken dat je de fout betreurt, ondanks het feit dat het gebeuren misschien onvermijdelijk was. Laat weten dat je er van geleerd hebt, en dat je maatregelen gaat nemen die dergelijke missers in de toekomst zullen voorkomen. En geef aan dat je de schade van de recente fout zoveel mogelijk zal voorkomen, door de nodige stappen te ondernemen.
- Nadat je de biecht hebt afgelegd en het ergste dus achter de rug is, ga je natuurlijk voor jezelf ook nog eens de hele gang van zaken analyseren. Als er een collega in het spel is die weliswaar niet persoonlijk de fout heeft gemaakt maar die toch wel oplettender had mogen zijn, of misschien anderszins een steek heeft laten vallen, dan spreek je hem er op vriendelijke manier op aan. En je laat weten dat je de volledige schuld voor het gebeuren op je hebt genomen, maar of hij voortaan wel wat alerter te werk wil gaan.
Er moeten mensen in je bedrijf uit, en je maakt een ernstige blunder
Nood breekt wetten. Indien je positie toch al op het spel staat, en de door jouw gemaakte fout de situatie er niet beter voor je op maakt, zullen wellicht andere overwegingen een rol gaan spelen. Maar ook dan geldt dat als de fout op een gegeven moment alsnog aan het licht komt je een dubbel probleem hebt.
Lees verder