Valkuilen op eerste dag bij nieuwe baan en werkgever

Valkuilen op eerste dag bij nieuwe baan en werkgever De eerste werkdagen bij je nieuwe werkgever kent enkele ongeschreven wetten en regels die je moet naleven, wil je geen verkeerde indruk maken. Stel je als nieuwe werknemer bescheiden en collegiaal op, en doe vooral niet alsof je alles al weet. Trap de eerste dagen niet in die typische valkuilen. Dat je enigszins nerveus bent is normaal. Ga er vanuit dat je nieuwe collega's meestal blij zijn dat ze versterking krijgen.

Aandachtspunten in eerste week bij werkgever

De begindagen zijn belangrijk omdat je de eerste indruk over jezelf geeft aan collega’s en superieuren. Logisch dus dat iedereen vooral de eerste dag gespannen en zenuwachtig is, temeer daar je vaak geen idee hebt wat je allemaal zult aantreffen. Kun je het werk wel aan en snap je de dingen die men je gaat uitleggen? Bedenk echter dat je nieuwe collega’s vaak blij zijn dat ze versterking krijgen, en dat ze best begrijpen dat wat voor hen routine is, voor een nieuwkomer onwennig kan zijn. Men is best bereid de dingen twee keer of meer uit te leggen.

Hou je in het begin koest

De grootste fout die je in je nieuwe betrekking kunt maken is om al na enkele dagen/weken op- en aanmerkingen te hebben op de gang van zaken in het bedrijf, de organisatiestructuur, de wijze van werken enz. Stel je bescheiden op, vraag veel naar het hoe en waarom, maar stel geen kritische vragen. Zelfs niet indien je 100% overtuigd bent van je gelijk. Het komt namelijk enigszins arrogant over om in zo’n vroeg stadium betweterig te gaan doen. Bovendien zul je niet de eerste zijn, die achteraf vast moet stellen dat de vroege kritiek toch misplaatst was.

Waarom heb jij de baan gekregen

Vermoedelijk zal men er zelf wel mee komen waarom jij uit meerdere sollicitanten bent gekozen, maar je kunt ook vragen waarom men het in je ziet zitten. Je wilt immers graag zoveel mogelijk aan de verwachtingen voldoen. Informeer dan gelijk wat de reden is dat de vacature is ontstaan. Is het een geheel nieuwe functie of heb je een voorganger die misschien promotie heeft gemaakt, of is die bij het bedrijf vertrokken etc. Wat waren de sterke punten en resultaten van je voorganger, waarvan men graag ziet dat jij die voortzet.

Stel belangstelling in het bedrijf

Natuurlijk wil je veel weten over je nieuwe functie en ben je belangstellend naar collega’s, maar vergeet af en toe ook niet te informeren naar bijv. de geschiedenis van het bedrijf. Wanneer is het opgericht en door wie. Wie zijn de eigenaren, zijn er reorganisaties geweest of fusies? Op welk marktsegment richt men zich, wie is de doelgroep en welke sterke punten kent het bedrijf om die doelgroep te bedienen. Wat zijn de toekomstplannen verder: Wil men groeien, consolideren of aansluiting bij een ander bedrijf zoeken. Enz enz. Dat hoeft natuurlijk niet allemaal per sé de eerste dag, maar mag ook enkele dagen/weken later.

Maak notities

Als iemand je iets uitlegt komt het respectvol over als je daarvan af en toe notities maakt, en bovendien hoef je daardoor misschien niet twee keer het zelfde te vragen. Maak je die notities niet op papier maar op je mobiel, vertel dan dat je notities maakt, zodat niet de indruk ontstaat dat je op je mobiel ondertussen met andere dingen bezig bent.

Werktijden

Wees erop attent dat de tijdstippen waarop je komt en vertrekt nauwlettend in de gaten worden gehouden. Niet alleen door je chef maar ook door je naaste collega’s. Kom de eerste weken ruimschoots op tijd en laat niet gelijk om vijf uur de dingen uit je handen vallen. Want als je dat al de eerste weken durft, zal dat gedrag in de toekomst alleen nog maar erger worden zal de terechte conclusie van je omgeving zijn.

Kleding

Conformeer je aan de kledingcode op je werk. Doe het voor de zekerheid maar zo netjes mogelijk, zeker als je een representatieve functie hebt. Als iedere man nog een stropdas draagt, ga dan niet zonder, tenzij je nog maar 18 jaar bent en de rest van je collega’s veel ouder.

Smartphone

In grotere organisaties wordt het steeds meer gebruikelijk dat zakelijke gesprekken via de mobiele telefoon gaan i.p.v. via de aloude vaste telefoonlijn. Maar wees er vooral in het begin voorzichtig mee om tijdens werktijd via je mobiel privégesprekken te voeren, want dat kan irritatie veroorzaken. Leg je mobiel niet opzichtig op je bureau, en zet ook het geluid en het getril van allerlei apps uit.

Computer en privédoeleinden

Niet echt slim om gelijk de eerste dagen voortdurend privé te internetten, met Facebook bezig te zijn, als je even niets te doen hebt. Verdiep je liever in wat zakelijke dossiers of vakliteratuur, want dat komt een stuk gemotiveerder over.

Praten over collega’s

Als collega’s of chef tegen je beginnen te praten over de vermeende tekortkomingen van andere collega’s (roddelen dus) reageer je daar neutraal op door het aan te horen en er kennis van te nemen. Maar je gaat niet meeroddelen over personen die je amper kent.

Ben je een concurrent van je collega’s

Probeer zonodig subtiel te achterhalen of er collega’s in je directe omgeving zijn, die eigenlijk op jouw functie hadden gesolliciteerd. Je kunt het natuurlijk ook een keer rechtstreeks onder vier ogen aan je chef vragen of er van een dergelijke situatie sprake is. Het is handig als je dat weet. Met dergelijke collega’s ga je normaal vriendelijk en tactvol om, maar je hoeft je tegenover hen uiteraard niet te verontschuldigen.

Wees geen concurrent van een jongere chef

Als er er een (groot) leeftijdsverschil met een jongere manager is en je hebt veel vakkennis en ervaring, straal dan niet uit dat je alles (beter) weet. Geef je meerdere het gevoel dat hij/zij niet bang hoeft te zijn voor jouw ervaring, maar dat je hem er juist mee gaat ondersteunen, dus dat je leidinggevende op jou kan rekenen. Neem dus zijn/haar zorgen weg over het lastige leeftijdsverschil en erken je chef. Dat zal hij/zij zeker waarderen!

Veel succes de komende 25 jaar

Lees verder

© 2009 - 2024 Robbie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Stappen in een sollicitatieprocedureStappen in een sollicitatieprocedureBinnen een sollicitatieprocedure worden een aantal stappen doorlopen tot het moment dat u de baan krijgt, of tot u een a…
Andere baan: Voordelen van wisselen van werkAndere baan: Voordelen van wisselen van werkEen andere baan brengt veel veranderingen met zich mee en is daarmee vaak een behoorlijk stap. Maar ander werk heeft ook…
Zelf ontslag genomen, wat zijn uw rechten?Zelf ontslag genomen, wat zijn uw rechten?Werknemers die zelf ontslag hebben genomen, hebben normaal gesproken geen recht op een WW-uitkering. Toch zijn er een pa…
Een andere baan zoeken op hogere leeftijdEen andere baan zoeken op hogere leeftijdOudere werknemers hebben vaak moeite om een andere baan te vinden. In bepaalde situaties moeten ze toch een andere funct…

Voorspelling burnout: risicofactorenVoorspelling burnout: risicofactorenVeeleisende aspecten op het werk leiden tot een constante overbelasting en op lange termijn tot overspannenheid, chronis…
Netwerken vergroot de kans op een baanNetwerken vergroot de kans op een baanEen nadeel van het solliciteren op een vacature is, dat u één van de vele kandidaten bent. De werkgever heeft zoveel keu…
Robbie (588 artikelen)
Laatste update: 21-10-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.