Valkuilen op eerste dag bij nieuwe baan en werkgever
De eerste werkdagen bij je nieuwe werkgever kent enkele ongeschreven wetten en regels die je moet naleven, wil je geen verkeerde indruk maken. Stel je als nieuwe werknemer bescheiden en collegiaal op, en doe vooral niet alsof je alles al weet. Trap de eerste dagen niet in die typische valkuilen. Dat je enigszins nerveus bent is normaal. Ga er vanuit dat je nieuwe collega's meestal blij zijn dat ze versterking krijgen.
Aandachtspunten in eerste week bij werkgever
De begindagen zijn belangrijk omdat je de eerste indruk over jezelf geeft aan collega’s en superieuren. Logisch dus dat iedereen vooral de eerste dag gespannen en zenuwachtig is, temeer daar je vaak geen idee hebt wat je allemaal zult aantreffen. Kun je het werk wel aan en snap je de dingen die men je gaat uitleggen? Bedenk echter dat je nieuwe collega’s vaak blij zijn dat ze versterking krijgen, en dat ze best begrijpen dat wat voor hen routine is, voor een nieuwkomer onwennig kan zijn. Men is best bereid de dingen twee keer of meer uit te leggen.
Hou je in het begin koest
De grootste fout die je in je nieuwe betrekking kunt maken is om al na enkele dagen/weken op- en aanmerkingen te hebben op de gang van zaken in het bedrijf, de organisatiestructuur, de wijze van werken enz. Stel je bescheiden op, vraag veel naar het hoe en waarom, maar stel geen kritische vragen. Zelfs niet indien je 100% overtuigd bent van je gelijk. Het komt namelijk enigszins arrogant over om in zo’n vroeg stadium betweterig te gaan doen. Bovendien zul je niet de eerste zijn, die achteraf vast moet stellen dat de vroege kritiek toch misplaatst was.
Waarom heb jij de baan gekregen
Vermoedelijk zal men er zelf wel mee komen waarom jij uit meerdere sollicitanten bent gekozen, maar je kunt ook vragen waarom men het in je ziet zitten. Je wilt immers graag zoveel mogelijk aan de verwachtingen voldoen. Informeer dan gelijk wat de reden is dat de vacature is ontstaan. Is het een geheel nieuwe functie of heb je een voorganger die misschien promotie heeft gemaakt, of is die bij het bedrijf vertrokken etc. Wat waren de sterke punten en resultaten van je voorganger, waarvan men graag ziet dat jij die voortzet.
Stel belangstelling in het bedrijf
Natuurlijk wil je veel weten over je nieuwe functie en ben je belangstellend naar collega’s, maar vergeet af en toe ook niet te informeren naar bijv. de geschiedenis van het bedrijf. Wanneer is het opgericht en door wie. Wie zijn de eigenaren, zijn er reorganisaties geweest of fusies? Op welk marktsegment richt men zich, wie is de doelgroep en welke sterke punten kent het bedrijf om die doelgroep te bedienen. Wat zijn de toekomstplannen verder: Wil men groeien, consolideren of aansluiting bij een ander bedrijf zoeken. Enz enz. Dat hoeft natuurlijk niet allemaal per sé de eerste dag, maar mag ook enkele dagen/weken later.
Maak notities
Als iemand je iets uitlegt komt het respectvol over als je daarvan af en toe notities maakt, en bovendien hoef je daardoor misschien niet twee keer het zelfde te vragen. Maak je die notities niet op papier maar op je mobiel, vertel dan dat je notities maakt, zodat niet de indruk ontstaat dat je op je mobiel ondertussen met andere dingen bezig bent.
Werktijden
Wees erop attent dat de tijdstippen waarop je komt en vertrekt nauwlettend in de gaten worden gehouden. Niet alleen door je chef maar ook door je naaste collega’s. Kom de eerste weken ruimschoots op tijd en laat niet gelijk om vijf uur de dingen uit je handen vallen. Want als je dat al de eerste weken durft, zal dat gedrag in de toekomst alleen nog maar erger worden zal de terechte conclusie van je omgeving zijn.
Kleding
Conformeer je aan de kledingcode op je werk. Doe het voor de zekerheid maar zo netjes mogelijk, zeker als je een representatieve functie hebt. Als iedere man nog een stropdas draagt, ga dan niet zonder, tenzij je nog maar 18 jaar bent en de rest van je collega’s veel ouder.
Smartphone
In grotere organisaties wordt het steeds meer gebruikelijk dat zakelijke gesprekken via de mobiele telefoon gaan i.p.v. via de aloude vaste telefoonlijn. Maar wees er vooral in het begin voorzichtig mee om tijdens werktijd via je mobiel privégesprekken te voeren, want dat kan irritatie veroorzaken. Leg je mobiel niet opzichtig op je bureau, en zet ook het geluid en het getril van allerlei apps uit.
Computer en privédoeleinden
Niet echt slim om gelijk de eerste dagen voortdurend privé te internetten, met Facebook bezig te zijn, als je even niets te doen hebt. Verdiep je liever in wat zakelijke dossiers of vakliteratuur, want dat komt een stuk gemotiveerder over.
Praten over collega’s
Als collega’s of chef tegen je beginnen te praten over de vermeende tekortkomingen van andere collega’s (roddelen dus) reageer je daar neutraal op door het aan te horen en er kennis van te nemen. Maar je gaat niet meeroddelen over personen die je amper kent.
Ben je een concurrent van je collega’s
Probeer zonodig subtiel te achterhalen of er collega’s in je directe omgeving zijn, die eigenlijk op jouw functie hadden gesolliciteerd. Je kunt het natuurlijk ook een keer rechtstreeks onder vier ogen aan je chef vragen of er van een dergelijke situatie sprake is. Het is handig als je dat weet. Met dergelijke collega’s ga je normaal vriendelijk en tactvol om, maar je hoeft je tegenover hen uiteraard niet te verontschuldigen.
Wees geen concurrent van een jongere chef
Als er er een (groot) leeftijdsverschil met een jongere manager is en je hebt veel vakkennis en ervaring, straal dan niet uit dat je alles (beter) weet. Geef je meerdere het gevoel dat hij/zij niet bang hoeft te zijn voor jouw ervaring, maar dat je hem er juist mee gaat ondersteunen, dus dat je leidinggevende op jou kan rekenen. Neem dus zijn/haar zorgen weg over het lastige leeftijdsverschil en erken je chef. Dat zal hij/zij zeker waarderen!
Veel succes de komende 25 jaar
Lees verder