InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Ramadan op het werk

Ramadan op het werk

Ramadan op het werk Elk jaar zullen er moslims zijn die meedoen aan de Ramadan, een periode van vasten. Het kost voor hen veel inspanning om dan gewoon aan het werk te blijven omdat er de hele dag niet gegeten of gedronken mag worden. Dit kan leiden tot diverse klachten zoals vermoeidheid of concentratieproblemen. De werkgever of collega's kunnen de vastende collega tegemoet komen, door bijvoorbeeld deze collega minder zwaar te belasten en vaker met pauze te laten gaan.

Wat houdt Ramadan in

Ramadan is de negende maand van de islamitische maankalender. Hierbij wordt er tussen zonsopgang en zonsondergang gevast. De maand Ramandan wordt als een feestmaand gezien, een maand van tolerantie, liefdadigheid, verbroedering en bezinning. Vasten leert de mens eigenschappen zoals discipline, uithoudingsvermogen en zelfbeheersing aan te leren. Daarnaast versterkt het vasten het inlevingsvermogen van de armen. Aan het einde van de Ramadan volgt het suikerfeest die met familie en vrienden wordt gevierd.

Het vasten

Tijdens het vasten wordt er niet alleen niet gegeten en gedronken, ook roken, kwaadspreken, liegen en geslachtsgemeenschap is niet toegestaan. Zieke mensen, zwangere vrouwen en jonge kinderen en alle anderen voor wie vasten een bedreiging vormt voor de gezondheid hoeven niet te vasten. Voor zonsopgang en na zonsondergang mag er gegeten worden. Mensen die tijdens het vasten moeten werken, zullen hiervoor heel wat inspanningen moeten verrichten.

Collega’s die vasten

Als je collega’s hebt die moslim zijn, is de kans groot dat ze zullen meedoen met het vasten tijdens de Ramadan. Deze collega’s moeten tijdens het vasten gewoon aan het werk blijven. Tijdens deze periode is het erg zwaar voor hen om gewoon te werken. Vooral aan het begin van de Ramadan als het lichaam nog niet aan het vasten gewend is. Wie de hele dag niet mag eten kan daarvan klachten krijgen. Zo kunnen mensen die vasten last krijgen van: vermoeidheid, humeurigheid, stemmingswisselingen en concentratieproblemen.

Rekening houden met vastende collega
Een werkgever kan ervoor zorgen dat de vastende collega het een beetje gemakkelijker krijgt tijdens deze periode. Als de werkgever en de collega’s begrip tonen, kan het helpen om de vastende collega het gemakkelijker te maken. Het is al vrij eenvoudig om wat maatregelen te treffen op de werkvloer. Hieronder worden wat tips gegeven voor de vastende collega:

  • Vaker met pauze tijdens de Ramadan
  • Lichtere werkzaamheden geven
  • Flexibele arbeidstijden
  • Medewerkers onderling diensten laten ruilen indien van toepassing
  • Geen traktaties aanbieden
  • Vermijden zware vergaderingen
  • Geen opleiding/cursussen in deze periode

Geen wetgeving

Er is in Nederland geen wetgeving over hoe werkgevers met de Ramadan moeten omgaan. Mogelijk dat een werkgever iets kan bijdragen nu Het Nieuwe Werken wordt geïntroduceerd. Verder is het aan de werkgever en medewerkers om begrip te hebben voor de vastende collega.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Serdar A, Pixabay
  • Digitaie nieuwsbrief: office rendement dd 10-07-2012
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Ramadan op het werk"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 28-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!