InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Vakantie-uren: waar moet je op letten?

Vakantie-uren: waar moet je op letten?

Door de grote inhoud in je contract is het vaak lastig om het overzicht te houden, er is over heel veel verschillende dingen wat geregeld en vaak kan je door de bomen het bos niet meer zien. In je arbeidsovereenkomst staat als het goed is ook een artikel over je vakantie-uren, bijvoorbeeld over hoeveel vakantie-uren je hebt, wanneer of hoe je deze mag opnemen en hoe deze uren worden opgebouwd en wat er gebeurt als je de uren niet opneemt. Waar moet je op letten in je contract en wat mag wel of niet?

Wettelijk bepaald aantal uren

Wettelijk is bepaald dat je per jaar vier keer het aantal uur dat je per week werkt aan vakantie-uren krijgt. Deze uren worden de bovenwettelijke vakantie-uren genoemd.
In de wet zijn de bepalingen over vakantie-uren geregeld vanaf artikel7:634. In de arbeidsovereenkomst mag van de wettelijke bepalingen over vakantie-uren worden afgeweken, maar nooit in het nadeel van de werknemer.

Vakantiegeld

Wettelijk is ook bepaald dat je ieder jaar recht hebt op 8% van het bruto jaarsalaris als vakantiegeld. In een CAO kan hier van worden afgeweken. De werkgever is verplicht om het opgebouwde vakantiegeld minimaal één keer per jaar uit te keren.
Let op: als je ziek bent of je hebt zwangerschapsverlof loopt de opbouw van vakantiegeld gewoon door. Ook de opbouw van vakantie-uren loopt gewoon door, bij ziekte en ook bij zwangerschapsverlof.

Vakantie-uren opnemen

Vakantiedagen kun je opnemen door dit aan te vragen bij je werkgever binnen een redelijke termijn. Je werkgever moet hier in principe gewoon mee akkoord gaan, hij is verplicht om je minimaal één keer per jaar recht te geven op vakantie; dit is geregeld in art. 7: 638 lid 1.
De werkgever heeft na de aanvraag twee weken de tijd om te laten weten of hij het met de vakantie-aanvraag eens is, indien dit niet zo is moet hij dit schriftelijk aangeven. Als de werkgever niks laat horen, dan is je vakantie stilzwijgend goedgekeurd. Dit geldt alleen voor de bovenwettelijke vakantie-uren, voor extra vakantie-uren kan een andere termijn gelden.
Er zijn twee situaties waarin de werkgever niet akkoord hoeft te gaan met de aangevraagde vakantie:
  • Er is in de CAO een collectieve vakantie vastgesteld of in de arbeidsovereenkomst is de opname van de vakantie al geregeld.
  • Akkoord gaan met de gewenste vakantie levert voor de werkgever grote problemen op voor de bedrijfsvoering. Dit bekent niet dat je geen vakantie kan opnemen, de werkgever moet je alsnog de mogelijkheid geven voor opname van je vakantie op een ander moment.
Tijdens je vakantie wordt je loon ook gewoon door betaald, dit is je werkgever verplicht.
Niet opgenomen vakantie-uren vervallen na zes maanden als deze niet opgenomen of uitbetaald zijn. De termijn van zes maanden begint te lopen op 1 januari van het nieuwe jaar.

Vakantie-uren laten uitbetalen

In plaats van de vakantiedagen opnemen kan je deze ook laten uitbetalen. Ook bij het einde van een contract kun je deze altijd laten uitbetalen, omdat deze niet meegenomen kunnen worden naar de nieuwe werkgever. Tijdens de duur van het contract kunnen werkgever en werknemer elkaar over en weer niet verplichten tot uitbetaling van de vakantie-uren in plaats van opname.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Op hoeveel vakantiedagen heeft u recht?Op hoeveel vakantiedagen heeft u recht?Iedere werknemer bouwt recht op vakantiedagen op. In de wet is een minimaal aantal vastgelegd, maar de meeste werkgevers…
Op hoeveel vakantiedagen heb ik recht?Op hoeveel vakantiedagen heb ik recht?Het is in de wet vastgelegd op hoeveel vakantiedagen u recht hebt. Meer vakantiedagen toebedelen aan de werknemer is toe…
Vakantiedagen uit laten betalen kan dat?Vakantiedagen uit laten betalen kan dat?Vakantiedagen uit laten betalen, kan dat eigenlijk? Iedereen heeft recht op vakantiedagen. Maar soms blijven er nog veel…
De vakantiedagen en het vakantiegeldDe vakantiedagen en het vakantiegeldDe meeste werknemers hebben in 2016 recht op het wettelijk aantal opgebouwde vakantiedagen per jaar. Bij het opnemen van…
Hoeveel vakantiedagen & vakantiegeld per jaar?Hoeveel vakantiedagen & vakantiegeld per jaar?Werknemers in loondienst hebben recht op vakantiedagen en vakantietoeslag. Op hoeveel vakantiedagen heb je recht en hoev…
Bronnen en referenties
  • Artikel 7: 634 BW en verder.

Reageer op het artikel "Vakantie-uren: waar moet je op letten?"

Infoteur: Loes_e
Gepubliceerd: 16-10-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Special: Arbeidsovereenkomst
Schrijf mee!