InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Wet Werk&Zekerheid

Wet Werk&Zekerheid

Wet Werk&Zekerheid Op 1 januari 2015 treedt de Wet Werk&Zekerheid in werking. Hiermee veranderen er aan aantal hele belangrijke dingen in het arbeidsrecht, en hiermee een heleboel arbeidscontracten. De veranderingen gaan onder andere over de proeftijd, ontslagrecht en meer. Het is belangrijk om te weten wat de veranderingen inhouden en op welke arbeidsovereenkomsten deze van toepassing zijn. Met het ingaan van de wet veranderen de volgende punten:

Proeftijd

Bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd korter dan 6 maanden, mag er geen proeftijd meer worden bedongen. Voor de ingang van de Wet Werk&Zekerheid mag dit nog wel.

Concurrentiebeding

Bij arbeidscontracten voor bepaalde tijd mag er geen concurrentiebeding meer worden opgenomen. Vanaf 1 januari 2015 mag dit alleen nog maar als het concurrentiebeding noodzakelijk is vanwege zwaarwegende bedrijfsbelangen. Voor de ingang van de Wet Werk&Zekerheid mag in alle arbeidsovereenkomsten een concurrentiebeding worden opgenomen.

Wel of niet voorzetten arbeidsovereenkomst

Bij arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd die langer dan 6 maanden duren, moet de werkgever een maand voor het einde van het contract schriftelijk aan de werknemer aangeven of het contract voorgezet zal worden of dat het beëindigd zal worden. Deze regel geldt niet alleen voor arbeidsovereenkomsten die worden afgesloten na 1 januari 2015 maar ook voor arbeidsovereenkomsten die nu al zijn afgesloten maar die eindigen na het ingaan van de Wet Werk&Zekerheid.
Als de werkgever zich niet aan de nieuwe wet houdt en niks laat weten voor de laatste maand van de arbeidsovereenkomst ingaat, dan moet de werkgever aan de werknemer een maandsalaris uitbetalen.

Scholing

Met het ingaan van de nieuwe wet wordt de werkgever verplicht om scholing aan te bieden aan zijn werknemers. Deze verplichting zal opgenomen worden bij de andere vereisten van goed werkgeverschap. Hieruit vloeit voort dat een werknemer ook niet meer ontslagen kan worden op grond van disfunctioneren als het disfunctioneren had kunnen worden voorkomen door middel van scholing.

De ketenregeling

Met het ingaan van de nieuwe wet ontstaat er een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd als elkaar opvolgende contracten voor bepaalde tijd in totaal 24 maanden of langer duren.
Voor het ingaan van de Wet Werk&Zekerheid werd een arbeidsovereenkomst pas omgezet in een contract voor onbepaalde tijd als het totaal van de opeenvolgende contracten 36 maanden of langer was. Van deze regeling mag alleen nog maar worden afgeweken als dit noodzakelijk is vanwege de aard van de verrichte arbeid, maar ook hier zit een maximaal aantal aan van 6 contracten in 48 maanden. Voor het ingaan van de nieuwe wet is de tussenperiode waarna de opeenvolgende contracten opnieuw beginnen maximaal 3 maanden, dit wordt verlengd naar 6 maanden.
Deze regels gelden niet voor contracten die voor 1 januari zijn afgesloten en die na het ingaan van de nieuwe wet eindigen, maar alleen voor arbeidsovereenkomsten die afgesloten worden na 1 januari 2015.

Het ontslagrecht

Na het ingaan van de wet Werk&Zekerheid worden de regels om een werknemer te ontslaan strenger. Aan het ontslaan van een werknemer wegens disfunctioneren worden meer voorwaarden verbonden, namelijk:
  • De werknemer moet de kans hebben gehad om zich te verbeteren en deze kans moet aantoonbaar zijn.
  • Het disfunctioneren van de werknemer mag niet het gevolg zijn van een gebrek aan scholing
  • Ontslag wegens disfunctioneren mag alleen nog als het niet mogelijk is om de werknemer te herplaatsen in een andere functie binnen hetzelfde bedrijf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De proeftijd ofwel het proeftijdbedingDe proeftijd ofwel het proeftijdbedingWordt een sollicitant aangenomen, dan wordt meestal een proeftijd overeengekomen. Deze afspraak wordt ook wel een proeft…
PDL: Praktijkdiploma Loonadministratie in 6 maanden!PDL: Praktijkdiploma Loonadministratie in 6 maanden!Het volgen van de opleiding Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL) is een slimme zet om uw carrière een boost te geven.…
Gedwongen ontslag en sociaal planGedwongen ontslag en sociaal planDe crisis noopt steeds meer bedrijven tot reorganisatie. Gedwongen ontslag is niet altijd te vermijden. CAO en individue…
Kwalificatie van de arbeidsovereenkomstIedereen krijgt er ooit mee te maken: een arbeidsovereenkomst. Zodra men gaat werken, werkt men meestal op basis van een…
Bedingen bij de arbeidsovereenkomst: het boetebedingBedingen bij de arbeidsovereenkomst: het boetebedingWerkgever en werknemer mogen bij het sluiten van een arbeidsovereenkomst verschillende bijzondere bedingen opleggen. Bij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wet Werk&Zekerheid"

Infoteur: Loes_e
Laatste update: 09-05-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Special: Arbeidsovereenkomst
Schrijf mee!