InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Ontslagvergoeding, wat te doen met vergoeding bij ontslag?

Ontslagvergoeding, wat te doen met vergoeding bij ontslag?

Ontslagvergoeding, wat te doen met vergoeding bij ontslag? Tegenwoordig kan het iedereen overkomen: ontslag! Indien er sprake is van een ontslag wegens bedrijfseconomische redenen, dan valt het ontslag te wijten aan de werkgever en is er sprake van een breuk met de voorwaarden van het arbeidscontract. De uitgangspunten waarmee het arbeidscontract is aangegaan kunnen door de werkgever niet in stand worden gehouden, waardoor de enige optie ontslag bij reorganisatie is. Het arbeidscontract voor onbepaalde tijd wordt daardoor ontbonden middels een beëindigingsovereenkomst. Onderdeel van die ontbinding is een compensatie bij contractbreuk in de vorm van een ontslagvergoeding of gouden handdruk. Wat voor mogelijkheden heb je zoal om je ontslagvergoeding te gebruiken?

Ontslagvergoeding

Hoogte ontslagvergoeding

Gewoonlijk wordt de ontslagvergoeding bij de kantonrechter bepaald, middels de kantonrechtersformule. Deze formule is opgebouwd uit de volgende elementen:
  • hoogte ontslagvergoeding = A x B x C x D met daarin;
  • A = het aantal dienstjaren dat de werknemer werkzaam is geweest;
  • B = het bruto inkomen per maand. Is het loon in het afgelopen jaar gewijzigd dan zal het bruto inkomen over de laatste twaalf maanden worden gemiddeld;
  • C = een correctie voor de leeftijd van de ontslagen werknemer. Tot 35 jaar bedraagt deze 0,5 waarna deze per tien jaar toeneemt met 0,5 tot een maximum van 2 bij werknemers die ouder dan 55 jaar zijn;
  • D = een correctie voor ontslagreden. Voor collectief ontslag geldt meestal een factor van 1,0 behoudens als de werkgever geen verzwarende argumenten daaromtrent kan aandragen.

Lente Akkoord

Binnen het Lente Akkoord is aangegeven dat de ontslagvergoeding wordt gereduceerd tot een kwart van het maandsalaris met een maximum van 6 maanden. Ten opzichte van de oude regeling conform de kantonrechtersformule is dat uiteraard een behoorlijke verslechtering van het ontslagrecht, zondermeer voor oudere werknemers. Daarbij wordt eveneens gesteld dat de ontslagvergoeding moet worden aangewend voor heropleiding, zodat er praktisch gezien bij de nieuwe plannen geen ontslagvergoeding overblijft. Het is dan ook de vraag of deze tendens na de verkiezingen wordt overgenomen danwel of er gewijzigde plannen komen. Eén en ander kan betekenen dat het ontslagrecht op de schop gaat waardoor de ontslagvergoeding wordt verminderd.

Wat te doen?

Heb je recht op ontslagvergoeding dan kan dat aardig in de cijfers lopen. Het is dan ook de vraag voor jou om vooraf te beantwoorden wat je met het kleine kapitaal wilt gaan doen. Zondermeer voor diegene die langdurig bij de werkgever werkzaam zijn geweest en reeds een relatief hoge leeftijd hebben kan de ontslagvergoeding aanzienlijk zijn. Als het bedrag rechtstreeks op de rekening wordt gestort dan moet je daarover veel belasting betalen. Het is daarbij de vraag of je nog openstaande leningen hebt bij de keus wat ermee te doen.

Aflossen op lopende leningen

Je komt na een ontslag wegens bedrijfseconomische redenen in de WW terecht en dus heb je recht op een uitkering. Die uitkering is reeds een vermindering van je inkomen. Het is dus noodzakelijk dat je gaat besparen op al je uitgaven. Een belangrijke stap om te nemen is, dat je de ontslagvergoeding aanwendt om openstaande leningen af te lossen. Over persoonlijke leningen, doorlopende kredieten of particuliere leningen betaal je gewoonlijk relatief veel rente. Bespaar daar direct op, zodat je rentelasten per maand dalen of dat je geen rente meer hoeft te betalen. Blijft er nog een deel over van de ontslagvergoeding, danwel heb je geen lopende leningen dan kun je het volgende goed doen.

Gewoon sparen

Ga je gewoon sparen, dan komt het bedrag eerst op je betaalrekening te staan wat per saldo, betekent dat het als inkomen wordt beschouwd. De werkgever draagt dus direct een groot deel belasting af. Daarnaast geldt eveneens, dat rentevergoeding bij spaarrekeningen momenteel dramatisch laag zijn. Sparen levert dus praktisch gezien niets op. Ook de inflatie is zelfs hoger dan de rentevergoeding, oftewel over zoveel tijd sparen kun je met het geldbedrag relatief minder kopen als wanneer je dat nu doet. Sparen is op zich veilig maar levert niets op. Wat voor alternatief is er dan nog om verstandig met je kleine vermogen om te gaan?

Banksparen of lijfrente

Spaar voor later door het overgebleven bedrag van de ontslagvergoeding bruto te storten in een banksparenrekening of lijfrentepolis. Dit doe je als je het kleine vermogen momenteel niet nodig hebt, zodat je feitelijk voor later kunt sparen. De ontslagvergoeding wordt, daarbij bruto gestort in de lijfrentepolis of banksparen rekening waarover geen belasting wordt geheven. Je bespaart direct tot 42% heffingen bij schaal 3 en dat is dus een mooi begin van een aardig kapitaal op latere leeftijd. Uitgangspunt is dat het bedrag voor de lange termijn apart wordt gezet, zodat het via rente op rente stevig kan groeien. Deze aanwas van kapitaal binnen het banksparen of lijfrente is vrijgesteld van heffingen door de fiscus.

Laat jezelf informeren

Krijg je binnenkort een ontslagvergoeding dan is het van belang om vooraf na te denken wat je daarmee gaat doen. Heb je het bedrag direct nodig dan laat je het uitbetalen op je betaalrekening. Nadeel is dat je veel belasting betaalt en dat is op zich zonde. Heb je het niet nodig dan kun je sparen voor later. Middels de banksparen rekening of lijfrentepolis kun je kapitaal opbouwen voor:
  • eerder stoppen met werken voordat je met pensioen gaat;
  • minder werken in je laatste jaren van je werkende bestaan;
  • extra inkomen of vermogen naast het pensioen.

Laat je altijd informeren naar de mogelijkheden wat te doen als je een ontslagvergoeding gaat krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De gouden handdruk of de ontslagvergoedingDe gouden handdruk of de ontslagvergoedingDe ontslagvergoeding of gouden handdruk is een soort van afkoopsom welke de werknemer de werkgever geeft bij een ontslag…
Ontslagvergoeding: hoogte & belastingEen ontslagvergoeding oftewel gouden handdruk, is een financiële schadeloosstelling bij ontslag. De hoogte van de ontsla…
Banksparen met je gouden handdruk of ontslagvergoedingBanksparen is populairder dan ooit. Mensen zijn bang geworden voor koopsompolis en de lijfrente en kiezen massaal voor b…
Een ontslagvergoedingEen ontslagvergoedingJe wordt ontslagen en, terecht of onterecht, wil je een vergoeding hiervoor. Een gouden handdruk! Is een vergoeding na o…
Gouden handdruk of ontslagvergoedingGouden handdruk of ontslagvergoedingGouden handdruk, ontslagvergoeding, ontslag, op staande voet. Een gouden handdruk wordt ook wel een ontslagvergoeding ge…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kantonrechtersformule
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Banksparen
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijfrente

Reageer op het artikel "Ontslagvergoeding, wat te doen met vergoeding bij ontslag?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 10-10-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Special: Ontslagen
Schrijf mee!