InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Een ontslagvergoeding

Een ontslagvergoeding

Een ontslagvergoeding Je wordt ontslagen en, terecht of onterecht, wil je een vergoeding hiervoor. Een gouden handdruk! Is een vergoeding na ontslag mogelijk? Wat voor redenen moeten er zijn voor het betalen van een vergoeding aan de werknemer? Hoe ga ik om met een ontslag vanuit mijn werkgever?

Wat houdt een gouden handdruk in?

Een gouden handdruk komt steeds vaker voor? Veel mensen weten wel ongeveer wat zoiets betekend, maar weinigen weten echt inhoudelijk wat een gouden handdruk inhoud. Simpel gezegd betekend een gouden handdruk een ontslagvergoeding. Als je bijvoorbeeld wordt ontslagen terwijl je hier niets aan kunt doen, dan heb je vaak recht op een ontslagvergoeding. De hoogte van de ontslagvergoeding ligt wel aan een aantal belangrijke factoren. Dit wordt veelal door de rechter bepaald. Als je onterecht of niet door jouw schuld ontslagen wordt, gaat de rechter bekijken of je hiervoor in aanmerking kan komen en wat de hoogte van de vergoeding is.

Redenen voor ontslag

Bij in alle gevallen gaat ontslag samen met een geldige reden. Je mag niet zomaar ontslagen worden door je werkgever. Hiervoor gelden bepaalde regels. Je mag bijvoorbeeld niet zomaar ontslagen worden met een contract voor onbepaalde tijd. Ook mag je niet ontslagen worden als zwanger bent. Redenen die wel geldig zijn voor ontslag kunnen zijn:

Ontslag op staande voet

Ontslag op staande voet mag enkel met een dringende reden. Het gevolg van deze reden moet zodanig ernstig zijn dat van de werkgever niet meer kan worden verlangt het dienstverband voort te zetten. Redenen hiervoor kunnen zijn:
  • Werkweigering
  • Criminele handelingen (bijvoorbeeld diefstal)
  • Geweld
  • Schending van verplichtingen (bijvoorbeeld geheimhoudingsplicht)
  • Onbekwaamheid (in ernstige vorm) in het werk

Mocht u ontslagen worden op staande voet wordt er in het algemeen aangeraden om dit ontslag (terecht of niet) aan te vechten. Anders kan dit gevolgen hebben voor je WW-uitkering.

Faillissement

Als je werkgever failliet is dan is dit een legitieme reden om ontslagen te worden. Wel is het dan nog verstandig om een loonvordering in te dienen bij de curator. Wellicht dat je nog een deel van je loon kan ontvangen.

Ontslag op persoonlijke gronden

Een ontslag op persoonlijke gronden is een ruim begrip. Het heeft meestal te maken met het gedrag van de werknemer in dienst. Belangrijk is wel dat een werkgever een goed gevuld dossier moet hebben opgebouwd, anders heeft het weinig zin om een werknemer te ontslaan. Voorbeelden van ontslag op persoonlijke gronden zijn:
  • Regelmatig ziek zijn van de werknemer
  • Voldoet niet aan de functionele eisen voor het werk
  • Sprake van verwijtbaar handelen
  • Sprake van een verstoorde arbeidsverhouding

Je ontslag aanvechten

Er bestaat altijd nog zoiets als een kennelijk onredelijk ontslag. Dit kun je voorleggen bij de kantonrechter om te beoordelen. De kantonrechter beoordeeld of dit ontslag terecht is of dat er sprake is van kennelijk onredelijk ontslag. Er is mogelijk sprake van kennelijk onredelijk ontslag als:
  • er valse redenen worden aangegeven voor het ontslag
  • er geen enkele reden wordt gegeven voor het ontslag
  • het ontslag het gevolg is van werkweigering wat voortkomt uit gewetensbezwaren
  • als er geen werk kan worden gevonden voor de werknemer die arbeidsongeschikt is geworden door het werk bij de werkgever
  • er een ontslagverbod geldt
  • De gevolgen voor de werknemer groter zijn dan de werkgever

De hoogte van een gouden handdruk

Als door de rechter een goedkeuring wordt gegeven voor een gouden handdruk, is het nog niet meteen duidelijk hoeveel dat gaat worden. Dit ligt weer aan een aantal factoren. Als allereerst is je leeftijd van belang. Ten tweede is het belangrijk hoeveel jaren je als werknemer in dienst bent geweest bij de desbetreffende werkgever. De hoeveelheid aan vergoeding zal stijgen als de leeftijd en aantal jaren in dienst hoger ligt. Ook wordt er nauw gekeken door de rechter naar het jaarinkomen en de financiële situatie van de werkgever.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gouden handdruk of ontslagvergoedingGouden handdruk of ontslagvergoedingGouden handdruk, ontslagvergoeding, ontslag, op staande voet. Een gouden handdruk wordt ook wel een ontslagvergoeding ge…
Ontslagvergoeding 2013: Worden de ontslagvergoedingen lager?Ontslagvergoeding 2013: Worden de ontslagvergoedingen lager?Per 1 januari 2013 is in de begrotingsplannen van de overheid bepaald dat de ontslagvergoeding voor werknemers die hun b…
De gouden handdruk of de ontslagvergoedingDe gouden handdruk of de ontslagvergoedingDe ontslagvergoeding of gouden handdruk is een soort van afkoopsom welke de werknemer de werkgever geeft bij een ontslag…
Ontslagvergoeding: hoogte & belastingEen ontslagvergoeding oftewel gouden handdruk, is een financiële schadeloosstelling bij ontslag. De hoogte van de ontsla…
Ontslag en gouden handdrukOntslag en gouden handdrukJaarlijks krijgen velen ongewild ontslag, al dan niet met gouden handdruk. Een 'baan voor het leven' is niet meer van de…
Bronnen en referenties
  • www.degoudenhanddrukspecialist.nl
  • www.uw-gouden-handdruk.nl
  • www.goudenhanddruk.nl

Reageer op het artikel "Een ontslagvergoeding"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 14-04-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!