InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Eerder Verworven Competenties, EVC bij een sollicitatie

Eerder Verworven Competenties, EVC bij een sollicitatie

Eerder Verworven Competenties, EVC bij een sollicitatie Gaat het economisch niet goed, dan kunnen velen van ons op straat komen te staan. Je komt in de WW en bent verplicht om te gaan solliciteren, zodat je snel weer aan de slag kunt gaan. De banen liggen echter niet voor het oprapen en dus is het de vraag hoe jij jezelf kunt onderscheiden van anderen. Wat is een EVC of Eerder Verworven Competenties en waarom kan het als aanvulling op je sollicitatiebrief sneller een nieuwe baan opleveren?

EVC, Eerder Verworven Competenties bij sollicitatie

Wat is een EVC?

EVC staat voor Eerder Verworven Competenties wat als het ware overeenkomt met al jouw verworven kennis en ervaring uit het verleden. Het is een lijst opgebouwd met wat je hebt geleerd via opleidingen en cursussen, maar ook wat jouw specifieke kennis binnen je werkgebied is. Daarmee vormt het een belangrijk document, waarmee jij alle verworvenheden in aanvulling op je CV kunt aantonen. Die verworvenheden kunnen zowel gelden voor je arbeidsverleden, maar ook bepaalde levensactiviteiten en sociale aangelegenheden kunnen aanleiding zijn om in het stuk op te nemen. Daartoe dien je bewijzen aan te leveren, welke op waarde worden beoordeeld. Alle aspecten van het leven kunnen erin worden opgenomen, zodat de werkgever een helder beeld van de werkelijke capaciteiten kan vormen. Deze aanvullende competenties kunnen namelijk de doorslag geven of je een baan wel of niet krijgt.

Bronnen aanleveren

Om aan te tonen dat je bepaalde competenties hebt, moet je daartoe stukken aanleveren. Bij een opleiding is het helder dat je een diploma kunt laten zien. Maar hoe zit dit met andere verworvenheden? Vele aspecten van het gewone leven kunnen namelijk van invloed zijn op de samenstelling van Eerder Verworven Competenties.

Cursussen

Bij cursussen krijg je veelal een certificaat waarmee je kunt aantonen dat je de kennis effectief hebt opgenomen.

Referenties

Een referentie is een verklaring van een oude werkgever over de prestaties binnen jouw taken. Hoe was de kwaliteit van het werk en binnen welk tijdsbestek werd het op een professionele manier afgehandeld.

Persoonlijke gebeurtenissen

Er kunnen allemaal belangrijke gebeurtenissen voorvallen, zowel op het werk als in het sociale leven. Stel je voor dat er een brand is geweest, waarbij jij heldhaftig en zonder aarzelen mensen hebt gered. Mensen die van aanpakken houden en concrete beslissingen durven nemen zijn namelijk waardevol voor werkgevers. Daartoe kan men een oorkonde of lintje voor krijgen en zal indruk maken.

Getuigenissen van exceptioneel presteren

Het kan zijn dat je bij een bestuur of oude werkgever bepaalde doortastende ideeën hebt gehad, waardoor de organisatie effectief is verbeterd of dat er beter en sneller wordt gepresteerd. Zonder jouw inzet had dit nooit gekund. Dat houdt in dat je daartoe ook voor wordt bedankt middels een erkenning van de bijzondere verrichtingen.

Bestuursactiviteiten of personeelsvereniging

De belangen van het personeel moet goed worden vertegenwoordigd en daartoe heb je je effectief voor ingezet.

Het traject en Kenniscentrum EVC

Om een beoordeling van je competenties effectief te kunnen doen dienen alle stukken te worden aangeleverd, zodat op basis daarvan een complete levens-portfolio wordt opgesteld. Die stukken worden dan ingediend, waarna een algeheel beeld van jou wordt verkregen. Het traject voor het verkrijgen van de juiste beoordeling kan van begin tot eind drie maanden in beslag nemen. Neem contact op met het Kenniscentrum EVC omtrent hoe jij aan jouw persoonlijke certificaat komt.

Eerder Verworven Competenties Ervaringscertificaat

Ben je eenmaal beoordeeld op basis van je portfolio dan wordt het eindoordeel opgesteld. Het complete beeld van alle competenties tezamen vormt een afgebakend oordeel over hoe jij als persoon in je gewone leven maar ook tijdens je werkende bestaan hebt geprofileerd. Via opvallende gebeurtenissen, beslissingen of kennisverwerving kun je via het document je stempel duidelijk drukken bij een potentiële werkgever. Doe een kopie van het certificaat bij je sollicitatiebrief en curriculum vitae, zodat jij een gunstige beoordeling krijgt. Je kunt namelijk aantonen dat je meer in huis hebt dan slechts je opleiding en werkervaring. Jouw competenties overstijgen dan ook het totaal van alle afzonderlijke delen. Leg ook jouw ervaringen, gebeurtenissen en kennis concreet vast, zodat er een beter beeld omtrent jouw capaciteiten wordt gevormd. Zodoende nemen jouw kansen toe om sneller een baan te krijgen middels het toevoegen van een EVC.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Over competentiemanagement: Wat is een competentie?Over competentiemanagement: Wat is een competentie?Competentiemanagement is een veelgehoorde kreet, maar lang niet iedereen weet wat bedoeld wordt met de term competentie.…
Wat zijn competenties? En hoe werkt u eraan?Wat zijn competenties? En hoe werkt u eraan?U hoort tegenwoordig het woord competent vallen. Tijdens de studie wordt er voordurend naar gevraagd. Maar wat zijn nu e…
Het competentiegerichte interviewHet competentiegerichte interviewTijdens sollicitaitie gesprekken wordt er van de HRM adviseur of van de P&O medewerker steeds vaker verwacht dat zij een…
Competentiegericht onderwijsCompetentiegericht onderwijsEen van de meest gebruikte woorden in de studenten- en zakenwereld is tegenwoordig het woord ‘Competentie’. Tijdens je s…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Assiewin, Rgbstock
  • http://www.infopuntzorg.nl/werken/evc-eerder-verworven-competenties/
  • http://www.kenniscentrumevc.nl/index.php/mt-wn-ervaringscertficaat

Reageer op het artikel "Eerder Verworven Competenties, EVC bij een sollicitatie"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 28-03-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Special: Ontslagen
Schrijf mee!