InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Een vaste baan als werknemer wordt een zeldzaamheid

Een vaste baan als werknemer wordt een zeldzaamheid

Een vaste baan als werknemer wordt een zeldzaamheid Een vaste baan is nog steeds het uitgangspunt van werkzoekende mensen. De vaste banen liggen echter niet meer voor het opscheppen. Veel ondernemers zijn huiverig om nieuwe medewerkers aan te nemen en zoeken meer naar flexwerkers en uitzendkrachten. Deze kunnen zij immers meteen ontslaan als er op een bepaald moment geen werk meer voor hen is. Jarenlang was het zoeken naar een vaste baan voor de meeste mensen de manier om aan betaald werk te komen. Niet alleen dat, maar binnen een contract als werknemer had men ook het voordeel van beschermende maatregelen, zoals de uitwerkperiode, een vastgesteld aantal vakantiedagen, enzovoort. Zonder een vaste baan heeft men immers minder zekerheden. Niet iedereen vindt dat prettig.

Gewend aan een vaste baan als werknemer

Veel werknemers zijn in het verleden gewend geraakt aan een vaste baan en zoeken na hun ontslag meestal opnieuw naar een dergelijk zeker inkomen. Dat is geen wonder, want jarenlang was het zoeken naar een vaste baan een normaal streven van elke werknemer. Dat werd ook door de vakbewegingen en de overheid gepromoot. Een vaste baan geeft een werknemer immers een stuk veiligheid voor de toekomst. Hij of zij is zeker van een vast inkomen gedurende een langere periode.

De zekerheden van een vaste baan

Een vaste baan maakt het gemakkelijker om investeringen te doen, een hypotheek te nemen om een huis te kopen en plannen te maken voor de pensioenleeftijd. Ook grotere aankopen doet men sneller, dan wanneer het maandelijkse inkomen onzeker van samenstelling is. Zelfs het plannen van een gezin is gemakkelijker als men enige zekerheid heeft, want ook kinderen kosten nu eenmaal geld.

Flexibele contracten

Wie echter boven een bepaalde leeftijdsgrens is kan niet gemakkelijk meer aan een vaste baan komen. Wel kan men vaak een aanstelling krijgen voor korte tijd, voor een half jaar, of voor een jaar, waarna het contract verlengd kan worden of niet. Dat is onzeker werk. Voor mensen met verplichtingen, zoals een hypotheek, is dat niet prettig. Ook hebben oudere werknemers vaak kinderen in de puberteit, of die net willen gaan studeren en dan is het moeilijk om op financieel gebied vooruit te kijken. Wie dan een gedegen opleiding gehad heeft en goed is en veel vakkennis heeft, denkt dan al snel aan een eigen onderneming.

Schommelingen in de economie

Weinig werknemers hebben begrip voor een ondernemer die een deel van zijn werknemers moet ontslaan. Zeker niet, als ze zelf ontslag krijgen. Ondernemers zijn echter afhankelijk van de economie en van de winst die ze met hun bedrijf tegemoet kunnen zien. Dat kan momenteel heel goed zijn, maar over een paar jaar misschien wat minder. Een ondernemer is nooit zeker van de winst die het bedrijf gaat maken. Dat heeft gevolgen voor het ontslaan en aannemen van werknemers.

Salarissen zijn de grootste kostenpost

De salarissen van arbeidskrachten zijn immers de grootste kostenpost van een bedrijf en daar wordt dan ook als eerste op bezuinigd. Het levert gewoon het meeste op. Bedrijfseigenaren die niet zeker zijn van de hoogte van hun winst en van een gestage aanvoer van opdrachten, zijn heel voorzichtig in het aannemen van mensen. Ze willen immers hun bedrijf in leven houden en niet failliet gaan aan overbodige salariskosten van werknemers, waar binnen hun bedrijf niet altijd werk voor is..

Dramatisch voor de werknemer

Voor de werknemers is dat natuurlijk dramatisch. Allereerst is daar het ontslag. Is er een bedrijf in moeilijkheden, dan denkt iedereen er wel aan, maar niemand verwacht serieus dat hij of zij op straat komt te staan. De schrik komt toch meestal toch nog onverwacht, waarna het zoeken naar een andere baan begint. Wie echter alleen achter een vaste baan aanzit, komt daarbij vaak bedrogen uit. Het aantal zoekende werknemers ligt immers meestal hoger dan het aantal banen. Daarnaast is niet elke werknemer geschikt voor elke baan. Bedrijven zoeken specifiek naar mensen met diploma's en vaardigheden in bepaalde richtingen.

Detacheringsbureau of uitzendbureau

Veel mensen beginnen daarom bij een detacheringsbureau of een uitzendbureau. Wie in dienst komt bij een detacheringsbureau is nog het beste af. Daar kan de werknemer een aanstelling en een contract krijgen, waarna hij of zij uitgezonden wordt naar bedrijven.

Bij een detacheringsbureau blijft u in dienst

Als het werk bij een bepaalde opdrachtgever geëindigd is, is de werknemer echter nog steeds in dienst bij het detacheringsbureau en wordt opnieuw uitgezonden. Het detacheringsbureau probeert de werknemers vast te houden en helpt ze ook om zich verder te ontwikkelen in hun vak. Hun werknemers kunnen cursussen volgen. De detacheringsbureau leveren dan ook meestal goed opgeleide mensen, die door de bedrijven op prijs gesteld worden.

Een vaste baan vinden via een uitzendbureau is een zeldzaamheid

Vooral bij een uitzendbureau verdient u als werknemer minder dan bij een detacheringsbedrijf of via een directe aanstelling bij een bedrijf, want het uitzendbureau roomt een stuk van uw salaris af en rekent tevens een stuk salaris extra bij het bedrijf. Op die manier verdient het bureau aan twee kanten, terwijl de uitzendwerker uiteindelijk minder in zijn beurs heeft.

Geen uitwerkperiode bij een uitzendbureau

Daarnaast is er geen uitwerkperiode en kan de uitzendwerker per dag ontslagen worden. Wanneer er plotseling geen werk meer voor hem is, staat de werknemer ineens op straat. Dat is natuurlijk gemakkelijker voor het bedrijf, dat daar dan geen extra kosten aan heeft en daarom per gewerkte dag graag wat extra’s aan het uitzendbureau betaalt. Dat is immers goedkoper dan een werknemer aan te nemen en hem salaris te moeten betalen als er een periode geen of weinig werk is.

Freelancer worden of een eigen bedrijf beginnen

Wie vanwege de leeftijd of vanwege een andere reden geen werk kan krijgen bij een bedrijf, een detacheringsbureau of zelfs een uitzendbureau, doet er goed aan om zelf op zoek te gaan naar werk en niet te wachten tot hij of zij in de bijstand valt. Het is niet gemakkelijk om zelf werk te zoeken en op eigen benen te gaan staan, maar alles is beter dan het aanvragen van een bijstandsuitkering. Daar wordt niemand rijk van en bovendien is er bemoeienis van de overheid met uw uitgaven.

Eerst de kosten goed berekenen

Om uit het niets aan een eigen bedrijf te beginnen moet u alles goed voorbereiden en doorrekenen. Wees echter voorzichtig, want veel beginnende ondernemers schatten de kosten van de onderneming te laag in. Ook moet u goed nadenken over de bedragen die u voor geleverd werk van uw klanten kunt vragen. Het hele kostenplaatje moet goed doorgerekend worden. Doe dat niet in een uurtje tijd, want dan bent u er gegarandeerd een aantal vergeten. Informeer desnoods bij een familielid, vriend of kennis, waar u daarbij overal aan moet denken. Elke onderneming is echter verschillend, dus ook verschillend van kosten en mogelijkheden.

Vergeet de administratie niet

Denk ook aan de administratie, de apparatuur die u nodig hebt om te beginnen en begin het liefst met zo weinig mogelijk kosten van huis uit. Uitbreiden is immers altijd mogelijk, zodra uw bedrijf goed begint te lopen. Daarnaast moet u vanaf het begin een klantvriendelijke houding hebben, zodat u tevreden klanten krijgt en een goede mondelinge reclame daaraan overhoudt.

Verantwoordelijk voor het eigen inkomen

Voor zichzelf werken is beslist niet gemakkelijk, maar in het verleden was het altijd al zo. Ooit was iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen inkomen en onderhoud en dat van het eigen gezin. Veel mensen zijn dat ontwend door het jarenlange gemak van een vaste baan, maar die is nu eenmaal niet altijd vanzelfsprekend te verkrijgen. Vooral voor ouderen is dat moeilijk.
Gerelateerde artikelen
Uitzendbureaus voor thuiswerkUitzendbureaus voor thuiswerkThuiswerk wordt een steeds grotere branche op de banenmarkt. Tegenwoordig zijn er ook uitzendbureaus voor thuiswerkers t…
Uitzendbureaus hebben verschillende arbeidsvoorwaardenUitzendbureaus hebben verschillende arbeidsvoorwaardenUitzendbureaus hebben in Nederland grote bekendheid gekregen sedert de jaren zestig van de vorige eeuw. Veel jonge mense…
Verzekering tegen ziekteverzuimVerzekering tegen ziekteverzuimEr zijn veel werkgevers die zich niet goed bij verzekeren tegen ziekteverzuim van werknemers. In het geval dat een werkn…
Is jobhoppen verstandig voor uw carriere?Is jobhoppen verstandig voor uw carriere?Een andere baan kan zeer uitdagend zijn en uw carriere vooruit helpen, maar het kan ook een nadeel zijn dat u vaak wisse…
De zorgplicht van de werkgeverDe zorgplicht van de werkgeverEen werkgever heeft een zorgplicht. Die zorgplicht heeft als consequentie dat de werkgever bij een bedrijfsongeval aansp…

Reageer op het artikel "Een vaste baan als werknemer wordt een zeldzaamheid"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 11-02-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!