InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Bestaat Shangri-La echt?

Bestaat Shangri-La echt?

Bestaat Shangri-La echt? Shangri-La is geen vakantieparadijs. Het is ook geen eldorado. En het is beslist niet het equivalent van het goudland van de Spaanse conquistadores. Volgens een oosterse legende worden in Shangri-La de spirituele geheimen van de mensheid bewaard. Geestelijke leraren zouden dat gedachtegoed angstvallig bewaken. Bestaat het echt? En wat betekent Shangri-La voor de toekomst van de wereld...?

Himalaya (gebergte), waar zich Shangri-La zou bevinden.

Inhoud

Himalaya

Als u een verre reis naar het Oosten – met name de Himalaya – wilt maken en thuis alvast door de reisgidsen bladert, ziet u dat veel hotels Shangri-La heten, of dat hun namen ervan afgeleid zijn. Dat doet denken aan wereldse luxe, aan avontuur. Het echte Shangri-La staat daar los van. Sinds mensenheugenis doet een legende de ronde dat er diep verborgen in een dal van de Himalaya de spirituele geheimen van de mensheid zijn opgeborgen. Als de meesters die er wonen hun kennis aan een van hun volgelingen doorgeven, zou dat indirect van zeer grote waarde zijn voor de lotsbestemming van de mensheid. Moeten we dan niet spoorslags op zoek naar dat ‘wonder’? Sommigen hebben de daad bij het woord gevoegd.

H.P. Blavatsky (1831-1891). Bron: Wikimedia Commons (Auteur: onbekend)  / Bron: Unklar / Wikimedia CommonsH.P. Blavatsky (1831-1891). Bron: Wikimedia Commons (Auteur: onbekend) / Bron: Unklar / Wikimedia Commons

Is Jezus in Shangri-La geweest?

Als we de theosofische leringen mogen geloven, vertoefden onder andere Boeddha, Zarathoestra, Lau-tse en Jezus in hun jonge jaren in Shangri-La en hebben ze daar kennis opgedaan bij de meesters. Helena Blavatsky – de Russische stichteres van de Theosofische Vereniging en schrijfster van De geheime leer – werd door haar volgelingen vereerd alsof ze de gevolmachtigde van de ‘geheime meesters’ zou zijn geweest. Anderen noemden haar een charlatan die koketteerde met paranormale krachten. In het Tibetaans Dodenboek staat over dit oord geschreven: ‘Vanaf hun bolwerken aanschouwen ze als zwijgende wachtposten en met goddelijk medelijden de wereld, zover als het einde van het Kali-Yuga – het duistere tijdperk – tot de dag dat in alle landen de dageraad van het ontwaken aanbreekt’. In veel Indiase heilige boeken wordt Shangri-La eveneens vermeld.

Waar ligt Shangri-La?

Volgens westerse occultisten moeten we Shangri-La zoeken in de onherbergzame streken van de Gobiwoestijn. Conform de leerstellingen van de Arkan-school – gesticht in 1923 als een soort academie voor meditatietechnieken – horen we Shangri-La te beschouwen als ‘het centrum van de toestand van het goddelijk bewustzijn’. Wat die school betreft is het dus een metafoor. Maar als we de Aziatische overleveringen mogen geloven is Shangri-La het aardse centrum waar de spirituele vernieuwing van de mensheid wordt voorbereid. Vandaar dat alle geestelijke vernieuwers, onder wie Jezus en Boeddha, in dat oord zijn geweest om de geestelijke basis te verwerven voor hun leer. Of Blavatsky in dat rijtje thuishoort, blijft een mysterie. Er zijn aanwijzingen dat dat inderdaad het geval is, maar niet meer dan dat.

De geheime leer

Het in 1888 van de hand van Blavatsky verschenen meesterwerk De geheime leer is de kroon op haar werk en omschreven als ‘de synthese van wetenschap, godsdienst en wijsbegeerte’. Heel karakteristiek voor de leer – en dus ook als het gaat om de aanwijzingen dat er contact zou zijn geweest met leraren uit Shangri-La – is het vermeende bestaan van meesters of mahatma’s die van tijd tot tijd wereldleraren op pad sturen om de mens ‘de weg naar God’ te wijzen. Reïncarnatie speelt daarbij een grote rol. Feit is dat ze veel gereisd heeft, onder andere naar Egypte en Tibet.

Bron: Binpage / PixabayBron: Binpage / Pixabay

Opmerkelijke expeditie

De Russische wetenschapper en schilder Nikolai Constantinowitsj Roerich (1874-1947) ondernam in 1925 een expeditie naar de Himalaya. Deze vredestichter stond aan de basis van een verdrag ter bescherming van cultuurgoederen, het zogenaamde Roerich-verdrag, op 14 april 1935 ondertekend door 21 lidstaten van de Pan-Amerikaanse Unie. De expeditie was bedoeld om het cultureel erfgoed in Centraal-Azië in kaart te brengen. In feite hoopte Roerich echter het mysterieuze Shangri-La te ontdekken. Over een ‘plotseling aan het zwerk opduikend lichtgevend object’ schreef Roerich in zijn boek Shamballa: ‘Een duidelijk teken dat er een beschermende kracht werkzaam is.’

Mannen in lange gewaden

De vraag is nu of Roerich inderdaad zijn spirituele eldorado had gevonden. Hij repte er in elk geval met geen woord over. Maar op een van zijn mooiste schilderijen - Burning of Darkness - is een groep mannen in lange gewaden uitgebeeld. Ze komen ’s nachts bij volle maan uit een bergkloof in de Himalaya tevoorschijn. In dat groepje bevindt zich een man met een kaal hoofd en een volle baard. Ongetwijfeld Roerich zelf. En het lijkt of hij lid is geworden van een geheimzinnige kloostergemeenschap.

Boeddhistisch toevluchtsoord

Volgens Tibetaanse overleveringen uit vervlogen tijden bestaan er zeven Beyuls, ofwel zorgvuldig verscholen plaatsen die in vroeger tijden sacrale toevluchtsoorden waren voor vervolgde boeddhisten. Shangri-La zou een van die plaatsen kunnen zijn (geweest). Feit is dat Shangri-La al in de zeer oude Indiase Purana's is vermeld als een bestaand geografisch oord, dat tegenwoordig over één kam wordt geschoren met andere naar verluidt teloorgegane aardse paradijzen, zoals Eldorado en Atlantis.

Op zoek naar Shangri-La?

Jezus, Boeddha, Blavatsky, Roerich. Volgens de overleving zijn ze allemaal in Shangri-La geweest en werden ze onderwezen in de kennis die volgens occultisten aan de basis ligt van alle andere spirituele (en wereldse!) kennis. Vooral ook wetenschappers zijn geïnteresseerd in bijvoorbeeld De geheime leer van Blavatsky, zoals in het verleden de uitvinder Edison. Zijn de Bijbel en de geschriften van Blavatsky en alle andere wereldleraren geïnspireerd op de lering die ze hebben ontvangen van de meesters in Shangri-La, dat geheime utopische oord? Het blijft – althans wetenschappelijk gezien – vooralsnog een mysterie. Feit is wel dat miljoenen mensen juist uit die geschriften inspiratie putten...!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gelukssymbolen: de Lachende en de Huilende BoeddhaDe Lachende Boeddha (Maitreya) brengt geluk en blijheid; de Huilende Boeddha houdt het kwaad buiten de deur en neemt je…
Het ChristendomHet ChristendomHet Christendom is de grootste religie ter wereld. Het is gebaseerd op het heilige boek van de Christenen: De Bijbel. Wa…
Is New Age alweer voorbij?Is New Age alweer voorbij?De beweging begon in de jaren zestig en beleefde een hoogtepunt in de begin-jaren negentig van de vorige eeuw. Daarna ve…
Wat houdt de drie-eenheid in?De drie-eenheid is een van de grondthema's van het Christendom. Het wordt zowel door katholieken als door protestanten a…
De ontbrekende jaren van JezusDe ontbrekende jaren van JezusIn de bijbel ontbreken een aantal jaren van Jezus. Hij is geboren, heeft een opvoeding gehad maar is daarna vertrokken e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bestaat Shangri-La echt?"

Reacties

Marieke, 21-06-2009 19:30 #2
In het boek van Hans Siepel Doornroosje en de Apocalyps, staat het antwoord op deze vraag! In een adem uitgelezen. Een aanrader voor mensen die antwoord willen op de vraag of Shangri-La bestaat. Om het maar te verklappen: de auteur toont aan dat het bestaat!

Max, 17-02-2008 07:49 #1
Het is een mystiek daar kom je niet achter,
Het bestaat niet

Infoteur: Orion
Laatste update: 12-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Verdwenen paradijzen
Reacties: 2
Schrijf mee!