InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Het Christendom

Het Christendom

Het Christendom Het Christendom is de grootste religie ter wereld. Het is gebaseerd op het heilige boek van de Christenen: De Bijbel. Wat is het Christendom precies? Waar staat het voor, en wie zijn de volgelingen hiervan? Alles over het Christendom vind je hier.

Het Christendom

Het Christendom is, met ruim 2 miljard volgelingen, de grootste religie ter wereld. Het is gebaseerd op het heilige boek van de Christenen: De Bijbel. Omdat Christenen in één god geloven, is het een monotheïstisch geloof. Volgens het Christendom is Jezus Christus de zoon van God. Hij is de messias die in het Oude Testament voorspeld en aangekondigd werd.

Jezus groeide op bij zijn ouders, Jozef en Maria. Toen hij ongeveer 30 jaar oud was begon hij verhalen te vertellen over God. Zijn volgelingen reisden met hem mee door Palestina. Jezus verrichtte wonderen en genas zieken. Toen Jezus stierf gingen zijn volgelingen door met het vertellen van zijn leer. Het christendom verspreidde zich naar Rome en van daaruit over de hele wereld.

In de loop der jaren zijn er verschillende aftakkingen ontstaan van het Christendom. De bekendste zijn:
  • Rooms-Katholieke (1,2 miljard volgelingen)
  • Protestantse (367 miljoen volgelingen)
  • Orthodoxe (216 miljoen volgelingen)

Jezus Christus

Jezus Christus werd rond 6 v.C. in Bethlehem, Judea, geboren. Jezus Christus werd volgens de Bijbel geboren uit een maagdelijke vrouw, genaamd Maria. Maria had een man, genaamd Jozef, met wie ze toen nog niet getrouwd was. Toen Jozef erachter kwam dat Maria zwanger was, wilde hij in het diepste geheim hun verloving verbreken, zodat er geen ophef zou ontstaan. Volgens de Bijbel kreeg Jozef 's nachts een droom. In deze droom werd aan Jozef uitgelegd wat er gaande was en met welk doel dit gebeurde. Ook zou hij Maria bij zich in huis moeten nemen. Jozef deed wat van hem gevraagd werd.

Rond het geboortejaar van Jezus Christus werd een volkstelling gehouden. Hiervoor moest elke inwoner van dit gebied zich laten inschrijven in de geboortestad van zijn vader. Jozef was geboren in Bethlehem en moest daarom met de hoogzwangere Maria naar Bethlehem reizen. Vervolgens schrijft de Bijbel dat Jozef en Maria geen onderdak konden vinden in de overvolle stad. Uiteindelijk besloten ze onderdak te zoeken in een veeruimte, waar Jezus Christus werd geboren.

De verdeling en groei van het Christendom

Het Christendom is als gezegd de grootste religie van de wereld. Het telt ruim 2 miljard gelovigen wereldwijd. Deze 2 miljard bestaan uit diverse vertakkingen, waarvan het Rooms-Katholieke de grootste is met ruim 1,2 miljard volgelingen.

Bron: WikipediaBron: Wikipedia
Samen met de rest van Europa, kwam de kerk na de middeleeuwen weer in beeld. In deze tijd raakte in Duitsland een volgeling in opstand tegen het Katholieke geloof, Maarten Luther. Hij wordt gezien als grondlegger van de Protestantse aftakking van het Christendom. Vandaag de dag wint het Christendom in snel tempo veel bekeerlingen in Afrika, Zuid-Amerika en grote delen van Azië.

De Bijbel

De Bijbel is niet zomaar een boek. Eigenlijk is de Bijbel een verzameling van 66 boeken. De Bijbel is een van de oudste boeken die we vandaag de dag kennen. Sommige stukken uit de Bijbel zijn bijna 3500 jaar oud.

Waarom lezen Christenen de Bijbel

Christenen geloven dat God zichzelf bekent maakt in de Bijbel. Er staan vele belangrijke zaken in de Bijbel, zoals bijvoorbeeld Hoe de wereld geschapen is door God, en de beloften voor de toekomst. Tevens wordt de Bijbel gebruikt door Christenen om te bidden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het geloof christendomIedereen heeft wel levensvragen: waar komen we vandaan, waar gaan we naar toe, waarom gaan mensen dood, waar gaan we naa…
Basiliek Santa Maria Maggiore in Rome: een Basilica MajorBasiliek Santa Maria Maggiore in Rome: een Basilica MajorDe Basiliek van Santa Maria Maggiore wordt nog steeds gebruikt. Haar geschiedenis reikt terug over meer dan anderhalf mi…
Aartsbasiliek Sint-Jan van Lateranen in RomeAartsbasiliek Sint-Jan van Lateranen in RomeWist u dat de Basilica Majore van San Giovanni in Laterano het belangrijkste kerkgebouw van de katholieke kerk is? De Ne…
Stigmata, wat is het?We kennen het woord allemaal wel, maar velen van ons weten niet wat een “stigmata” exact is. Enige uitleg over stigmata.
De christelijke jaartellingDe christelijke jaartellingIn de christelijke jaartelling wordt uitgegaan van de geboorte van Christus. Zo kan een bepaalde periode in de tijd word…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Frankbeckerde, Pixabay
  • Afbeelding bron 1: Wikipedia

Reageer op het artikel "Het Christendom"

Infoteur: Randy1991
Gepubliceerd: 03-02-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!