InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Asatru, een heropleving van een eeuwenoude religie

Asatru, een heropleving van een eeuwenoude religie

Noordse mythologie, Germaans heidendom, Noordse Traditie, Asatru, Odinisme allemaal termen voor een oud geloof dat heden ten dage weer helemaal opleeft. Over deze religie bestaan veel misverstanden, zo zouden de volgelingen Nazi's zijn, of dieren slachten en offeren. Hoe uiteenlopend de namen zijn, zo uiteenlopend zijn ook de benaderingen.

Asatru

Eigenlijk betekend dit "Getrouw aan de Goden". De Asen wel te verstaan. Deze Goden leven in Asgard, een van de oorden in de lucht. De bekendste en belangrijkste god hier is Odin. Hij is de god van de magie, poëzie en hij is een Runenmeester. Hij wordt geassocieerd met raven (zijn raven heten Huginn en Muninn), wolven (Freki en Geri). Als we naar traditionele afbeeldingen kijken komt hij u misschien bekend voor. Dat kan kloppen, het personage Gandalf uit Lord of the Rings is op hem gebaseerd. (Mocht u zich verder in de mythologie gaan verdiepen zal u veel meer overeenkomsten vinden tussen de Noordse Traditie en Lord of the Rings)-

Tyr is de god van de wet, de gerechtigheid en van de eed. Veel eden worden afgelegd op de ring van Tyr.Tyrs bekendste wapenfeit is wel dat hij zijn rechterarm tussen de kaken van de wolf Fenrir hield. De goden deden het voorkomen alsof ze bij wijze van spel de kracht van de wolf wilden testen door hem een steeds sterkere keten om te doen. Toen ze uiteindelijk de magische ketting Gleipnir om wilden leggen vertrouwde Fenrir de goden niet meer. Hij liet de goden beloven hem los te maken indien hem dit niet zou lukken. Tyr durfde als enige god als bewijs van goed vertrouwen zijn rechte arm tussen de kaken te houden. Toen bleek dat de goden hun gedane belofte niet hielden beet Fenrir Tyrs arm af.

Thor is de krijger-god. Zijn bekendste symbool is de Hamer (Mjölnir genaamd). Veel hedendaagse heidenen dragen dit symbool als teken van hun geloof, of om hun band met Thor te versterken. Deze hamer zou instaat zijn om bliksems te maken. Thor is een echte held. Hij doodt reuzen, maar hij is ook beschermer van de boeren. Zijn Germaanse naam is Donar (Donder) en hier komt Donderdag vandaan.

Naast de Asen heb je ook de Wanen

De Wanen zijn vruchtbaarheidsgoden, de goden van de zee en de overvloed. Daar waar de Asen als uitgesproken handelende en vaak strijdende goden werden gezien, golden de Wanen als rijk, rijkdomschenkend, de patronen van vruchtbaarheid, geluk en vrede en, samen met de Asen, van eenheid.

De bekendste en meeste geliefde godin van de Noordse mythologie is Freya, zij is de godin van de liefde, de vruchtbaarheid en de lust.
Daarnaast is het wel een pittige tante. Ze is de heerster over de Walkuren. En op het slagveld wordt de helft van de gesneuvelden door haar in Folkvangr (letterlijk volkveld) ontvangen. Haar bekendste attribuut is Brinsingamen, een ketting door Dwergen gemaakt. Freya, die van schoonheid hield, moest koste wat het kost deze ketting hebben. Om haar te krijgen sliep zij met de vier (afzichtelijke) dwergen die de ketting gemaakt hadden. De Brinsingamen was haar meest kostbare bezit. Deze ketting maakt de mooie Freya nog mooier dan ze al is.

Tegenover deze positieve krachten staan de Jotuns, de reuzen. Zij zijn ouder dan de Goden. Ze staan voor Chaos, Ongecontroleerde Oerkracht, Primaire Driften en Destructieve Energie. Reuzen en Goden, en met hen de krachten die ze vertegenwoordigen, zijn in een eindeloze strijd verwikkeld die uiteindelijk zal leiden tot Ragnarok, de wereldondergang.

Familie

In de Asatru evenals in het Odinisme worden familie en "clan" erg belangrijk gevonden. Deze verzameling van familie vrienden en gelovigen noemt men kindred. Elkaar steunen en helpen staat centraal in de kindred ook als het gaat over geschillen of bloedwraak in vroegere tijden. De kindred doen samen rituelen en de rituelen of wel blods worden in een blodbook opgeschreven, ongeveer als een book of shadow in de wicca oftewel n spell book.
De voornaamste rituelen worden gehouden tijdens de seizoen feesten. De meeste feesten worden op summer en winter finding en op Litha en yule gehouden. De laatst word als meest belangrijke gezien omdat in de scandinavische landen de winter betekende dat men niet echt buitens huis kwam. Met yule werd het einde van de winter geviert, de warmte en dus het sociale contact kwam weer op gang.

De meeste van deze feesten worden zoals bij elke pagan religie geviert met de gebruikelijke goden en godinnen voor dat seizoen en zoals met summer finding of wel ostara met eitjes enzo. Er is nog een feest die de meeste Asatru ook vieren. Einherjar die rond of na samhain word geviert. Het is het feest in eerbetoon aan de gevallenen die bij Odins strijders zijn toegetreden in Walhalla.

Het getal 9

Negen is een veel voorkomend getal binnen Asatru. Zo zijn er bijvoorbeeld 9 werelden: Asgard, Vanaheim ,Jotenheim, Nifleheim, Midgard, Muspel, Nevelheim, Alfheim, Svartalheim. Deze werelden staan met elkaar in verbinding door de levensboom Yggdrasil.

Ook negen zijn de Negen nobele waarden
Dit is een soort opsomming van wat Asatruar zijn definieert. Deze waarden zijn natuurlijk geweldig om in een ieder, van wat voor geloof dan ook te vinden. Het zijn geen regels, de waarden zijn niet te vergelijken met de 10 geboden bijvoorbeeld.
De negen nobele waarden zijn:
  • Gastvrijheid, gul, goed en loyaal zijn tegen iedereen met wie jij in het dagelijks leven te maken hebt
  • Moed niet alleen in de strijd, maar ook om te zijn wie je bent, en te staan voor wat jij gelooft dat goed is.
  • Waarheid en het erkennen van de waarheid.
  • Loyaliteit gewijd zijn een het welzijn van mensen die dat in uw ogen verdienen
  • Eer en het behouden van uw eer, maar ook het respecteren van de eer van anderen
  • Zelfbehulpzaamheid het kunnen en willen zorgen voor u zelf
  • Ijver zodat u voor zichzelf, maar ook voor anderen kunt zorgen
  • Doorzettingsvermogen om dát te bereiken wat u wilt bereiken.
  • Discipline om uzelf aan het werk te zetten.

De Edda's

Een zeer omvangrijk deel van de overgeleverde mythologische verhalen en sagen van onze voorouders zijn gebundeld in wat de Edda's genoemd worden. De Edda's kunnen opgesplitst worden in twee hoofdgroepen: de Poëtische Edda en de Proza Edda. De Poëtische Edda of Konungsbók Eddukvaedi (IJslands) - bevat een belangrijke collectie Oudnoorse Goden- en Heldenpoëzie. Het belangrijkste manuscript eruit werd opgetekend in de 2e helft van de 13de eeuw en staat bekend onder de naam Codex Regius. De Proza of Snorra Edda - rond 1220 opgetekend door de IJslander Snorri Sturluson. Een aanzienlijk deel, Gylfaginning genaamd, beschrijft de Noordse cosmologie. Dit maakt de Snorra Edda tot een uiterst belangrijke mythologische informatiebron. De twee andere hoofddelen heten respectievelijk Skáldskaparmál en Háttatal.

Het is voor heidenen een belangrijk bron van informatie maar ook van inspiratie.

Vooroordelen

Helaas hebben sommige Neo-Nazistische groeperingen het heidendom als handvat gebruikt om hun daden goed te keuren. Ze gebruiken bijvoorbeeld runen en symbolen uit de mythologie en geven er een eigen draai aan. Dit heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat in Duitsland heidense symbolen uit den boze zijn. U kunt er zelfs voor worden opgepakt! Dit heeft te maken met dat Hitler beweerde dat de heidenen de komst van het derde rijk al voorspelden,vandaar ook alle heidense en noordse symbolen en runen. Ook trekken mensen te makkelijk conclusies, zo vinden Heidenen bijvoorbeeld dat je trots mag zijn op je afkomst, dit wordt verward met Nationalisme. Heidenen vinden dat íédereen trots mag zijn op zijn of haar afkomst, niet alleen als Nederlander in Nederland. De Noordse traditie verwelkomt iedereen, van elk ras, geslacht en sexuele orientatie.
© 2007 - 2019 Lady_wolf, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Muspelheim, de wereld van de ThurzenMuspelheim is in de Noorse mythologie één van de negen werelden die verbonden worden door de levensboom Yggdrasill. Musp…
Midgard, de wereld van de mensenMidgard, de wereld van de mensenMidgard is de middelste van de negen werelden in de Noorse mythologie. Al deze werelden zijn verbonden door de levensboo…
Na de dood volgens de Noorse mythologieIn de Noorse mythologie zijn verschillende plaatsen waar overleden mensen naartoe zouden gaan. De bekendste hiervan zijn…
Nidavellir of Svartalfheim, de wereld van de SvartalfenNidavellir of Svartalfheim, de wereld van de SvartalfenNidavellir of Svartalfheim is in de Noorse mythologie de wereld waarin de Svartalfen (zwarte, of donkere/duistere elfen)…
Alfheim, de wereld van de alvenAlfheim, de wereld van de alvenAlfheim is de tweede wereld uit de Noorse Mythologie. Hierin wonen de alven (ook wle álfr of lichtelfen), met hun heerse…

Reageer op het artikel "Asatru, een heropleving van een eeuwenoude religie"

Reacties

Lieve-nimmie (infoteur), 02-08-2013 17:58 #3
Sybrand, je hebt gelijk wij Asatruar mogen trots zijn…
het heeft niets met politiek te maken terwijl de islam (sharia wetgeving in vele landen) en het christendom(Amerika) wel degelijk…

Michel waar heb jij die onzin vandaan, ik voel me eigenlijk een beetje beledigt…

Michel, 23-03-2012 08:27 #2
Blijkbaar is het leven na de dood ook een belangrijk punt geweest in de Asatru. En wie het waard was mocht reizen naar het rijk van de Asgard. Kwaaddoenere en beloftebrekers werden gezonden naar Nifelhel, een rijk waar het mistig en koud is. Er zou ook een geloof zijn in reïncarnatie binnen de familielijn, maar niet altijd. Men spreekt hier dus, wie goed was mag "reizen" (?) naar het rijk der goden (hemel?), degenen die slecht waren werden gestuurd naar Nifelhel (hel?). En reïncarnatie, het steeds terug geboren worden binnen de familielijn = is ook de hedendaagse concept van reïncarnatie. Ergens rond het jaar 600 werd het concept uit de vaticaanse Bijbel geschrapt om de mensen nog meer onder het juk van tirannie hun te kunnen "bekeren". Nu was er nog enkel de hel en de hemel, mensen konden terug bang gemaakt worden. Er zijn vergelijking tussen de Asgard en de ET's van vandaag. Al leefden de Goden in Asgard (een plaats) is dit nu een naam geworden voor een ET-ras. In de Asatru was Asgard één van de oorden in de lucht. "Eén" = meerdere oorden in de lucht. Luchtschip (ufo?). Ook heb ik ergens gelezen betreft de Asatru dat men geloofde ook andere Goden leefden onder de grond, net zoals vandaag gelooft men dat er in het verleden en het heden ET rassen leven onder de grond. Ook vanuit indianenstammen zijn er verwijzingen ernaar. Men vindt dus in meerdere bronnen allerlei verwijzingen naar buitenaardse aanwezigheid op aarde terug, is er al ooit de vergelijking gemaakt tussen Et en delen van de Asatry?

Sybrand, 02-12-2008 16:29 #1
Radikaal Links heeft wel respect voor de Islam en het Christendom, maar wij als paganisten worden geassocieerd met extreem rechts. Laat links zich eerst eens verdiepen in de paganisme ipv een oordeel te geven over onze religie zonder er het fijne van te weten. De Asatru heeft niets te maken met extreem rechts nog links. Wij zijn een Noordse religie en geen politiek.

Infoteur: Lady_wolf
Gepubliceerd: 01-03-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 3
Schrijf mee!