InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kuan Yin, de chinese moeder godin

Kuan Yin, de chinese moeder godin

Kuan Yin, is een geliefde godin van miljarden mensen over de wereld. Haar naam betekent ' wie de schreeuwen van de wereld.' hoort.

Kuan Yin

Haar naam wordt ook wel geschreven als Quan Yin, Quan’Am, Kannon of Kannin. Zij is de verpersoonlijking van meelevendheid en vriendelijkheid en hoort het huilen van elk wezen. Kuan Yin wordt ook wel de godin van de vergeving (Goddess of Mercy) genoemd. Zij is een maagd godin die vrouwen beschermt, zij is beschermvrouwe van de zee, zij helpt hen die om haar hulp vragen en hoort elk gebed.

Het is een historisch feit dat Kuan Yin de Chinese versie van de mannelijke god Avalokiteshvara is. In China, begon haar verering dus als mannelijke god, maar in de tijd veranderde dit van god naar godin en in de negende eeuw was haar populariteit groter dan die van Avalokiteshvara.

Huilende wilgen

Kuan Yin wordt vaak in kunst afgeschilderd wordt terwijl zij een bladtakje vasthoudt, afkomstig van de ' huilende wilgen ' boom, bekend wegens zijn slepende bladtakken die tot op de grond neerhangen en waarlangs de regendruppels als tranen druppelen. Één van zijn distinctieve kenmerken is dat hij groen blijft gedurende het jaar, verwijzend wellicht aan het vruchtbaarheidsaspect van de godin, die in beelden altijd wordt afgebeeld met een zuigeling.

Over de eeuwen heen, hebben afbeeldingen van Kuan Yin altijd haar vloeiende lijn gehouden, heel erg zoals de wilgenboom zelf, die de capaciteit heeft om tijdens de hevigste winden om te buigen en om dan in de lente terug in vorm te komen. Wie wil er immers stijf en strak staan als de grote eik en dan tijdens en storm omwaaien? In plaats daarvan, moet men flexibel als de wilg zijn, die elke storm overleeft.

Of misschien, gebruikt Kuan Yin slechts de wilgentak om de goddelijke nectar van het leven op haar liefhebbers te bestrooien, de nectar die zij in de vaas heeft in haar andere hand.

Als u een afbeelding van Kuan Yin in uw huis heeft, brengt dit geluk en bescherming.

Boek

Er is een mooi boek over Kuan Yin, de goddelijke moederfiguur. In dit boek worden vele overeenkomsten getoond met Moeder Maria. Voor mensen die geinteresseerd zijn in Kuan Yin is dit boek zeker een aanrader.
© 2007 - 2019 Bettyhores, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Magnified Healing®Magnified Healing® is net als Reiki een energetische vorm van helen en behandelen. Alleen is Magnified Healing® nog niet…
Heilige Birmaan: de legendeDe Heilige Birmaan is een mysterieuze aanwezigheid, met zijn doordringende saffierblauwe ogen, zijn gouden gloed en die…
Treed in de wereld van de symboliek: de dageraadTreed in de wereld van de symboliek: de dageraadDe dageraad speelt in vele religies een belangrijke rol. Verwar de dageraad niet met zonsopkomst. De dageraad is namelij…
China: de bevolkingsgroepen van ChinaDe bevolkingsgroepen van China zijn divers en uiteenlopend. Hoeveel mensen er precies in China wonen is nog steeds ondui…
Griekse goden: AphroditeGriekse goden: AphroditeAphrodite is in de Griekse mythologie de godin van de liefde vruchtbaarheid en seksualiteit. Voor sommigen is ze ook de…
Bronnen en referenties
  • http://www.amerigo.nl/ow/heiligen/9020283529.html

Reageer op het artikel "Kuan Yin, de chinese moeder godin"

Reactie

Ad Verschuren, 27-08-2008 16:43 #1
In mijn gevoel is Kuan Yin, puur vrouwelijk en moeder, de Chinezen hebben haar hoogstaand
en vereren haar ook, in verschillende tempels kun je haar bewonderen, en buigt het Chinezen volk voor haar
Zij voelt goed.

Infoteur: Bettyhores
Gepubliceerd: 18-06-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 1
Schrijf mee!