InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Vereniging van Beheerders van Monumentale Kerkgebouwen

Vereniging van Beheerders van Monumentale Kerkgebouwen

Vereniging van Beheerders van Monumentale Kerkgebouwen De Vereniging van Beheerders van Monumentale Kerkgebouwen, de VBMK, die zich inzet voor monumentale kerkgebouwen, is een landelijke vereniging waar beheerders en eigenaren van kerken zich bij kunnen aansluiten. Alle religieuze richtingen met monumentale panden zijn welkom als lid; het is een bundeling van kerkbeheerders.

Kerkgebouw

Elke dorpje en elke stad kent wel een kerkgebouw. Vaak staan er meer dan één. Het zijn kleine kerken en grote imposante panden, eenvoudig en oud, groot en monumentaal. Er is grote diversiteit in de verschijningsvorm van de Nederlandse kerken. Ze vormen een onderdeel van de Nederlandse samenleving en hebben een grote betekenis in de levens van de geloofsgemeenschappen en buurtbewoners. De klokken worden gehoord, in de kerk wordt getrouwd, gedoopt en begraven. Vele mensen leven met de kerk.

Ontkerkelijking

Sinds de ontkerkelijking doorzette in de jaren zestig en daarna, verloren vele gebouwen hun functie als godshuis. Het beheren van het gebouw hing menig eigenaar als een molensteen om de nek. Kerkbeheerders moesten nieuwe inkomstenbronnen zoeken en het probleem van een goed en verantwoord beheer kwam nadrukkelijk op de agenda.
Te vaak ontkwam de kerk niet aan de slopershamer of moest het cultureel erfgoed beschermd worden en van de ondergang gered. Een aantal kerkbeheerders bundelde daarop de krachten en richtte in 1981 de Vereniging van Beheerders van Monumentale Kerkgebouwen in Nederland (VBMK) op.

Monumentenorganisaties

De VBMK werkt samen met andere monumentenorganisaties, zoals:
  • Het Nationaal Restauratiefonds;
  • De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
De vereniging overlegt regelmatig met:
  • De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG);
  • Erfgoed Nederland;
  • Vele andere organisaties die ook monumentaal erfgoed in Nederland op de agenda hebben.

Steun

De vereniging is er tot steun van beheerders en eigenaren van monumentale kerkgebouwen. De vereniging zet zich in om voor alle monumentale kerkgebouwen in het land een goed beheer te bewerkstelligen en om zoveel mogelijk bekendheid te geven aan de multifunctionele gebruiksmogelijkheden van de kerken. De VBMK behartigt daarnaast de belangen van de leden en werpt zich op als gesprekspartner bij politiek en overheid. De kerken kunnen gebruikt worden voor ondermeer de volgende activiteiten:
  • tentoonstellingsruimte;
  • huwelijksvoltrekkingen;
  • dopen;
  • huren voor eigen activiteit van de huurder.

Informatiebron

De VBMK is een informatiebron voor haar leden als het gaat om beheren en exploiteren van kerkgebouwen. De vereniging bevordert tevens een professionele wijze van exploiteren zodat de toekomst van het monumentale gebouw gewaarborgd wordt.

Leden

Kerkelijke stichtingen, bisdommen en kerkrentmeesters kunnen lid worden van de VMBK. In totaal telt de vereniging 180 leden van landelijke, regionale en plaatselijke organisaties. Het ledenbestand vertegenwoordigt gezamenlijk honderd kerken, verspreid over het land en van alle religieuze richtingen, van de Nieuwe Kerk in Amsterdam - daar vond de inhuldiging van Koningin Beatrix plaats en in die kerk was inhuldiging van Koning Willem-Alexander op 30 april 2013 - tot de Stichting Oude Groninger Kerken.
De contributie is 125,-- per jaar, waarvoor de leden op de hoogte gehouden worden van de activiteiten van de VBMK en de ontwikkelingen op het gebied van kerkbeheer. De VBMK helpt bij het vergroten van kennis over kerkbeheer en maakt zich sterk voor het behoud van het kerkelijk erfgoed.

Directeur

Michiel Zonnevylle, oud-burgemeester Leiderdorp en oud-burgemeester van Ameland, is de directeur.

Gegevens

Bezoekadres
Meisjeshuis
Oude Delft 116
Delft

Postadres
VBMK
  • Erfgoedhuis ZH
  • Postbus 3092
  • 2601 DB Delft
  • Telefoon: 015 215 4395
  • het bureau is bereikbaar op donderdagen
  • Fax: 015 215 4399
  • E mail: vbmk@erfgoedhuis-zh.nl
  • Website: www.vbmk.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Winkelen op Internet  Kerkmarkt.nlWinkelen op Internet Kerkmarkt.nlEr wordt meer en meer gewinkeld via internet. Zelfs kerkgebouwen wisselen via het wereld wijde web van eigenaar. Kerkeli…
Kerkgebouwen slopen of herbestemmenKerkgebouwen slopen of herbestemmenEr raken steeds meer kerkgebouwen in onbruik omdat het kerkbezoek terugloopt. Het einde van de terugloop is nog niet in…
Tien mooie en bijzondere kerken in NederlandOok in Nederland zijn er heel wat mooie historische kerken. Vele daarvan zijn gebouwd in de middeleeuwen. De meeste kerk…
De Waterstaatskerk, een bijzondere groep kerkenDe Waterstaatskerk, een bijzondere groep kerkenHoewel het aantal gelovigen al jaren in rap tempo afneemt zijn er in ons land nog steeds heel wat verschillende kerkgeno…
De protestantse kerk in NederlandDe protestantse kerk (afgekort ook wel PKN genoemd) is de grootste kerkgemeenschap in Nederland. De gemeenschap heeft de…
Bronnen en referenties
  • VBMK
  • Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Vereniging van Beheerders van Monumentale Kerkgebouwen"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 15-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kerken
Schrijf mee!