InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Opvoeden - belangrijke regels

Opvoeden - belangrijke regels

Opvoeden - belangrijke regels Iedereen kent ze wel, de basisregels in de opvoeding. Maar voor wie even een opfrisser nodig heeft, hier komen de belangrijkste regels in de opvoeding.

Regels in de opvoeding

Beloon positief gedrag, negeer negatief gedrag
Beloon het positieve gedrag door het kind te prijzen, aandacht te geven of een aai over de bol te geven. Negeer het negatieve gedrag, tenzij het echt niet door de beugel kan. Als het kind een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving is, grijp dan in. Maar leg niet op alle slakken zout, dan loopt u de hele dag te mopperen. In de link onderaan dit artikel kunt u meer lezen over belonen, straffen en negeren.

Wees consequent
Nee is nee, hoe lang het kind ook door gaat met zeuren, hou vol. Uiteindelijk zal uw kind na één of twee keer nee ophouden met zeuren, omdat het weet dat zeuren geen zin heeft.
Wees ook consequent met regels en verboden.

Geef als ouders het goede voorbeeld
Eén ding zeggen, maar het zelf anders doen, heeft geen zin. Dus zelf niet vloeken, schelden, slaan, bord leeg eten, etc. Kinderen doen niet wat je zegt, kinderen doen wat je zelf doet.

Spreek een vaste manier van straffen af
Spreek een plaats in huis af voor een strafplekje; bijvoorbeeld een stoel in de keuken, of de trap. Eerst zeggen welk gedrag niet gewenst is, tweede keer waarschuwen, derde keer op de strafplek.
Per leeftijdsjaar van het kind 1 minuut op de strafplek, niet langer.

De drie r-en, rust, reinheid en regelmaat
Het is een oude, maar heel effectief; zorg voor rust, regelmaat en reinheid.
Rust; niet teveel verschillende dingen op één dag doen.
Breng regelmaat in de dagen aan (dezelfde rituelen bij het slapengaan, etc).
Reinheid; ruim het huis op, orden alles. Dat geeft overzicht en rust.

Geen fysiek gedrag tolereren
Niet slaan, schoppen, knijpen of andere manieren van iemand anders pijn doen. De kinderen onderling niet, maar ouders ook niet naar de kinderen of naar elkaar toe.

Wees duidelijk naar uw kind, spreek duidelijke taal
Geen hele verhalen of preken, maar duidelijk vertellen wat uw kind wel of juist niet moet doen.

Blijf spelen, knuffelen en voorlezen
Geef uw kind aandacht, knuffel en speel. Stimuleer uw kind in zijn ontwikkeling door voor te lezen, spelletjes te spelen, samen huiswerk te maken, etc. Geef uw kind persoonlijke aandacht.

Neem uw kind zoals het is
Ieder kind is uniek, neem uw kind zoals het is. Probeer het niet te veranderen, maar accepteer het kind. Elk kind heeft zijn eigen unieke kwaliteiten. Misschien niet die kwaliteiten die u graag zou willen zien, maar dat is dan jammer. U kind kan niet uw dromen waarmaken. U moet ook nooit kinderen onderling met elkaar vergelijken, ieder kind is anders.

Laat het kind kind zijn
Volwassen worden met alle verplichtingen komt later wel. Laat het kind spelen, zadel het kind niet op met problemen van volwassenen. Laat het kind zo lang mogelijk een onbezorgd leventje leiden, met kinderprobleempjes.

Voed het kind op met de juiste normen en waarden
Behandel het kind zoals u zelf behandelt wilt worden. Heb respect voor elkaar als ouders, daar leren de kinderen van. Leer de kinderen omgangsvormen, geef het kind seksuele voorlichting op tijd.

Geef het kind complimenten
Een kind krijgt zelfvertrouwen van complimenten, u kunt er nooit teveel geven. De hele dag door zijn er kleine of grote dingen die wel een compliment verdienen; een jas die is opgehangen, speelgoed wat is opgeruimd, lief zijn voor een broertje of zusje. Soms is het even zoeken, maar er is altijd wel een complimentje te vinden.

Geef het kind de ruimte
Geef het kind de ruimte om zelf dingen te ontdekken, zelf problemen op te lossen. Daarbij moet het natuurlijk wel veilig zijn; stuur geen kind van 5 naar een supermarkt voor een boodschap. Maar pas de vrijheid aan aan de leeftijd. Het kind zal zich groot voelen en zal er zelfvertrouwen van krijgen.

Laat het kind zelf het woord doen
Gaat u samen naar de dokter, laat uw kind zelf vertellen wat de klachten zijn. Vraagt iemand iets aan het kind, antwoord dan niet voor hem in de plaats.

Wees eerlijk tegen uw kind
Kom altijd uw beloftes na, en wees eerlijk. Vroeg of laat komt het kind achter leugens of niet nagekomen beloften.

Verwen uw kind niet in spullen, maar in liefde
Koop niet alles wat uw kind wil, ga niet naar alle pretparken, koop niet de nieuwste gadgets. Zo nu en dan iets nieuws is veel beter. Oudere kinderen kunnen een bijbaantje nemen om zelf hun spullen te verdienen. Verwen uw kind met liefde en complimenten. Het kind herinnert zich later niet de spullen die het gekregen heeft, maar de aandacht en liefde. De gezelligheid, picknicken in het bos. Niet de vakanties naar verre oorden, maar juist die kleine dingen.

Lees verder

© 2007 - 2014 Coby79, gepubliceerd in Pedagogiek (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Opvoeden, hoe doe ik het goed?Opvoeden is niet makkelijk. Het is een ingewikkeld proces met allerlei verschillende deelaspecten. Bij opvoeden beïnvloe…
Opvoeden zonder belonen en straffen: Unconditional ParentingOpvoeden zonder belonen en straffen: Unconditional ParentingZou het kunnen: Opvoeden zonder belonen en straffen? De meeste mensen zullen hier sceptisch tegenover staan. Toch is dit…
Over straffen en belonenWie zoet is krijgt lekkers wie stout is de roe. Deze uitdrukking is verouderd, maar het wordt nog altijd toegepast. Hoew…
Positief opvoedenWat is nu positief opvoeden precies? Het is een manier van opvoeden die gericht is op het bevorderen van de ontwikkeling…
Straffen en belonenDe doelstelling van straffen en belonen is het gedrag van het kind controleren. Door te straffen wordt verkeerd gedrag o…
Bronnen en referenties
  • De gouden regels van de opvoeding - Gitty Feddema

Reageer op het artikel "Opvoeden - belangrijke regels"

Reacties

Ragnhild Smits, 22-09-2009 15:08 #2
Ik maak me best zorgen over mijn dochter van net 4 jaar.Ze heeft de laatste tijd nogal babygedrag alsof ze acheruit gaat inplaats van vooruit in.Mijn geduld raakt snel op als ze dit gedrag vertoont en niet naar me luistert.Wat kan ik hier aan doen en is mijn bezorgdheid correct?Bedankt voor uw aandacht. Reactie infoteur, 22-09-2009
Hallo Ragnhild Smit,
Is er misschien onlangs iets verandert in uw gezinssituatie of iets anders waar uw kind zich druk om kan maken? Soms vertonen kinderen dan gedrag waar ze al vanaf waren, zoals bedplassen, ineens niet meer zindelijk zijn etc. Maar er kan ook sprake zijn van iets anders waardoor dit gedrag voorkomt. Het lijkt me zinvol om eens een afspraak met uw huisarts of consultatiebureau te maken.
Succes!
Vriendelijke groet,
Coby

Robyn, 18-03-2008 15:02 #1
Handige site over opvoeden!

Ik vraag me alleen af of het wel zo verstandig is om het negatieve gedrag van een kind te negeren. Als je het kind maar z'n gang laat gaan, weet het kind gewoon niet wat wel en niet mag. Het kind gaat dan slechte gewoontes aan leren. Maar je moet weer niet de hele tijd politieagentje spelen.
Als het kind maar niet blijft luisteren en brutaal blijft doen, is een correcite tik wel passend.
Correctie tik is niet bedoelt om pijn te doen, maar de hoogmoedige ego van het kind corriegeren.

Dit moest ik even kwijt.

Groetjes,

Robyn Reactie infoteur, 25-11-2008
Hallo Robyn,
Bedankt voor uw reatie en mening.
Bij kinderen met gedragsproblemen kunt u de hele dag wel corrigerende tikken blijven uitdelen. Het is beter om alleen te straffen als een kind een regel overtreed of een gevaar voor zichzelf of een ander is. Bij irritant gedrag (geluidjes, bewegingen, opmerkingen, etc.) kunt u het beste dat gedrag negeren. Het gedrag zal eerst toenemen en later afnemen. En het belangrijkste is om positief gedrag te belonen, waardoor dit gedrag vaker voor zal komen.
Vriendelijke groet, Coby

Infoteur: Coby79
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Reacties: 2
Schrijf mee!