InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Een kinderfeestje - spelletjes voor kinderen van 4 - 6 jaar

Een kinderfeestje - spelletjes voor kinderen van 4 - 6 jaar

Een kinderfeestje - spelletjes voor kinderen van 4 - 6 jaar Kinderen in de leeftijd van 4 -6 jaar hebben vaak nog niet zoveel geduld. Spelletjes mogen niet te moeilijk zijn en moeten niet te lang duren. Deze spelletjes kunnen binnen worden gedaan. Kies voldoende spelletjes uit en leg de benodigde spullen van te voren klaar. Wissel drukke spelletjes af met rustige.

Ballonnen

Blaas zoveel ballonnen op dat ieder kind een ballon heeft. Laat alle ballonnen de lucht in gaan. De ballonnen moeten in de lucht blijven. Als er een ballon op de grond komt is het kind waar de ballon van is af. De winnaar is degene die de ballon het langst in de lucht kan houden. Om het wat moeilijker te maken mogen de kinderen ook de ballonnen van de anderen wegtikken.

Geef elk kind een ballon. Zodra de muziek aan gaat moeten de ballonnen de lucht in. Help mee om de ballonnen te verspreiden. Haal er een ballon tussenuit. Als de muziek wordt stopgezet moeten de kinderen een ballon pakken. Het kind zonder ballon is af.

Nu het spel af is mogen de kinderen elkaars ballonnen kapot trappen.

Koek/spek happen

Benodigdheden: touw, koek/grote spekken, theedoek

Span een touw door de kamer. Knip zoveel touwtjes als er kinderen zijn en maak de koek of het spek er aan vast. Maak de touwtjes vast aan het gespannen touw en laat er wat ruimte tussen. Zorg ervoor dat de koek of het spek op neushoogte hangt. Nu kan het kind met de handen op de rug en geblinddoekt proberen om de koek of het spek op te eten.

Verdwenen voorwerpen

Benodigdheden: enkele voorwerpen zoals speelgoed, bakjes, bestek enz.

Leg wat voorwerpen op de tafel. Laat de kinderen even zien wat er op de tafel ligt. Nu mogen ze naar een ander vertrek gaan. Haal één of om het wat moeilijker te maken twee voorwerpen weg. De kinderen mogen terug komen en mogen om de beurt zeggen wat er weg is. Let erop dat elk kind een beurt krijgt.

Snoepjes opzuigen

Benodigdheden: rietjes, bekers, smarties, keukenwekker

Leg voldoende smarties op tafel. De kinderen gaan om de tafel staan en hebben een beker en een rietje nodig. De kinderen krijgen één minuut de tijd om zoveel mogelijk smarties op te zuigen en in de beker te doen. Het kind met de meeste smarties in de beker heeft gewonnen.

Mummies maken

Benodigdheden: toiletpapier

Verdeel de kinderen in groepjes van twee. Geef ze een rol toiletpapier. Nu mag het ene kind van de ander een mummie maken door de rol erom af te wikkelen. Dit moet heel voorzichtig gebeuren anders scheurt het toiletpapier. Daarna kunnen de rollen worden omgedraaid.

Proeven

Benodigdheden: etenswaren zoals suiker, zout, pindakaas, hagelslag, mayonaise enz., schoteltjes, lepeltjes, theedoek.

Doe wat van de verschillende etenswaren op een schoteltje. Om de beurt krijgen de kinderen een blinddoek voor waarna ze de etenswaren mogen proeven. Het kind wat de meeste smaken heeft geraden heeft gewonnen.

Racen

Benodigdheden: twee aardappels of twee kleine ballen, twee lepels

De kinderen worden verdeeld in twee groepen. De kinderen gaan in een rij achter elkaar staan. De voorste krijgt een lepel met een aardappel of een bal en moet een van te voren bepaald parcours afleggen zonder dat de aardappel/bal van de lepel valt. Als de aardappel/bal van de lepel valt moet het kind weer opnieuw beginnen. Daarna is het volgende kind aan de beurt totdat iedereen aan de beurt is geweest. De groep die het eerst klaar is heeft gewonnen.

Verven

Benodigdheden: (water)verf, groot papier, kwasten, groot kleed of laken

Bescherm de vloer of tafel met een (plastic) kleed. Geef elk kind een groot papier en laat ze verven. Dit kan een zelf bedacht kunstwerk worden maar er kan ook een opdracht worden gegeven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kinderfeestje - pakjes uitpakken met een spelKinderfeestje - pakjes uitpakken met een spelIedere keer bij een kinderfeestje is het weer de vraag hoe de jarige de kadotjes uit gaat pakken. Soms mogen de kinderen…
Het organiseren van een kinderfeestjeHet organiseren van een kinderfeestjeHet organiseren van een kinderfeestje of partijtje kan een lastige zaak zijn. Het vergt vaak veel denk en regelwerk. All…
Kinderfeestjes, binnen en buitenshuisEr is er een jarig hoera hoera, dat kun je wel zien......Het is toch een feest als je kindje jarig is. Een spannende dag…
Kinderfeestje - knutselen met ballonnenKinderfeestje - knutselen met ballonnenMet ballonnen kun je de leukste dingen doen. Wil je de kinderen hier graag eens een (mid)dagje mee laten knutselen tijde…
Spelletjes kinderfeestjeAls je lekker ouderwets een kinderfeestje bij je thuis wilt geven, dan moet je natuurlijk wel de kids weten te vermaken.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een kinderfeestje - spelletjes voor kinderen van 4 - 6 jaar"

Infoteur: Liza
Laatste update: 21-07-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Spelletjes
Schrijf mee!